En gammal nordisk båt för halva miljonen eller en ny...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

En gammal nordisk båt för halva miljonen eller en ny...

Inlägg av kajlahtinen » ons 26 sep 2007, 22:06

Mahogny konstaterade i ett annat inlägg att det kanske lönar sig att, i stället för att köpa en 25 år gammal svensk båt för en halv miljon, köpa en Bavaria för 700 000. Man kan ha sina invändningar just beträffande Bavarian men det finns många andra "billiga" nya båtar på marknaden. I Finland säljs t.ex. både Delphia 29 och Arion 29 för ungefär 5-600 000 kronor. Alltså pinfärska båtar med nya segel, ny motor och en rejäl akterkabin. Och på den europeiska marknaden finns det ju även många större båtar som är nästan nya och kostar runt en halv miljon svenska pengar. Så kanske man borde ha en funderare över det hela innan man rusar till köp. Berätta gärna om dina efrarenheter eller tankar kring detta.

Kaj

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » tor 27 sep 2007, 06:17

Jag tog hem min Feeling från Amsterdam.
Jag tycker vi fick mycket mer båt för pengarna.

Akterruff, separat toa, nyare och snabbare än en Scampi el. Ballad för samma pengar

Se upp med skicket bara, vi sköter våra båtar mer noga här uppe (i regel). Och med skicket menar jag puts/finish inte maskinellt, där är det ungefär som här...

Lycka till, det är skitkul att köpa båt :D :D

Svante

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » tor 27 sep 2007, 06:29

Visst är det värt att kolla runt men se upp med skicket som sagt och se till att du har fler båtar att kolla på om du åker långt så du inte känner dig tvingad att köpa en båt du inte vill därför att du inte vill komma hem tomhänt...
Jag kan tex tänka mig att segla hem en First 33.7 eller 36.7 från Frankrike och då kolla upp 3-4 likande båtar och välja den mest prisvärda.

Sen tycker jag prissättningen här hemma är lite lustig.
För ca 500.000 SEK för du knappt ingetting om du letar efter en större familjebåt men för ca 1.000.000 SEK får du en jättefin båt.
Jag tycket mao att de för 500.000 ofta är överpris men de för 1.000.000 känns prisvärda.

Men man är väl en "Medel-Svensson"?
Alla verkar tycka att 500.000 inte är så mycket för en bra båt men när det börjar närma sig en miljon börjar folk backa och då pressas priserna på de runt 500.000-700.000 upp även på de båtar som inte är värda sitt pris.

Så om du vet vad du vill ha och är noggrann så kan man nog tjäna mycket på att ta hem en (nyare?) båt från utlandet.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 27 sep 2007, 07:07

Jag håller med om att man bör passa sig om man köper en äldre båt i halvmiljonklassen (Nova Comfortina32 etc). Prissättningen på segelbåtar är subjektiv och byter marknaden åsikt om nytt vs gammalt kan priserna ändras (sannolikt sjunka) blixtsnabbt. Inte kul om man räknar med att behöva realisera.

Just nu anses nya, "billiga" båtar vara suspekta vad gäller baskvalitet och utförande men när man får ut några års samlad "Bavariaproduktion" (de är inte ensamma) på andrahandsmarknaden kommer det här ryktet att förvandlas till erfarenhet. Antingen fungerar de båtarna också som begagnade och har det mesta kvar, eller så besannas alla skamrykten och båtarna chanserar till ointressanta lågprisvrak, evigt dömda till bakre raden på båtmäklarens upplag.

Frågan är hur starkt man tror på det senare scenariot. Jag tror mer på det första.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 27 sep 2007, 07:44

I disskussionerna kring de nya "lågprisbåtarna" har fokus legat mycket på rent tekniska faktorer. Frågan är om de är så relevanta på marknaden. Klart är att på nybåtsmarknaden har dessa faktorer inte varit avgörande, pris tycks ha haft större påverkan. (obs att jag här inte tar ställning till argumenten som sådana).

