Hjälp, motorn startar inte!
Hjälp, motorn startar inte!
Jag har en volvo diesel 2030 i min segelbåt som skrämt mig idag.
Jag var ute o hämtade båten vid boj och startade motorn som inte varit igång på nästan två månader och som gick helt normalt in till bryggan. Sedan stängde jag av den och tog bort segel samt förberedde avmastning
och kopplade bort kablarna till vindinstrument samt däckbelysning o topplanterna. När jag sedan skall köra ut båten till bojen igen så startar inte motorn. Det låter som någon stoppat en mejsel i svänghjulet. Det bara dunkar till lite när jag startar, sedan blir det tyst. Jag testade med bilbatteriet också men det var likadant där med. Så nu ligger båten vid bryggan där och jag är helt förbryllad.
Någon motorkunnig som har en idè?
Stefan
Jag var ute o hämtade båten vid boj och startade motorn som inte varit igång på nästan två månader och som gick helt normalt in till bryggan. Sedan stängde jag av den och tog bort segel samt förberedde avmastning
och kopplade bort kablarna till vindinstrument samt däckbelysning o topplanterna. När jag sedan skall köra ut båten till bojen igen så startar inte motorn. Det låter som någon stoppat en mejsel i svänghjulet. Det bara dunkar till lite när jag startar, sedan blir det tyst. Jag testade med bilbatteriet också men det var likadant där med. Så nu ligger båten vid bryggan där och jag är helt förbryllad.
Någon motorkunnig som har en idè?
Stefan
Maxi95
Det där påminner mig om vad som hände en klubbkompis. Det blev tvärstopp när han försökte starta, gick inte att få runt motorn. Vatten i en cylinder. Det som hade hänt var att vakumventilen som skall hindra att kylvattnet som går ut genom avgassystemet sugs in i motorn när den svalnar, hade hängt sig. Du kan kolla genom att vrida på svänghjulet för hand, tar det tvärstopp så är det säkert det som har hänt. Då gäller det att få ut vattnet så snart som möjligt och se till att inga saltavlagringar finns kvar i cylinderloppet. Kompisen fick ur vattnet genom att använda ventillyftarspaken och köra runt motorn, och kunde köra motorn igen. Men efter en tid blev motorn svag och svårstartad pga stort cylinderslitage och måste renoveras. Slitaget berodde på salt i cylinderloppet förklarade firman som renoverade. Motorn var en MD2.
Så om det är detta som har hänt är det nog bäst att lyfta toppen och göra ordentligt rent. Hoppas att det bara är startmotorn.
/Karl-Magnus
Så om det är detta som har hänt är det nog bäst att lyfta toppen och göra ordentligt rent. Hoppas att det bara är startmotorn.
/Karl-Magnus
Jag var ute idag o kollade motorn och kan konstatera att det är saltvatten inne i motorn. Nu är det så att min motor är sötvattenkyld som i sin tur kyls av saltvatten, men det visste ni säkert redan, men det låter som om det kunde vara samma sorts problem som Winga750 beskriver. Någon som vet var den här vacumventilen sitter på en volvo 2030?
Sömnlös Stefan
Sömnlös Stefan
Maxi95
Det är inte otur, det är en dålig lösning av ett välkänt problem. Men det är inte jakthunds fel, så det kan vi ta i en annan tråd. Nu gäller det att rädda vad som räddas kan:
Motorn har inte bara saltvatten i cylindern, utan i hela motorn. Få ut så mycket som möjligt av vattnet genom insprutarens hål (sug!) och byt genast ut oljan och saltvattnet i vevhuset mot riktigt billig olja. Den skall bara vara där helt kort, så köp inget fint. KÖR INTE MOTORN ÄNNU! Bort med oljefiltret och sätt dit ett nytt. Fyll på sk emulgeringsolja (olja som tar upp/blandar sig med vatten) i spridarhålen och kör runt, men utan att starta motorn. Häll på litet mer olja uppifrån. När du har oljenivån väl över stickan (oljan skulle vara billig, ju) skall du pumpa ut den. Sannolikt ser du en slafsig blandning av emulgeringsolja, vatten och smörjolja - det är i så fall bra.
Nu skall du ta ett beslut - skall motorn ut för översyn eller skall du ta en rövare? Går du översynsvägen, byt filtret till ett nytt, fyll på rikligt med olja och ring din favoritmek och bankkamreren, i valfri ordning.
