Comfort 32 - demontera roder ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
wikpop
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 okt 2007, 19:07

Comfort 32 - demontera roder ?

Inlägg av wikpop » ons 24 okt 2007, 08:26

Har hög fukthalt i roder och tänkte demontera detta för att lätt komma åt att borra lite avtappningshål. Någon som vet om det är en bra ide att ta loss rodret och hur man i så fall tar loss det. Är det bättre att borra på plats ? Antar att rodret är uppbyggt i sektioner och att man måste borra hål lite här och var. Men var ? :?:

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 24 okt 2007, 09:05

De flesta roder på den tiden byggdes av två halvor i GRP som sedan fylldes med PU-skum eller liknande.

Gör inte för mycket här.
Känns det som om det är vatten i rodret så borra ett hål längst ner, gänga det för att sätta i en nylonskruv när den åter skall i vattnet.

Den jobbiga renoveringen:
Dela halvorna, låt torka, stryk på polyester sätt några remsor glasfiber på insidan. Lägg allt i en stor plastpåse med undertryck tills polyestern har härdat, lägg sedan polyester och glasfiber runt utsidan av kanten.
Låt härda, grovslipa och lägg på topcoat slipa, spackla och lägg på mer topcoat om det behövs.
Calle

Se gla ut

bassace

Inlägg av bassace » ons 24 okt 2007, 09:32

Jag har haft en Comfort 32, den hade en skruv i botten på rodret. När man (när båten stod på land) skruvade ur den rann det ut en del vatten ...

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » ons 24 okt 2007, 15:28

Varför anstränga sig och plocka loss rodret? Om det inte finns andra anledningar än att borra ett hål nedtill så hänger det utmärkt där det hänger.
Borra ett (ca 5 mm) hål på ena sidan, någon cm från nederkanten av rodret, ej för långt ned för då är det troligtvis homogent material du hamnar i.
På detta sätt dräneras rodret.
Sedan kan du innan sjösättningen plugga igen hålet med t.ex silicon, nästa höst efter upptagningen pillar du bort siliconpluggen med ett vasst föremål. Det är inte så jättenoga att du får detta hål helt tätt under den säsong båten ligger i sjön -vatten kommer ju uppenbarligen in någon stans i alla fall och ska du ha det helt tätt får du leta noga var vattnet kommer in. jag tror dock inte lite vatten inne i rodret under sommaren gör någon större skada. Däremot om det fryser vintertid blir det en helt annan grej.

bassace

Inlägg av bassace » ons 24 okt 2007, 16:25

I min gamla C32 var hålet borrat från underidan av rodret rakt uppåt.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 24 okt 2007, 18:24

Mahogny skrev:Varför anstränga sig och plocka loss rodret? Om det inte finns andra anledningar än att borra ett hål nedtill så hänger det utmärkt där det hänger.
Borra ett (ca 5 mm) hål på ena sidan, någon cm från nederkanten av rodret, ej för långt ned för då är det troligtvis homogent material du hamnar i.
På detta sätt dräneras rodret.
Sedan kan du innan sjösättningen plugga igen hålet med t.ex silicon, nästa höst efter upptagningen pillar du bort siliconpluggen med ett vasst föremål. Det är inte så jättenoga att du får detta hål helt tätt under den säsong båten ligger i sjön -vatten kommer ju uppenbarligen in någon stans i alla fall och ska du ha det helt tätt får du leta noga var vattnet kommer in. jag tror dock inte lite vatten inne i rodret under sommaren gör någon större skada. Däremot om det fryser vintertid blir det en helt annan grej.
hålet bör vara borrad rakt underifrån så att all vatten kan rinna ur...

Det som nmndes ovan är mest smidigt med en skruv eller ingenting alls. Vatten kommer in ändå så glömmer man inte heller när det är dags att ta upp.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Inlägg av GaryGary » ons 24 okt 2007, 19:45

Ett tips är att inte täta hålet för snyggt. Jag fick provborra mig fram i en kvart innan jag hittade det gamla hålet.
Funderar på att inte plugga det alls i fortsättningen. Det rann ändå lika mycket vatten som det gjorde innan jag visste att det fanns ett hål att täta.

Användarvisningsbild
wikpop
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 okt 2007, 19:07

Glykol i roder ? ?

Inlägg av wikpop » tor 25 okt 2007, 16:14

Tack för alla tips !

Då min nyköpta Comfort besiktigades och fuktnivån mättes upp så mätte han för skojs skull även på en bredvidliggande Comfort som hade pluggar i rodret men fann även där höga fukthalter ( mätning i maj ).

Kan det vara en bra ide att även borra upp ett hål högt upp och fylla på med glykol ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 25 okt 2007, 20:33

Kansk bättre att fylla på med ren sprit?

Skämt åsido, om man mäter hög fukthalt i plasten behöver det inte vara så farligt som man kanske tror. Ett i övrigt friskt plastlaminat tål fukt - det man brukar vara orolig för för är kombinationer av fukt tillsammans med slarvig laminering, felaktig härdning, föroreningar, luftbubblor och andra lamineringsproblem. Välbyggda båtar har mycket mindre probölem än slarvigt byggda båtar - så mycket vet man. Fukt kan man lätt mäta (som besiktare) medan det är svårare att avgöra om laminatet är fullgott.

Står det rent vatten i rodret är det däremot ytterst obra, för då fryser det sönder, med litet otur.
Anders S

Alf Johnson
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 12 mar 2006, 18:32
Ort: Ljusterö/Sthlms län

Inlägg av Alf Johnson » mån 29 okt 2007, 18:33

Om man ska vara petig, så är det ju inte bra med vatten i rodret då ju ändskeppen skall vara så lätta som möjligt. När jag byggde min Conqubin
Borrade jag upp ett flertal hål på sidan av rodret och fyllde fogskum tills det kom ut i hålet bredvid. När fogskummet härdat slipade jag försiktigt runt hålen, med en vinkelslip, så det blev en försänkning som lätt plastades igen med polyester och matta. Då får man ett tätt roder som samtidigt blir ganska lätt. / Alf

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 03 nov 2007, 17:35

Det finns få orsaker att helt demontera ett roder på en Comfort 32. Jag har en själv och har bytt samtliga roderlager, laminerat runt hela rodret (det var frostsprängt), utan att ta bort det. Det räcker att gräva en grop, ca 50 cm djup, och släppa ner rodret dit.

Jag har borrat fyra hål i underkant. Borra med lång 5mm-borr, gänga sedan upp med en M6-gängtapp, försänk hålen, och dra i M6 rf maskinskruv i hålen. Skruvarna tar jag ur på hösten och sätter i på våren. Trots att rodret är remsat runt om så är det inte tätt, utan det kommer lite vatten ur det på hösten när skruvpluggarna demonteras. Det egentliga syftet att plugga hålen är inte att få ett tätt roder, utan att förhindra att sjömask och dylikt kryper in i rodret och bygger bo där.

Skriv svar