Hur bra seglar era båtar i sjö med våghöjd på 6m ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Segla
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 09:00

Hur bra seglar era båtar i sjö med våghöjd på 6m ?

Inlägg av Segla » mån 01 okt 2007, 16:14

Hur bra seglar era båtar i sjö med maxvågor på 6m?

(Klicka in nedan på S. Östersjön för vågdata september som visar våghöjd vid denna mätstation. 6m förekommer ganska ofta - även i slutet av juli i år)

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7816&l=sv

Hur anpassar ni er segling?

För egen del så tycker jag att vår rundmagade familjebåt går stampigt redan vid 3 meters höga vågor .

Ärliga kommentarer nu tack, överdrivet skryt är bara patetiskt.

undrar Segla efter denna stormiga sommar

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » mån 01 okt 2007, 16:39

Hej!

Vågor kan ju vara så olika. Brytande våg i hård vind, kan vara direkt förödande även vid en våghöjd på 3 meter om man tar brottet från sidan.
Å andra sidan kan jag tänka mig att mer "runda" gamla vågor på 6 meters höjd inte behöver vara något direkt problem annat än obehagligt.

Själv har jag nog inte varit ute i högre än 2-3 meter, bedömning. Det var utanför skånes kust i någon som närmast kan beskrivas som kuling. Brott (lodräta) på mellan 50-100 cm. Dessa undvek vi så gott det gick.

Det är i princip inga problem om man undviker brotten, och också undviker att segla med vågorna rakt från sidan. Bidevind känns säkrast eftersom man har bäst koll på hur man tar vågorna. Slör/läns är också OK men då finns obehaget för att skära upp eller få gipp.

En favoritbok i ämnet är "Hårt väder till havs", där avhandlas olika vågtyper och hur de blir farliga för små båtar.

Hälsningar
Tommy

Segla
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 09:00

Inlägg av Segla » mån 01 okt 2007, 16:52

Vi hade medel på 3 m i Danzinger Gatt utanför Landsort i slutet på juli, och maxvågor som var högre..... Vågbacken var ca 10 m lång och nere i dalen såg man inte land, dvs Torö. Det gick inte bra att segla. Båten stannade i varje vågvägg på bidevind. Och jag undrar om andra upplever samma problem såvida man inte har ett spjut eller annan racerbetonad båt som klyver allt.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 01 okt 2007, 17:01

Jodå
Har seglat i riktigt höga vågor helt frivilligt vid ett flertal tillfällen.

Taktik och teknik:
Fördel är om ni har seglat jolle någon gång, då lär man sig snabbt hur man ska ta vågor för maximal fart, och det är detta det går ut på.
Ha fart hela tiden.
Börja er högsjökurs med en destination som finns i registret där du seglar halvvind- slör, undvik plattläns och kryss första gångerna.
Segelsättningen bör vara såpass att du hela tiden håller god fart.
Titta på vågorna och titta framåt.

Lycka till
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 01 okt 2007, 17:11

Segla skrev:Vi hade medel på 3 m i Danzinger Gatt utanför Landsort i slutet på juli, och maxvågor som var högre.....
Var det möjligtvis den 17 Juli?
I sådana fall var jag också där :) Det var inga njutbara vågor i en båt som mäter 6,8*2,3 meter...
Den 18 Juli blåste det tydligen mer då jag seglade från Öja (18m/s) men jag upplevde vågorna besvärligare (på västsidan av Öja) dagen innan.

Jag önskar att jag behärskade tekniken att lägga upp bilder på detta forum för jag fick ett par fina bilder på ett par båtar som kämpade utanför Öja.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Hur bra seglar era båtar i sjö med våghöjd på 6m ?

Inlägg av SWE54 » mån 01 okt 2007, 17:49

Segla skrev:Hur bra seglar era båtar i sjö med maxvågor på 6m?

(Klicka in nedan på S. Östersjön för vågdata september som visar våghöjd vid denna mätstation. 6m förekommer ganska ofta - även i slutet av juli i år)

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7816&l=sv

Hur anpassar ni er segling?

För egen del så tycker jag att vår rundmagade familjebåt går stampigt redan vid 3 meters höga vågor .

Ärliga kommentarer nu tack, överdrivet skryt är bara patetiskt.

undrar Segla efter denna stormiga sommar
Ingen aning...:)
Svårt att svara på. Det är ju inte höjden som är jobbig..
Våglängder? Bryter dom? Vindförhållanden? Med eller mot? Besättningens erfarenhet? mm...
Har seglat i rejäl sjö, både stora, långa vågor och krabb sjö. Krabb sjö är rena döden, svårt att hålla farten uppe.
Gled in i 13+ knop i Österby hamn för någon sommar sedan i en trevlig hårdvindssegling på bara stor och fock. Långa fina vågor som reste sig när det grundade upp...