Det är troligt att också på begmarknaden kommer de tekniska faktorerna att väga relativt lätt. Desstu mer kommer de sedvanliga marknadsfaktorerna att spela in: tillgång och efterfrågan. Då "lågprisbåtarna" obestridligen sålt bra de senaste åren är det sannolikt att det komemr att vara god tillgång på begagnade objekt. Efterfrågan generellt på segelbåtar ökar sällan såvärst fort, och speciellt för dessa ("lågpris") kan det vara osäkert.

Av detta är en god gissning att priserna på beg "lågprisbåtar" kommer att ligga lågt i förhållande till andra beg båtar (vilket man kan säga att inte kräver en Einstein för att räkna ut).

Hela resonemanget är ungefär detsamma som för tex uddabilar på svenska marknaden. Den intressanta diskussionen är hur stort det relativa prisfallet är för olika fall. Ganska tydligt på bilmarknaden att det relativa prisfallet är störst för de dyra "märkesbilarna", medan risken för prisras är störst för uddabilarna.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 27 sep 2007, 08:07

Jaramaz skrev:
Av detta är en god gissning att priserna på beg "lågprisbåtar" kommer att ligga lågt i förhållande till andra beg båtar (vilket man kan säga att inte kräver en Einstein för att räkna ut).

/J
En fråga i sammanhanget är vilken kategori båtar som kommer att vara prisledande - kommer de äldre begbåtarna att vara normerande, eller kommer de nyare att bli det man utgår ifrån? Men rent hypotetiskt kan man ju fråga sig vilket som i så fall lockar mest; en 30 år gammal Nova eller en fem år gammal Bavaria 34? Marknaden kommer att sätta priset, det är alldeles säkert :-)

Men i mina ögon förefaller det inte så självklart att man kan hålla priset på en Nova (typ) på samma nivå som nu, om det kommer ett urval begagnade Hanse, Bavaria, Beneteau mm som ligger på 60% av nypris, dvs runt halvmillen.
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 27 sep 2007, 09:57

Jag tror att de även äldre båtar(kvalitetsbåtar, tar inte ställning till om Albin byggde sådana), som är ordentligt underhållna, dvs har ny motor ordentliga segel och grundsakerna i skick, kommer att hålla samma prisnivå som t.ex. endast några år gamla Bavarior, Hanse och eventuellt Delphior av vilka Bavaria fortfarande torde vara den billigaste. Den fördelen som de nyare har över äldre välunderhållna båtar är främst mera utrymmen medan de ofta seglar sämre, är fulare(subjektivt) eller inte "känns som en segelbåt". Det är således en hel del subjektivt bedömda faktorer som kommer att spela in och mycket av prisbilden kommer nog också att bero på nyutbudet i framtiden.
Att jag inte direkt tror att de tusentals bavarior som sålts kommer att vara lika väl skötta som många, men inte alla skandinaviska 70-80-90-talsbåtar är en annan femma. Jag tror helt enkelt att det är en annan sorts båtägare som har dem(som t.ex. lastar fören full med sand ifall den flyter djupt i aktern).

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Inlägg av Schvidja » tor 27 sep 2007, 10:16

Jag spanade efter båt i flera år på nätet, var till slut nästan på väg att ge upp. Jag tyckte då att nordiska 32-35 fotare var överprisade och de gick upp för varje år. Sedan började jag räkna på nya båtar och på import av både beg och nytt. I mitt ständiga räknande så missade jag lite vad jag egentligen ville ha. Men det jag kom fram till då var att nya cruising båtar var billiga på papperet men la man på den utrustning man ville ha med så var man snabbt uppe i en miljon, fraktkostnaderna blev också höga och riggning samt bottenmålningen var som ett hemmansköp. Import av begbåtar kändes alltför arbetskrävande men jag kan förstå att det är lite enklare i södra Sverige. Sedan när jag började komma fram till vad jag egentligen ville ha, en båt med lite mer fart men ändå rymlig för 5 pers, så begränsades urvalet avsevärt. Fick låna en halvmodern nordisk båt en vecka som jag sedan föll för och köpte. Tipset är nog att titta på olika alternativ och försöka känna in vad man vill ha, provsegla, bo i båten, för att kolla att alla inblandade trivs och inte räkna för mycket. Man vill ju agera rationellt men när det kommer till kritan så måste känslan finnas där.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » tor 27 sep 2007, 11:52

