Wasa 30 ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » sön 30 sep 2007, 10:24

Ravage skrev:
MiniMe skrev:om du tycker om lång smala båtar? Jag lyckades dock i mycket lätta vindar segla ifrån en Wasa 30 med en Elvström 1/4-ton. Den brhöver förmodligen lite vind...

Dan det finns andra alternativ. Frågan är vad du vill ha (jag undrar mer om vilka egenskaper du efterfrågar).
Här kommer alla kriterier i prioritetsordning:

1. Max 220 000 sek
2. Bra och rolig seglare med surfmöjlighet. Lystal helst över 1,13.
3. Styv så att ungarna och frun inte behöver byta sida vid varje slag :roll:
4. Enkel att hantera (inga backstag som är ett måste)
5. Stabilt byggd utan större svagheter.
6. Ståhöjd
7. Stor sittbrunn.

De 5 första punkterna är viktiga, resten är bonus. Dominant 95:an är bäst hittills.

/Dan
Tror at en Wayfarer jolle är den eneste som lever op til alla dom önsker :lol:

/Steen
Steen
Danmark

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 30 sep 2007, 11:12

MiniMe skrev:Dan, med den vikten borde du ha ansökt om mätbrev och borde ha fått högre LYS-tal. iom den är lättare än standard (data i båtdatablad) så skiljer sig mot standardbåt. FUSK!

Skämt åt sidan, det verkar så om du redan bestämt dig för Dominanten. Det är dock konstig när du klaga på styvheten på Bannern men vill öka segelytan på Dominanten. Styvheten på Bannern kan man faktiskt bibehålla med ett tidigt inlagd rev. Den andra varianten att rigga upp en underriggad båt går visserligen också. effekten blir väl ca. det samma. Och visst kommer seglingsegenskaper förbättras på en Dominant 95. Det är bara så mycket enlare att lägga in ett rev innan man ge sig ut när det blåser för mycket för familjen.

Jag själv har gjort det och det kändes löjligt att segla med två rev och fock i ca. 6-7 m/s men familjen var nöjd...
Ja visst är det underligt! Konstruktören konstruerade båten med et deplacement på 2400 kg. Pratade med Gösta Edwardsson i början på denna vecka. Hans båt vägde 2400 med full inredning mes spis och hela skiten. Sedan hällde alla på en massa polyester och tryckte dit en massa glasfibermattor och vips så låg vikten i på 2900 kg (eller mer). Då seglar de vädelöst i lätta vindar!

Då kan man ju vända på saken, de flesta väger 3200-3500 kg. Kan man söka lysbrev för att de är för tunga också?

Jo jag måste väl erkänna att jag gillar Dominant båtarna skarpt. Det är bara synd att så många är så dåligt byggda och undermåligt underhållna.

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 30 sep 2007, 11:18

SWE54 skrev:Ja allt är ju relativt såklart...:)
När jag läste "med surfmöjlighet" så fick jag bara en känsla av en plattbottnad bred båt.. typ Ravage 36:an..:)
Men visst kan väl en Wasa 30 surfa lite den med...

En annan sak..
Varför skulle Banner 30 vara vek?
Den har ju samma kölvikt som X-99 och bra mycket mindre segel.
Typ 17 m2 mindre..:) med GI:an.
Då borde ju en X-99 vara tvärvek... eller?
Dom är ju dessutom nästan lika breda..
Fattar inte riktigt..
Men det kanske spelar mindre roll eftersom det inte går att få tag i en MkII.
Jag provade med, och gav upp...:)
Bannern kanske inte alls är vek, jag bara undrade. Man kan inte bara kolla på segelyta kontra vikt i kölenm, det är fler parametrar som påverkar. Typ var ligger vikten i kölen, i en bulb på 2 meters djup eller i en klump strax under salongsbordet? Hur påverkar skrovformen styvehen e.t.c...

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 30 sep 2007, 17:53

SWE54 skrev: Då borde ju en X-99 vara tvärvek... eller?
En X-99 är rätt vek som familjebåt...
Man får reva rätt tidigt men båten är ändå lätthanterlig tycker jag...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 30 sep 2007, 18:28

Vad är fel med att reva tidigt??? Jag kan ha fel men är det inte så att båtar som är mycket styva (behövas aldrig revas) mao underriggad seglar alltid "revad". Då saknas väl segelytan i de lätta vindförhållanden som en vanlig famlij helst ger sig ut i....
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 30 sep 2007, 18:42

MiniMe skrev:Vad är fel med att reva tidigt??? Jag kan ha fel men är det inte så att båtar som är mycket styva (behövas aldrig revas) mao underriggad seglar alltid "revad". Då saknas väl segelytan i de lätta vindförhållanden som en vanlig famlij helst ger sig ut i....
Nej, du har inte fel. Familjerevning är en lösning på saken.

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 01 okt 2007, 08:24

MiniMe skrev:Vad är fel med att reva tidigt??? Jag kan ha fel men är det inte så att båtar som är mycket styva (behövas aldrig revas) mao underriggad seglar alltid "revad". Då saknas väl segelytan i de lätta vindförhållanden som en vanlig famlij helst ger sig ut i....
Det sa jag inte... :wink:

Sen kan ju en båt BÅDE vara underriggad och vek samtidigt som en annan båt kan vara överriggad och styv :!:

Den första kategorin vet jag inte så mycket om men jag kan tänka mig en underriggad båt med kort köl och där all vikt ligger inne i båten.
Den har då för lite segelyta för att få fart på båten men ej heller nåt (lite) rätande moment i kölen.

