Grå olja i drevet
Grå olja i drevet
Jaha, så var säsongen över. Maxi Magic:en uppställd, vinterkonserverad o täckt. Skulle byta oljan i drevet och började med att kolla oljestickan. Jag såg då att oljan var grå - suck! Så, vad betyder detta, förutom att det är vatten i. Jag har inte kollat drevet under sommaren så jag vet ju inte om det har varit så hela tiden... Men hur som heldst, är det allvarligt? Hörde någon säga att det nog är en packbox som läcker, det fixar den händige själv. Någon som har bra tips att komma med? Motorn är en Volvo Penta 2001 och drevet Volvo Penta 120s.
Assar
Alvorligt? - ja måske, men forhåbentlig ikke. Du skal have monteret ny tætningsring ("simmerring") der sidder yderst på propellerakslen. Jeg tror at den kan skiftes "ambulant".
Drevet skal skylles igennem med frisk olie, så alle spor af vand forsvinder.
Drevet skal skylles igennem med frisk olie, så alle spor af vand forsvinder.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Packbox, bottenplugg eller o-ring. Förmodligen det förstnämnda. Oavsett vilket, byt själv. Det är inte alls krångligt.
Länk till sprängskiss för 2001.
Det jobbiga, som jag ser det, är att bli av med den gamla oljan som hhmcsv nämner. Töm och fyll på ny olja, kör motorn med växel på tomgång så att oljan cirkulerar (så gott det går). Töm igen och utför ev. service. Fyll på olja och kör igen. Är det fortfarande smuts i oljan så får det bli en vända till. Exakt hur noga det är törs jag inte uttala mig om men det finns säkert någon här som kan svara på det eller komma med förslag på annat tillvägagångssätt.
Har själv 120S och tycker att påfyllningen av olja är olidligt drygt.
Brukar värma oljan försiktigt i ugnen hemma och sedan snabbt ut till båten och fylla på. Ändå tar det en evighet (i en svagt krampaktig ställning). Funderar på att pumpa i det med den elektriska oljesugen nästa gång.
Någon som har bra idéer kring detta?
Länk till sprängskiss för 2001.
Det jobbiga, som jag ser det, är att bli av med den gamla oljan som hhmcsv nämner. Töm och fyll på ny olja, kör motorn med växel på tomgång så att oljan cirkulerar (så gott det går). Töm igen och utför ev. service. Fyll på olja och kör igen. Är det fortfarande smuts i oljan så får det bli en vända till. Exakt hur noga det är törs jag inte uttala mig om men det finns säkert någon här som kan svara på det eller komma med förslag på annat tillvägagångssätt.
Har själv 120S och tycker att påfyllningen av olja är olidligt drygt.
Brukar värma oljan försiktigt i ugnen hemma och sedan snabbt ut till båten och fylla på. Ändå tar det en evighet (i en svagt krampaktig ställning). Funderar på att pumpa i det med den elektriska oljesugen nästa gång.
Någon som har bra idéer kring detta?
Hade en kompis som bytte oljan i drevet åt mig sist. Minns hans samtal på mobilen: "Här tappar jag ur massor av fin olja. Typiskt båtägare."
Efter något hundratal timmar borde det väl räcka att kolla kvaliteten egentligen? Inte undra på att packningen går när vi envisas med att skruva på den varje år.
När vi är två har vi en tratt med slang till att fylla. Drevet blir dock snabbt "mättat" och man måste höja och sänka tratten.
Kan även bjuda på historien då jag första gången skulle tappa ur oljan. Då det rann så segt på slutet, lämnade vi ett tråg under och åkte hem. Sedan kom regnet och rann operfekt rakt ner via skrovet i tråget och fyllde såsmåningom den asfalterade planen med spillolja. Ny i klubben var det måttligt kul att stå med Yes och slang under det mycket indiskreta saneringsarbetet. Detta efter väckning på telefon av brysk klubbkamrat.
Var även ny i en klubb i år, men trots försök att utmärka mig kommer alla bara minnas herren som trillade i vattnet efter att ha underskattat längden på sina armar.
Efter något hundratal timmar borde det väl räcka att kolla kvaliteten egentligen? Inte undra på att packningen går när vi envisas med att skruva på den varje år.
När vi är två har vi en tratt med slang till att fylla. Drevet blir dock snabbt "mättat" och man måste höja och sänka tratten.
Kan även bjuda på historien då jag första gången skulle tappa ur oljan. Då det rann så segt på slutet, lämnade vi ett tråg under och åkte hem. Sedan kom regnet och rann operfekt rakt ner via skrovet i tråget och fyllde såsmåningom den asfalterade planen med spillolja. Ny i klubben var det måttligt kul att stå med Yes och slang under det mycket indiskreta saneringsarbetet. Detta efter väckning på telefon av brysk klubbkamrat.
Var även ny i en klubb i år, men trots försök att utmärka mig kommer alla bara minnas herren som trillade i vattnet efter att ha underskattat längden på sina armar.
