Bottenfärg
Bottenfärg
Vi kör på med vårat renoveringsprojekt. Monterade delar av inredningen idag. Har målat över vattellinjen och skall fortsätta med däcket men när är bäst att måla bottenfärgen. Nu eller till våren?
Det ska grundas först och de antar jag att man kan göra i år men är det dumt att göra allt klart nu i höst?
Funderar över stöden också. Dom ligger ju åt på fyra ställen där det bör målas. Antar att man kan lätta på ett stöd i taget eller?
Båten står på en vagn. Hur gör man med den delen som hon står på och som man inte kömmer åt, kölen? Den blir väl aldrig målad..
Det ska grundas först och de antar jag att man kan göra i år men är det dumt att göra allt klart nu i höst?
Funderar över stöden också. Dom ligger ju åt på fyra ställen där det bör målas. Antar att man kan lätta på ett stöd i taget eller?
Båten står på en vagn. Hur gör man med den delen som hon står på och som man inte kömmer åt, kölen? Den blir väl aldrig målad..
Grunda kan man kanske göra nu men inte måla bottenfärgen.
Det finns angivet för varje enskild färg hur länge båten kan stå utan att sjösättas.
Vet iof inte hur det är med hårda bottenfärger.
Stöden borde man kunna lossa ett i taget men undersidan får man ta när båten hänger i kranen om man inte har andra alternativ.
Det finns angivet för varje enskild färg hur länge båten kan stå utan att sjösättas.
Vet iof inte hur det är med hårda bottenfärger.
Stöden borde man kunna lossa ett i taget men undersidan får man ta när båten hänger i kranen om man inte har andra alternativ.
Den färg jag använde tidigare (Internationals Fabi Eco) hade tryckt på burkens etikett hur nära inpå respektive hur långt efter bottenmålningen som man kunde sjösätta (i mitt fall max 3 mån). Kolla respektive färgtillverkares hemsida (ex. http://www.yachtpaint.com, hitta aktuell färg och klicka på "ladda ner och visa datablad för produkten"). Antagligen är det olika från färg till färg, men det är nog ingen vågad gissning att effekten avtar ju längre tid det går mellan målning och sjösättning. Mekanisk rengöring (med borste) kan vara ett alternativ om du har båten i vatten där det inte växer så mycket eller om du vill slippa att huttrandes slabba med dyr färg framåt vårkanten och samtidigt göra en insats för miljön.
Ang. stöttningen beror det förstås på hur stadigt båten står huruvida du törs ta bort en stötta i taget för att måla. Säkrast är nog att skaffa en lös stötta som du tillfälligt sätter i närheten av den stötta du vill lossa på.
Ang. stöttningen beror det förstås på hur stadigt båten står huruvida du törs ta bort en stötta i taget för att måla. Säkrast är nog att skaffa en lös stötta som du tillfälligt sätter i närheten av den stötta du vill lossa på.
Det funkar i princip alltid utan extra stötta. Bara att skruva ner en en taget. Man behöver ju bara skruva ner 5-10 cm för att komma åt att måla bakom.Oz skrev:Ang. stöttningen beror det förstås på hur stadigt båten står huruvida du törs ta bort en stötta i taget för att måla. Säkrast är nog att skaffa en lös stötta som du tillfälligt sätter i närheten av den stötta du vill lossa på.
Det är viktigt med EN i taget. Jag har hört talas om en man som tyvärr fick lite hjärnsläpp och vevade ner fler än en. Det slutade med att båten låg på sidan med stora skador, och inte kom i sjön den sommaren.
Ingen människa kom under som tur var. Detta är en sann historia..!
/Tommy
Variant: Lossa stöttan precis så mycket att den går att flytta i sidled. Flytta stöttan så att det omålade stycket frigörs, och anbringa stöttan i dess nya position. Förutsätter naturligtvis flyttbara stöttor.Tommy skrev:Det funkar i princip alltid utan extra stötta. Bara att skruva ner en en taget. Man behöver ju bara skruva ner 5-10 cm för att komma åt att måla bakom.
/j