Dimensionering bogpropeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 18 okt 2007, 11:52

cruisaren skrev:Hej Gunnar.
Faurbyvarvet skall som sagt montera prylarna i vinter och jag har fått följande priser av dem monterat och klart:

Tunnelpropp: 36 200 DKK
RMC Swing 3kW: 53 250 DKK

Nu är 4kW 5000 sek dyrare i inköp (48500 mot 43200 har jag sett på navships hemsida), så denna skillnad skall väl adderas på.

Hemska pengar men en förutsättning för att konceptet skall fungera. Slår man det på 20 år (eller hur länge vi nu kan tänkas segla båten) så känns det lite bättre... Att montera en tunnel på denna typen av båt känns inte heller rätt.

Jag lovar att BP:n bara kommer att användas då jag bara verkligen behöver den (men undantag för lite läromanövrar till våren). Även jag småler åt 26 fotar som inte kan hålla kursen i stiltje...

Intressant med ditt nya båtprojekt. Jag är nyfiken på vad du satt för "specifikationer" på den nya!

//Niklas
Har du någon indikation på prisskillnad mellan tunnel och motsvarande swing omonterade, bara "saken"?
Nybåtsprojektet får nog bli en egen tråd tror jag.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 18 okt 2007, 12:23

Anders S skrev:Nu tror jag nog att du en plan B till hands i alla fall? Om det så "bara" är att hänga i Delta-ankaret tills allt är utrett och i ordning igen?
En plan B finns alltid och överallt i alla situationer.

Att alltid ha ett ankare som kan fällas på mindre än en minut.
Att alltid ha en starklar motor under segling
Att alltid ha segel klara att omedelbart hissas under motorgång i hård vind/sjögång i närheten av land eller grund i lä. Exempelvis anlöpande av hamn.

Sedan finns det situationer där det är så trång, blåsigt eller strömt där inget av ovanstående hjälper, eller hinner användas.

Jag minns med skräck när vi skulle anlöpa den lilla hamnstaden Honfleur i Frankrike.
Honfleur ligger i Seines utlopp och anlöps via en sluss. Slussen ligger i strandbanken på Seine och nås genom en ca 20 m bred och 100 m lång ränna genom Seines grundbankar.
När man väntar på slussöpning finns bara alternativet att ligga och köra mot den vid det här tillfället 5 knop starka strömmen ute i Seines djupränna.
När slussportarna öppnar gäller det då att köra in i slussen genom den 100 meter långa rännan där man alltså har en ström på 5 knop rakt från sidan.
Resultatet blir att man kör i god fart på tvären genom rännan för att inte svepas ner mot grunden nerströms. Sedan gäller det att öka farten ännu mer så att man kan räta upp båten litet för att kunna få plats och passera genom den ca 6 meter breda slussporten. För ju långsammare fart mot slussen man har destå mer står båten tvärs i rännan...
Och i samma ögonblick som man kommer in slussen upphör strömmen helt och man måste räta upp båten samt slå fullt back innan man brakar in i den främre, stängda slussporten!

Jag har aldrig varit så torr i munnen och kännt mig så hjälplös för väl inne i rännan finns ingen plan B, C, eller D som kan rädda något. Strular motorn sveps man ovillkorligen tvärs upp på grundbankarna i över 5 knops fart och fallande tidvatten. En katastrof som troligen slutar i totalhaveri.
Man är helt i händerna på motorn och att inget av allt det skräp som följer med strömmen fastnar i propellern. Hu!

Bild Bild

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 18 okt 2007, 12:54

Gunnar;
Bara "saken" kostar som sagt 4 kW swing 48.500 sek ink moms
Som jämförelse TT elektrisk bogpropeller 5,4 hkr 19.274 ink moms. Allt enligt navships prislista.

Svindyrt eller jättedyrt alltså...

Som kommentar till dina försiktighetsåtgärder:

Jag förvånas över att så många kör omkring för motor och har sina rullfockkapell hissade och storsegel under kapell på bommen.