Man byter IOFS olja för att se om den blivit grå, dvs om drevet läcker in vatten. Att den håller om den är ren och fin skall vi väl annars tro, även om det är litet dumsnålt att hälla tillbaka den gamla oljan.
Packboxen i fråga sitter på drevet, runt propelleraxeln, och det klassiska sättet att sabba en sådan är att få en fiskelina i den. Vill man tömma snabbt skall man öppna både uppe och nere (gäller även utombordare).
Angående antal byten är det inte så kritiskt som i den tidigare vattenskadade motorn, för här rinner allt ut. Man kan antagligen låta all vattenskadad olja rinna ut, byta packboxar, oringar och pluggtätning och sedan fylla på nytt, Så låter man det hela stå en vecka, och så tappar man av fem cl eller så. Är den "torr" är det ingen fara - toppa bara upp till rätt nivå.
Packboxarna är det dyra, men de finns sannolikt att köpa som standarddel på verkstadsförnödenhetsaffärer - man måste inte köpa dem dyrt från Volvo om man inte vill. Man kan hur som helst ta reda på vilken dimension till nästa gång.
Packboxen i fråga sitter på drevet, runt propelleraxeln, och det klassiska sättet att sabba en sådan är att få en fiskelina i den. Vill man tömma snabbt skall man öppna både uppe och nere (gäller även utombordare).
Angående antal byten är det inte så kritiskt som i den tidigare vattenskadade motorn, för här rinner allt ut. Man kan antagligen låta all vattenskadad olja rinna ut, byta packboxar, oringar och pluggtätning och sedan fylla på nytt, Så låter man det hela stå en vecka, och så tappar man av fem cl eller så. Är den "torr" är det ingen fara - toppa bara upp till rätt nivå.
Packboxarna är det dyra, men de finns sannolikt att köpa som standarddel på verkstadsförnödenhetsaffärer - man måste inte köpa dem dyrt från Volvo om man inte vill. Man kan hur som helst ta reda på vilken dimension till nästa gång.
Anders S
Tack för tipsen och för länken till sprängskissen, det här ska vi nog fixa. Mina erfarenheter av mekanik sträcker sig till att byta bromsskivor på gamla Saaben (nog så bökigt), så en enkel fråga - vilken del på bilden är packboxen?
Vad gäller oljebytet så tänkte jag köpa en tratt med "böjbar slang", jag kan ta bort hela sidan till motorrummet på styrbordssidan, sen så kan jag ligga i stickkojen o hälla
Vad gäller oljebytet så tänkte jag köpa en tratt med "böjbar slang", jag kan ta bort hela sidan till motorrummet på styrbordssidan, sen så kan jag ligga i stickkojen o hälla
Assar
Det är två stycken, nr 18 på skissen. Kom noga ihåg hur de är vända. Det handlar om två O-ringar (nr 19), sedan två packboxar/tätningsringar (nr 18). Byt allt - o-ringarna är inte dyra.Assarsson skrev:Tack för tipsen och för länken till sprängskissen, det här ska vi nog fixa. Mina erfarenheter av mekanik sträcker sig till att byta bromsskivor på gamla Saaben (nog så bökigt), så en enkel fråga - vilken del på bilden är packboxen?
Anders S
Här är en bra butik
Hej
Här är en bra butik att kolla med dom har stor erfarenhet och ett djupt samt brettt sortiment är också väldigt hjälpsamma
http://www.momentum-industrial.com/
Här är en bra butik att kolla med dom har stor erfarenhet och ett djupt samt brettt sortiment är också väldigt hjälpsamma
http://www.momentum-industrial.com/
Simmer-ring har en spiralfjäder som ger spänst åt tätningsytan runt axeln. Det finns andra sorters läpptätningar också, men de packboxar som används av Volvo är sannolikt varienter på originalprincipen. se här: http://www.simrit.se/SWE/SimritKatalog/ ... rringe.xml.
O-ringarna är tätningar mellan kåpan och huset, de skall du också byta. Titta på skissen får du se.
Skälet att man vänder de olika är att den ena tätar mot oljan (inifrån-ut), den andra mot vattnet (utifrån-in).
O-ringarna är tätningar mellan kåpan och huset, de skall du också byta. Titta på skissen får du se.
Skälet att man vänder de olika är att den ena tätar mot oljan (inifrån-ut), den andra mot vattnet (utifrån-in).
Anders S
Mycket uttömmande! Tack tack. Nu begriper jag det hela. Att O-ringarna tätar mellan kåpan och huset hade jag fattat. Nu återstår bara att åka och handla grejor och sedan skrida till verket.Anders S skrev:Simmer-ring har en spiralfjäder som ger spänst åt tätningsytan runt axeln. Det finns andra sorters läpptätningar också, men de packboxar som används av Volvo är sannolikt varienter på originalprincipen. se här: http://www.simrit.se/SWE/SimritKatalog/ ... rringe.xml.
Tack alla för hjälpen, och så blev man ju "erfaren medlem" på köpet
Assar