Går du rövarvägen, gör så här: Häll i en ny omgång billig olja, ren och oblandad. Skruva dit spridarna igen. Starta motorn (du skall ha gott om tid, flera timmar). Kör i några minuter - bara så att oljan blir varm. Byt olja igen (sa jag att vi tar billig olja just nu?). Räkna med tydliga vattenspår i den bytta oljan.
Nu kör du i 20-30 minuter, så oljan blir het. Det blir den om du kör med belastning - fastbunden vid bryggan går bra. Efter en halvtimme skall du stanna motorn. Sannolikt ser du nu vit smet på oljelockets insida eller ännu bättre, på ventilkåpans insida - det är (i det här läget) som det skall vara. Torka bort.
Byt olja och kör igen, nu en timme. Var det vitt innan, räkna med vitt nu också. Om inte, bra - nu är det inte mer vatten i oljan än den orkar bära. Kör den het, byt - glöm inte filtret! Du måste byta en gång i timmen tills oljan inte visar minsta spår av vatten - det kan ta tre fyra byten innan det inte kondenserar i ventilkåpan. När den inte längre innehåller något vatten är det lugnt. Då kan du köra den riktigt genomvarm och så byter du igen, nu till "bästa oljan".
Saltet i sig repar inga cylindrar, utan det handlar om korrosion i samband med kvarvarande fukt. En saltkristall, hur läskig den än låter är ingenting jämfört med en sotpartikel - och sådana finns det vanligen i alla dieslar.
Motorn har inte bara saltvatten i cylindern, utan i hela motorn. Få ut så mycket som möjligt av vattnet genom insprutarens hål (sug!) och byt genast ut oljan och saltvattnet i vevhuset mot riktigt billig olja. Den skall bara vara där helt kort, så köp inget fint. KÖR INTE MOTORN ÄNNU! Bort med oljefiltret och sätt dit ett nytt. Fyll på sk emulgeringsolja (olja som tar upp/blandar sig med vatten) i spridarhålen och kör runt, men utan att starta motorn. Häll på litet mer olja uppifrån. När du har oljenivån väl över stickan (oljan skulle vara billig, ju) skall du pumpa ut den. Sannolikt ser du en slafsig blandning av emulgeringsolja, vatten och smörjolja - det är i så fall bra.
Nu skall du ta ett beslut - skall motorn ut för översyn eller skall du ta en rövare? Går du översynsvägen, byt filtret till ett nytt, fyll på rikligt med olja och ring din favoritmek och bankkamreren, i valfri ordning.
Går du rövarvägen, gör så här: Häll i en ny omgång billig olja, ren och oblandad. Skruva dit spridarna igen. Starta motorn (du skall ha gott om tid, flera timmar). Kör i några minuter - bara så att oljan blir varm. Byt olja igen (sa jag att vi tar billig olja just nu?). Räkna med tydliga vattenspår i den bytta oljan.
Nu kör du i 20-30 minuter, så oljan blir het. Det blir den om du kör med belastning - fastbunden vid bryggan går bra. Efter en halvtimme skall du stanna motorn. Sannolikt ser du nu vit smet på oljelockets insida eller ännu bättre, på ventilkåpans insida - det är (i det här läget) som det skall vara. Torka bort.
Byt olja och kör igen, nu en timme. Var det vitt innan, räkna med vitt nu också. Om inte, bra - nu är det inte mer vatten i oljan än den orkar bära. Kör den het, byt - glöm inte filtret! Du måste byta en gång i timmen tills oljan inte visar minsta spår av vatten - det kan ta tre fyra byten innan det inte kondenserar i ventilkåpan. När den inte längre innehåller något vatten är det lugnt. Då kan du köra den riktigt genomvarm och så byter du igen, nu till "bästa oljan".
Saltet i sig repar inga cylindrar, utan det handlar om korrosion i samband med kvarvarande fukt. En saltkristall, hur läskig den än låter är ingenting jämfört med en sotpartikel - och sådana finns det vanligen i alla dieslar.
Anders S
Om det är sjö- eller sötvattenkylning spelar ingen roll eftersom det är sjövattnet som har passerat värmeväxlaren som leds till avgaskröken för att kyla avgassystemet som kan sugas in i motorn om det
djävlas.