En liten snabb dagslägesrapport
http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... earchtype=

mot denna svenska
http://www.blocket.se/vi/13574817.htm?ca=20_s

Det är väl så här det ser ut - eller...

Svante

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » tor 27 sep 2007, 11:55

Har tom. sett en Dehler 36 liggandes i tyskland för c:a 500.000:- som en firma saluförde här i sverige för c:a 700.000:-

Alltså exakt samma båt :? :? :evil:

Svante

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » tor 27 sep 2007, 12:39

Skulle gärna höra vilken nordisk båt du Schvidja äntligen föll för och vilka var de båtar som du funderade på men av någon (?) anledning strök.

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Inlägg av Schvidja » tor 27 sep 2007, 15:03

Det började med att vi lånade compis 28, trevlig båt rymlig och underprisad men lite för liten för oss, hyrde även större båt, jeannou 43. Insåg att stor båt är svårare att hantera i hamn och den seglade inte bra. Kollade på comfort 30, för liten, c 32 för dyr för sin storlek, höll på att köpa en billig c 34 men den var för risig, och krävde mycket arbete, min fru ansåg att vi skulle köpa nåt färdigt, inget objekt. Var i Bavariatankar och var nära att köpa en (½) 33 eller 34 och på slutet även match 35, men räknade och velade. Läste och insåg att de inte var så snabba (förutom matchen) men komfortabla, var inne på en mixer, elan 33, 35s5 mfl. Kravspecen började bli lite tydligare: snabb, rymlig för 5pers inte för smal > 3m längd > 9m, rejäl sittbrunn, toa centralt, ugn & kök med dubbla hoar, akterkoj med dörr, skotskena i sittbrunn, helst inte masthead, gärna st skena, snygg, ny motor, nya segel, ca 3-500tkr, fint väder mm iom detta så försvann många båtar men också nästan hoppet att hitta något. Försökte förtränga tanken på en båt, köpte ny hoj istället. Sedan blev det sommar igen och vi ringde som vanligt runt och hörde om vi fick hyra intressanta båtar som var till salu. Vi fick låna en Diva 35 i en vecka och då var vi fast.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 27 sep 2007, 15:36

Vilken marodör har langat in en fyra meter lång URL?
Anders S

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » tor 27 sep 2007, 16:25

Anders S skrev:Vilken marodör har langat in en fyra meter lång URL?
Aaa - de e ju jau...

Ursäkta min dåliga skånska men den är inget spam eller virus utan en länk till en båt på www.yachtworld.com

Svante - och nej jag är inte med i länken... :wink:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tor 27 sep 2007, 17:02

Schvidja skrev:Vi fick låna en Diva 35 i en vecka och då var vi fast.
Rymdes Divan i din kravspec <500 tkr? De ligger väl en bit över det som begagnat?


Generell kommentar till denna tråd: Jag kan verkligen förstå känslan av att sätta tänderna i en helt ny båt, må det vara Bav eller HR. Lite som en ny bil, man är enda och första ägare och allt är fräscht.
Men när man jämför priser så måste man också ta i beaktande att de helt nya Bavaria är ganska nedstrippade på utrustning. Exempel på "extrautrustning" som oftast finns med då man köper begagnat Spinnaker, Instrument, Värmare, Landström, Sprayhood (!), Ankare&förtöjnnigsgods, Bottenmålning. Man kan nog behöva räkna på 1-2.00000 för att komma upp i samma utrustningsnivå som en välutrustad begagnad pjäs håller?

Hälsningar
Tommy

Skriv svar