Man har ju då tappat vitsen med att snabbt kunna rulla genuan om motorn skulle sluta funka. Att alltid ta ner rullgenuakapellet räddad oss vid Bohus Malmön i 10 m/s pålandsvind då diesel plötsligt började suga luft och dog... Felet berodde på ett nyligen renoverat bränslesystem där en av de nyinköpta Volvo Penta originaldelarna inte höll måttet :evil:
//Niklas

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 18 okt 2007, 13:42

cruisaren skrev:Gunnar;
Bara "saken" kostar som sagt 4 kW swing 48.500 sek ink moms
Som jämförelse TT elektrisk bogpropeller 5,4 hkr 19.274 ink moms. Allt enligt navships prislista.
OK. Jag missförstod dig.
Ja, den har nog sin plats på en prestandabåt där turbulens är någonting hemskt. Eller på en båt där bottenkonstruktionen är sådan att det är svårt att få ner en tunnel djupt nog.

Men 30' i prisskillnad för mig är för mycket. Det är ett par månaders långseglingsbudget....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 13:46

Gunnar nämner hur man med undran och skräck såg på hjälpmotorer i tidens begynnelse. Det kan väl tilläggas att när man i början var tveksam, så var man ju det på goda grunder - motorer i småbåtar var inte tillnärmelsevis så pålitliga som nu, speciellt inte hjälpmotorer i segelbåtar - ofta bensinare med tveksam startvillighet. Idag är hjälpmotor en självklarhet, men en bra dieselmotor är ju också mycket pålitligare i dag än då den debatten fördes som värst.

Möjligen kan man diskutera "manöverhjälpmedel" på samma sätt - först när tillförlitlighet och teknik sitter som den skall, då blir också de här anordningarna självklara.

Men annars är det riktigt; jag tycker inte om att sätta mig i lägen där allt hänger på motorn. Honfleur har jag ännu inte besökt, och det får nog bli en dag (absolut ingen natt) då strömmen är beskedligare än då Gunnar var där.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 18 okt 2007, 14:43

Anders S skrev: .....först när tillförlitlighet och teknik sitter som den skall, då blir också de här anordningarna självklara....

....Honfleur har jag ännu inte besökt, och det får nog bli en dag (absolut ingen natt) då strömmen är beskedligare än då Gunnar var där....
Jag tycker nog att bogpropellrarna tveklöst kan räknas till de utprövade och tillförlitliga systemen vars funktion är lika självklar som dieselinombordarens.

Apropå Honfleur - naturligtvis glömde jag nämna själva poängen i historien. Att man inte har något val, man kan i praktiken inte anlöpa vid slackvatten eller svag ström. Man måste göra det omöjliga helt enkelt, lita på tekniken - utan en plan B.
Vid ebbens slack öppnar överhuvudtaget inte slussen - rännan är mer eller mindre torrlagd.
Och att "träffa" flodens slack är i praktiken omöjligt. Går du från närmaste hamn eller väntplats som är Le Havre, 10 sjömil bort, har ebben med motström på mellan 3 och 6 knop redan börjat nedströms Honfleur långt innan högvattnet i själva Honfleur.
Och från andra hållet är närmaste hamn/förtöjningsplats Rouen, över 60 sjömil bort!

Detta är ett typfall av de komplicerade förhållanden som uppstår i floder som har tidvatten. Desutom är slackvattnet extremt kort, bara någon minut, så från en medström på låt säga 4 knop kan det vända till en motström på 4 knop på mindre än 5 minuter.

Så om man inte väljer att stanna hemma är det bara att dyka ut i strömmarna, tyvärr. Och utanför Honfleur är de aldrig under 4 knop. Men ofta mer...

Å andra sidan, de lokala seglarna far in och ut från Honfleur med samma bekymmerslösa självklarhet som vi när vi far över Göta Älv eller Stockholm ström.
Och ett år senare, när vi gick in i Honfleur för andra gången, var det bara hälften så läskigt som första gången.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 18 okt 2007, 15:43

...
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 21:47

Tommy skrev:Så "Il Capitano", du borde be om ursäkt.
/Tommy
Det behövs inte - jag var inte alldeles nöjd själv med hur det blev. Kom igen med något matnyttigt istället, Il Capitan - det är roligare.
Anders S

Skriv svar