Antar att du kollat att det är tvärstopp när du försöker vrida svänghjulet, och av detta drar slutsatsen att det är vatten i en cylinder. Då är det nog läge att riva toppen så snart som möjligt för att få bort vattnet och sedan olja in loppet ordentligt. För säkerhets skull kan du kanske höra med någon expert på Volvo-Penta eller Drevia om det kan vara någon risk att vatten kan ha tagit sig förbi översta kolvringen och kan ligga kvar och spöka. Under alla förhållanden tror jag det är viktigt att motorn blir varmkörd ordentligt efter den är fixad, för att få bort ev kvarvarande vatten.
/Karl-Magnus
Antar att du kollat att det är tvärstopp när du försöker vrida svänghjulet, och av detta drar slutsatsen att det är vatten i en cylinder. Då är det nog läge att riva toppen så snart som möjligt för att få bort vattnet och sedan olja in loppet ordentligt. För säkerhets skull kan du kanske höra med någon expert på Volvo-Penta eller Drevia om det kan vara någon risk att vatten kan ha tagit sig förbi översta kolvringen och kan ligga kvar och spöka. Under alla förhållanden tror jag det är viktigt att motorn blir varmkörd ordentligt efter den är fixad, för att få bort ev kvarvarande vatten.
/Karl-Magnus
Anders s hann posta medan jag plitade ner föregående. Meken som renoverade kompisens motor påstod att det var saltkristaller som orsakade slitaget, men undrar om inte Anders teori ändå stämmer bättre. Under alla förhållanden gäller det att sanera. Men eftersom vattnet måste ha kommit in via en avgasventil som råkade stå öppen när motorn stannat så kan väl inte oljetråget ha fått mer än några droppar,.
Kompisen har alldeles rätt; saltkristallerna ÄR ju problemet. Kristallen som sådan är ju vattenlöslig, och även om den nog inte är särskilt vass eller skadlig i sig (den löses ju snabbt upp när det bildas vatten vid förbränningen) är det saltets korrosion som skadar. Det är därför jag rekommenderar "överdriven sanering" och flera oljebyten innan vintervilan - saltet skall bort.winga750 skrev:Anders s hann posta medan jag plitade ner föregående. Meken som renoverade kompisens motor påstod att det var saltkristaller som orsakade slitaget, men undrar om inte Anders teori ändå stämmer bättre. Under alla förhållanden gäller det att sanera. Men eftersom vattnet måste ha kommit in via en avgasventil som råkade stå öppen när motorn stannat så kan väl inte oljetråget ha fått mer än några droppar,.
Numera är dieselbränsle och brännolja lågsvavligt, men förr (och på andra platser än Sverige) måste man räkna med att det bildas svavelsyra när förbränningsrester upptagna i oljan blandar sig med vatten - därav den närmast religiösa åsikten att man måste ha ren smörjolja i motorn vid uppläggning.
Anders S
Jag få lov att revidera mitt antagande om endast några droppar vatten i oljan. Det finns ju en tidsfaktor också, sakta men säkert droppar det med tiden eftersom kolv och kolvringar inte tätar till 100%. Det kan vara en god ide att innan man gör något annat, försöker pumpa ur ev vatten i oljetråget. Eftersom vatten är tyngre än olja så borde vattnet komma först. Om det finns ventillyftare så borde det gå att få bort det mesta vattnet i cylindern genom att köra med startmotorn ett tag med stoppreglaget utdraget. Sen starta motorn och varmköra som Anders föreslår och sedan köra hela programmet enligt Anders. Att riva toppen tror jag vid närmare eftertanke är fel.
Att min kompis fick problem senare berodde antagligen på att han inte tänkte på att det fanns saltvatten i oljan. Körde glatt vidare när han med hjälp av ventillyftaren fick bort vattnet och kunde starta motorn. Vattnet i oljan kokade bort, men saltet stannade kvar och löstes eller fälldes ut i oljan.
/Karl-Magnus
Att min kompis fick problem senare berodde antagligen på att han inte tänkte på att det fanns saltvatten i oljan. Körde glatt vidare när han med hjälp av ventillyftaren fick bort vattnet och kunde starta motorn. Vattnet i oljan kokade bort, men saltet stannade kvar och löstes eller fälldes ut i oljan.
/Karl-Magnus