Det andra alternativet kan tex vara en Seaquest 36 RP med rejäla segel, måttligt depl (5 ton) och 48% (2,5 ton) i kölen. Det borde vara en blekskenare men samtidigt styv när det brallar i

Så egentligen är det väl kombinationen lättdriven och styv som är drömmen... :twisted:

Som tex Seaquest 36 RP, X-37, Luffe 40.04, X-119 eller Luffe 40

Tyvärr hittar man inga vanlig IMS-båtar där...
Håkan

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 01 okt 2007, 08:43

X-37 är väl en hyfsad IMS-båt om man t.ex. ser på resultaten från IMS670 VM i Spanien.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 01 okt 2007, 08:50

Nubben skrev:X-37 är väl en hyfsad IMS-båt om man t.ex. ser på resultaten från IMS670 VM i Spanien.
OK, fel av mig... :oops:

Synd bara att men inte har råd med en... :cry:

Jag får skylla på att djupet inte passar mig :wink:
Håkan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 01 okt 2007, 10:40

Håkan skrev: Sen kan ju en båt BÅDE vara underriggad och vek samtidigt som en annan båt kan vara överriggad och styv :!:

Den första kategorin vet jag inte så mycket om men jag kan tänka mig en underriggad båt med kort köl och där all vikt ligger inne i båten.
Den har då för lite segelyta för att få fart på båten men ej heller nåt (lite) rätande moment i kölen.

Det andra alternativet kan tex vara en Seaquest 36 RP med rejäla segel, måttligt depl (5 ton) och 48% (2,5 ton) i kölen. Det borde vara en blekskenare men samtidigt styv när det brallar i

Så egentligen är det väl kombinationen lättdriven och styv som är drömmen... :twisted:

Som tex Seaquest 36 RP, X-37, Luffe 40.04, X-119 eller Luffe 40

Tyvärr hittar man inga vanlig IMS-båtar där...
Det är väl bara en fråga vad man referera till.

styv båt borde kunna bära mer segel för att blir än snabbare i åtminstone lätta vindar = underriggad. Det har egentligen inte så mycket att göra med hur båten är relativt andra båtar utan mer hur båtens potential utnyttjas.

tittar man sedan på själva fysiken så finns det säkerligen förklaringar till det ena och det andra och kölvvikt i % är bara en av de. Men så finns det snabba lättdrivna båtar utan kölvikt alls (tyska Jollenkreutzer). Dessa får sin styvhet genom skrovets utformning..... :wink:
Peter

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 01 okt 2007, 12:11

MiniMe skrev:
Visst är det så men tänk en båt som gör maxfart vid säg tre m/s.

En sån båt skulle bli jobbig att hantera vid 6 m/s eller en mardröm vid 10 m/s...
En sån båt skulle omöjlig att segla annat än entyp pga alltför svårt handikapp vid hård vind...

Men visst har du rätt i sak /
Håkan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 01 okt 2007, 12:24

Hej Dan

Kan det här vara något för dig.....
http://www.blocket.se/vi/13110352.htm?ca=15_s

Det är samma skrov som på min båt, sedan skiljer det sig lite betr. inredning motor installation däckslayout mm.
Men skrovet är snabbt, kan även surfa.

Den båten som är på annonsen finns i holland och säljs där för ca 175.000
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 01 okt 2007, 15:25

Håkan skrev:
MiniMe skrev:
Visst är det så men tänk en båt som gör maxfart vid säg tre m/s.

En sån båt skulle bli jobbig att hantera vid 6 m/s eller en mardröm vid 10 m/s...
En sån båt skulle omöjlig att segla annat än entyp pga alltför svårt handikapp vid hård vind...

Men visst har du rätt i sak /
låter som min nyvarande båt.... :lol: men så seglas den också i
Mälaren med mycket lättvind (undantag iår...).
Peter

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 01 okt 2007, 15:46

..hmm förresten så går det att segla även denna båten. Det är bara att jag får byta till fock vid 3 m/s och lägga in första rev vid kanske 6m/s två rev och 10 m/s börjar dock blir jobbigt men inte omöjligt. blir det mer så får jag lov att seglar utan stor (visste inte bättre på LR 2006 ... :lol: )
Peter

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 01 okt 2007, 20:08

MiniMe skrev:..hmm förresten så går det att segla även denna båten. Det är bara att jag får byta till fock vid 3 m/s och lägga in första rev vid kanske 6m/s två rev och 10 m/s börjar dock blir jobbigt men inte omöjligt. blir det mer så får jag lov att seglar utan stor (visste inte bättre på LR 2006 ... :lol: )
Där nånstans har man väl passerat gränsen för ostabil båt enligt mig... :wink:

Vi seglade iofs bara med fock och full stor (Diva 399) men seglade med X-99 med fulla ställ och de kan man väl inte anklagas för vara underriggade...
Men de seglade ju ifatt oss också... :cry:

Skulle er båt överleva på västkusten :?: :?: :?: :wink:

God natt /
Håkan

Skriv svar