Anders S skrev:Nu tror jag nog att du en plan B till hands i alla fall? Om det så "bara" är att hänga i Delta-ankaret tills allt är utrett och i ordning igen?
En plan B finns alltid och överallt i alla situationer.
Att alltid ha ett ankare som kan fällas på mindre än en minut.
Att alltid ha en starklar motor under segling
Att alltid ha segel klara att omedelbart hissas under motorgång i hård vind/sjögång i närheten av land eller grund i lä. Exempelvis anlöpande av hamn.
Sedan finns det situationer där det är så trång, blåsigt eller strömt där inget av ovanstående hjälper, eller hinner användas.
Jag minns med skräck när vi skulle anlöpa den lilla hamnstaden Honfleur i Frankrike.
Honfleur ligger i Seines utlopp och anlöps via en sluss. Slussen ligger i strandbanken på Seine och nås genom en ca 20 m bred och 100 m lång ränna genom Seines grundbankar.
När man väntar på slussöpning finns bara alternativet att ligga och köra mot den vid det här tillfället 5 knop starka strömmen ute i Seines djupränna.
När slussportarna öppnar gäller det då att köra in i slussen genom den 100 meter långa rännan där man alltså har en ström på 5 knop rakt från sidan.
Resultatet blir att man kör i god fart på tvären genom rännan för att inte svepas ner mot grunden nerströms. Sedan gäller det att öka farten ännu mer så att man kan räta upp båten litet för att kunna få plats och passera genom den ca 6 meter breda slussporten. För ju långsammare fart mot slussen man har destå mer står båten tvärs i rännan...
Och i samma ögonblick som man kommer in slussen upphör strömmen helt och man måste räta upp båten samt slå fullt back innan man brakar in i den främre, stängda slussporten!
Jag har aldrig varit så torr i munnen och kännt mig så hjälplös för väl inne i rännan finns ingen plan B, C, eller D som kan rädda något. Strular motorn sveps man ovillkorligen tvärs upp på grundbankarna i över 5 knops fart och fallande tidvatten. En katastrof som troligen slutar i totalhaveri.
Man är helt i händerna på motorn och att inget av allt det skräp som följer med strömmen fastnar i propellern. Hu!