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » mån 01 okt 2007, 20:12

Vi seglade från Falsterbo till Allinge den 30 Juli, alltså dagen efter stormen som passerade in över södra sverige den 29.
Vi gissade på 4 m höga vågor, men med den datan som finns här så kanske vi tog i i underkant. Det blåste upp till 16-17 m/s.

Hur som helst så surfade vi i upp til 16 knop med ett rev i storen på X-99an. Det var en bekväm resa, men vi var medvetna om att det inte var läge att vända emot vinden.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 01 okt 2007, 20:47

Inget svar på frågan, men om det blåser storm är det visst omöjligt att vinna höjd mot vinden med en 31 fots båt. Då måste det vara en rejält större båt.
Jag seglade nyligen plattläns för bara halva genuan i stormbyar med Vagabonden. Det var visserligen inomskärs utan sjögång men det var lika lättstyrt som vanligt. Sexmeters vågor har jag aldrig prövat, men i hårt väder är ju kostrarna i sitt esse. Förbereder man med tex X-focken satt på det inre förstaget och ett eller två rev i storen går man med Vagabonden ut i nästan vilket väder som helst. Om man nu vill. Att hålla kursen och slippa broacha är inga problem i alla fall. Jag har även seglat på öppna havet i kanske 18, 20 m/sek det fräste på fortare än 8,5 knop, vattenlinjelängden är 8,30. Så i hårt väder är de tunga kostrarna som tex Allegro och Vagabond nog det bästa att segla i.
I lättare vindar får man pga tyngden finna sig i att bli frånseglad.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Danziger gatt

Inlägg av naffatS » mån 01 okt 2007, 20:51

Från Danziger gatt, mellan Mällsten och södra Nåttarö, ser man inte Torö ens i klart och lugnt väder. Möjligen radiomasten.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 01 okt 2007, 21:29

Här är utanför Öja den 17 Juli i år.
Bild

Lotsbåten körde på läsidan av ön.
Bild
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Moneth
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 10:43

Inlägg av Moneth » mån 01 okt 2007, 21:45

Seglade från Fifång till Torö i slutet av Juli. Vågorna beräknades till mellan 3-6m, gammal sjö. Det blåste 7-10m/s.
Halvind, två rev i storen och genuan lite inrullad, det gungade som f_n.
Men ändå gick det ganska bra. Men det är inget som man längtar efter att få göra om. 15 sept, Gålö till Utö, V 12-16 högsta vind 19 m/s, men helt andra vågor 1-2,5 m. Körde med enbart genuan uppe, det var okej, men att säga att det är njutbart är en överdrift. Skönast är när det ligger runt 7-8 m/s. Det har förövrigt varit en intressant sommar när det gäller vindarna,ganska blåsigt.
Dessutom första året som seglare, helt underbart.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tis 02 okt 2007, 06:18

Det här med uppskattad våghöjd är intressant. Det är ju en klassisk vetskap att man, sittandes i en båt ute på havet, överskattar våghöjden med en faktor 1.5-2. Våghöjder på 4-5 meter (signifikant) är tack och lov ganska ovanliga i Östersjön, och då pratar vi om riktiga vågberg med 50 meter mellan vågtopparna osv.

Om man vill jämföra sina uppskattningar med den officiellt uppmätta så kan man hitta på SMHI vågdata för ett antal olika stationer. T.ex. vid Huvudskärs mätstation så är den högsta signifikanta våghöjden sedan mitten av september "bara" ca 2.7 meter. Då har det ändå blåst en hel del i september. Enstaka vågor på drygt 4 meter kan ha förekommit vid några tillfällen under månaden.

I den nämda boken "Hårt väder till havs" finns en diagramserie där man kan räkna ut hur höga vågorna är. Faktorer som spelar in är
- Vindhastighet
- Varaktighet (hur länge det blåst med denna styrka i denna riktning)
- Antal sjömil fritt vatten

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tis 02 okt 2007, 09:05

De största vågorna jag varit ute i tacklade jag med en E-jolle. Otroligt kul, och jag håller med den som sa att det är fart som räknas! Hög fart utför vågen för att snabbt ta sig upp på nästa. Ju större vågor man seglar i, desto mer "jollelika" blir de flesta kölbåtar.

Jag tycker inte att stora vågor är så besvärliga att tackla normalt sett, men man måste ha respekt. En man-över-bord situation uppkommer lättare i höga vågor och kan bli desto mer förödande. Dessutom är påfrestningarna större på materialet när båten faller från vågtoppen eller när det tar tvärstopp på länsen med fyllda segel. Att segla på djupt vatten är också lite tryggare när det blåser mycket.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Överdrifter

Inlägg av Eilean » tis 02 okt 2007, 11:14

När man befinner sig i en liten båts sittbrunn är det nästintill omöjligt att korrekt bedöma våghöjden. Om det blåser mycket hårt och man är ovan med hårt väder på öppet hav och kanske litet allmänt uppskrämd kan nog en otäckt brytande sjögång på 2 meter lätt upplevas som både 4 och 5 meter.
Och Fribbes bilder visar inga 6-metersvågor. Snarare 2 meter. Iofs illa nog.

