pensionärsanpassa havsfidra

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
erlandf
Trogen medlem

pensionärsanpassa havsfidra

Inlägg av erlandf » mån 22 okt 2007, 21:19

Har en Havsfidra sedan två år som jag trivs bra med (min första segelbåt).
Jag tror att den i stort sett är i originalskick vilket bland annat att vinsch för stor- och fockfall sitter nere på masten. Måste upp på däck för att hissa och hala seglen. Fallen låses på en knape nere på masten.Vill göra om så att jag kan sköta detta från sittbrunnen, men har ingen direkt erfarenhet av sånt. Vill gärna komma i kontakt med någon som kan ge tips, bilder , beskrivning etc av hur man kan göra.
Även intresserad av att ordna en självslående fock.
:?:
erlandf

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 22 okt 2007, 21:38

Läs igenom tråden som jag länkar till http://www.fendern.se/segla/index.php?s ... 3%B6st+bly

Där visar jag några bilder på hur jag fixade detta på min havsfidra.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

erlandf
Trogen medlem

Inlägg av erlandf » tis 23 okt 2007, 15:21

Hej Tommy
Följde länken och hamnade i en tråd om löst bly i kölen. Iofs intressant men inte vad jag sökte. Fanns en bild av Havsfidra akterifrån som inte sade mycket.
Kanske du lade in fel länk??? Tacksam om du har mer bilder!
erlandf

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 23 okt 2007, 16:40

Hade tyvärr lite bråttom när jag gjorde mitt förra inlägg.

Det finns två bilder på min gamla havsfidra nr 318 DIS på första sidan av tråden. En när jag träffade det nya ägarparet på väg hem mellan Grislehamn och Öregrund. Dom kände inte igen mig trots att jag försökte ropa på dem. Det andra visar som du såg DIS akterifrån med doghauset med kapell som jag byggde för att den gamla sprayhooden hade sett sina bästa dagar.

Tråden har två sidor. Högst upp och längst ner kan du välja om du vill se sidan 1 eller 2. På sidan 2 kan du se att antal bilder som bl.a. visar hur jag dragit ner fall och rev mm till sittbrunn.

När det är solsken och vackert väder med nästan ingen vind och sjö går det ju bra även för oss "stöpelbenta gubbar" att gå fram på däcket. Det är det när det piper i och går en massa sjö som det inte är så "roligt" att utsätta sig för dom riskerna som ett besök på fördäcket utgör på en så pass liten båt som havsfidran och storfidran med för den delen.

Hur man än försöker bygga bort riskerna, måste man ju ändå nån gång fram och lossa ett skot som hakat sig. Det är alltid när det minst passar sig.

Kolla på den och återkom gärna med frågor.

Vi har en klubb för havsfidra och storfidraägare http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=246

tommy

erlandf
Trogen medlem

Inlägg av erlandf » tis 23 okt 2007, 22:21

Toppen. Det ser intressant ut. Var finns din båt, om man skulle ha vägarna förbi??
erlandf

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 24 okt 2007, 07:36

Sista gången jag såg den var när jag mötte det nya ägarparet mellan Öregrund och Grislehamn sommaren 2002. Bilden på första sidan av tråden jag länkade till. Den hade då sin hemmahamn i närheten av Öregrund.

Jag har ett likartat system på min nuvarande båt - en storfidra. Storfidran finns i Kungshamn på västkusten, där även jag bor. Den ligger fortfarande i sjön och blir nog så ett tag till.

tommy

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 26 okt 2007, 18:24

Kom på att ämnet var uppe i en tråd på Fendern för ett tag sen. Utgångspunkten var en bild på min gamla havsfidra. I tråden fins det flera teckningar med olika lösningar på revproblematiken http://www.fendern.se/segla/index.php?s ... =singelrev

tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 27 okt 2007, 08:57

Löste revningen så här:

http://banner28racer.myphotoalbum.com/v ... elinereef2

Eftersom jag inte hade inbyggda brytblock uppåt i bommens framkant så satte jag ett på masten en bit nedanför bomfästet.
Allt fungerar väldigt bra.

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » lör 27 okt 2007, 10:51

Jag har precis postat lite synpunkter om singlerev i tråden som toaen nämnde
/Karl-Magnus.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 okt 2007, 13:08

winga750 skrev:Jag har precis postat lite synpunkter om singlerev i tråden som toaen nämnde
/Karl-Magnus.
Varför inte posta här, så diskussionen kan komma alla till del?
Anders S

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » lör 27 okt 2007, 17:06

Av den enkla anledningen att jag hänvisade till bilder och text i den tråden. Kunde förstås ha kopierat in länken.
/Karl-Magnus.

Skriv svar