Hej
Vinterns projekt är att avhjälpa alla småläckage i min båt , trodde inte jag hade några innan denna sommar men nu vet jag bättre ,Efter turer i hög sjö regn o mycket krängning,problemet är egentligen att en ruta läcker in lite vatten hur bär man sig åt för att tätta dessa , aluminiumram med gummilist sen glaset ,skruvarna har jag efterdragit men de satt bra fast, behöver man byta gummilisterna ???
var får man tag i sådana i så fall??finns det för övrigt något bra sätt att leta efter eventuella läckage ,inte säkert att alla syns kanske
//Johan
vattenläckage
Ajaj. Den sortens glasrutor kan vara svåra att underhålla. Men i princip går det ut på att man lossar rutan försiktigt, lossar gummipackningen, gör rent den och gör rent alla tätytor (gummi, glas, ruffkanten). Sedan monterar man samman det igen, med LAGOM drag på skruvarna - gummit skall sitta tight, men inte alldeles bottnat.
Ett vanligt problem (jag har det själv) är att skruvarna oxiderar fast i aluramen - då känns det som att allt sitter, men i verkligheten är det inte så. Då får man lösa upp oxiden så gott det går med antioxid och så får man lossa skruven försiktigt. Skruva litet fram, ltet tillbaka tills den ger med sig. Har du tur räcker det att lösa upp alla skruvarna i rutan och efterdra, men räkna inte med det.
Ett vanligt problem (jag har det själv) är att skruvarna oxiderar fast i aluramen - då känns det som att allt sitter, men i verkligheten är det inte så. Då får man lösa upp oxiden så gott det går med antioxid och så får man lossa skruven försiktigt. Skruva litet fram, ltet tillbaka tills den ger med sig. Har du tur räcker det att lösa upp alla skruvarna i rutan och efterdra, men räkna inte med det.
Anders S
Som nödlösning eller tillfällig lösning har jag ibland med framgång använt en sorts "kryptätningsmedel", minns inte just nu vad det heter, men det är en liten plastflaska som säljs för dyra pengar i båttillbehörsaffärerna. Det är en tunn vätska som tränger in kapillärt i små springor o sedan torkar på lats till en gummiartad massa. Det brukar hålla tätt i varje fall några år.
G.
G.
Jag tror du menar cpt Tolleys Creeping Crack Cure. Har också använt detta med framgång. Men, jag misstänker starkt att medlet innehåller silicon, egentligen en styggelse.GöstaU skrev:Som nödlösning eller tillfällig lösning har jag ibland med framgång använt en sorts "kryptätningsmedel", minns inte just nu vad det heter
mvh Sven-Barry