Frågan hur båtar seglar är omöjlig att besvara - talar vi om atlantdyning som kan vara åtskilliga meter i även måttliga vindar eller om krabb stormsjö i Östersjön?
I det första fallet har man inga problem alls, utom möjligen att man hamnar i lä i vågdalen och att bom och segel slänger våldsamt om vinden är svag. Vi slörade/länsade i 16-18 m/s med byar lång över 20 utanför Galiciens kust där vindsjö + dyning var ganska imponerande. Gissningsvis 4-5 meter. Men våglängden, solskenet och avsaknaden av brott gjorde seglingen till enbart ett adrenalinhöjt nöje.

I andra fallet kan situationen lätt bli fruktansvärt jobbig. Och till och med ohanterlig.


Sommaren 2000 råkade vi ut för ett ilsket lågtryck som snabbt fördjupades och svängde upp över Östersjön från norra Tyskland/Polen. Vi (och SMHI) blev överraskade av detta på väg från Liepaja i Lettland till Sverige.
Medelvinden var enligt KBV som värst 22 m/s med byar uppåt 30 och sjögången 4,5 meter vid södra Gotland, där vi befann oss. Det var ett piskande regn och sikten var i det närmaste obefintlig, även för radarn.

För att göra en lång historia kort - att kryssa med något slags höjd var omöjligt och alternativen var två, slöra/länsa undan (sannolikt relativt kontrollerat och uthärdligt) för stormfock upp mot Åland/Finland/Estland eller att motorsegla ca 40 grader från vinden och så småningom komma i lä bakom Gotland.
Vi valde det senare. När det var som värst ca 20 sjömil NO Hoburgen tog båten regelbundet brytande grön sjö över däckshuset och sittbrunnen var ständigt mer eller mindre vattenfylld och våra 15 ton kastades som en jolle i sidled när brotten kom. De brak som uppstod när vi ibland ramlade ner på ett olyckligt sätt i en vågdal fick mig att tro att näromhelst kommer motor och tankar att bokstavligen slitas loss från sina fästen.
Hur detta hade varit i mindre båt på 3-4 ton vill jag inte ens veta.

Under däck var det kaos. Vi hade trott oss vara vana seglare som var väl förberedda för hårt väder. Pyttsan.
Allt som inte fanns bakom stängda luckor och lådor for runt eller låg på durken.
Innanmätet i kylen var en enda gröt och alla ventiler (inkl stora Dorade) som inte var hermetiskt stängda tog in massor med vatten, så även den stängda skjutluckan med garage samt bänkistorna i sittbrunnen.

Lärdomen av detta var framför allt tre saker:
1. En normal fritidsbåt med normal besättning och normala segel kryssar inte i vindar uppåt 20 m/s i havssjö som fått bygga ett tag. Särskilt inte på Östersjön. Mao bli aldrig någonsin överraskad vid en läkust om du inte har en väldigt stark och tillförlitlig motor. (Och ren, välfylld dieseltank)
2. Man kan sjöstuva. Men det är något helt annat än att sjöstuva på riktigt. Det spelar ingen roll hur höga listerna på hyllor och bord är. När det är riktigt djävligt hoppar allt upp och över kanten som inte är nersurrat eller bakom dörrar (som inte öppnar sig) eller i lådor.
3. En man överbord i sådant väder är en katastrof. I alla fall om man bara är två ombord som vi var.
Att vända och få upp någon när det var som värst tror jag hade varit oerhört svårt. Oavsett hjälpmedel och tidigare övningar. Vi hade vajrar spända på däck som tur var, som går att koppla innan man kliver ur ruffluckan. Sedan dess har vi alltid dessa vajrar på däck, året runt.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » tis 02 okt 2007, 11:35

Jag seglade från Nynäshamn till Nåttarö Fredag 27/7 och överraskades av kraftiga vindar på Danziger gatt. Det hade blåst en del S/SV i flera dagar så våghöjden var kanske 1 1/2m uppskattar jag det till. Låg i bidevind på gattet och tog väldigt dålig höjd, samtidigt som det båste upp mer och mycket kraftig regnskur som gjorde sikten till nära på noll.
Då var jag mitt i färjeleden och ville snabbt som tusan ta mig därifrån in mot Östermarsfladen, revad stor och mycket inrullad genua, segelytan var nog mindre än hälften mot normalt.

Nej, det var ingen rolig upplevelse, båten (Maxi 77) stampade och stod nästan stilla mot brottsjön.... :?
Bär av, bär av, BÄR AV

Skriv svar