Jo om du köper båt för 10000 kr behöver du inte lönearbeta lika mycket som om du köper en modern 33 fotare. Alltså mer tid över till segling, barn & familj, ok kanske lite renoverande också
Kunde inte låta bli att splittra tråden lite, du får ursäkta en utarbetad 2-barnsförälder som inte vill tänka på hur det vore att ha 3
Ang, hoppilandproblematiken, så faller jag in tyckarkören (utan egentlig erfarenhet). Skydda mot skav mot klippor, tja kanske en sjysst bryggfender avsedd att sitta på hörn, alltså en 90graders insida. Kanske går att hänga dit som tillfälligt skydd.
Mer permanent, ex en remsa av Keelguard.com men kanske inte det man vill ha sitta där det syns.
Men det enda rätta borde vara en bra landgång som pekar snett framåt, nedåt, inte rakt ned för att slippa kliva ned på den gröna hala såpan intill vattenbrynet. Tänker mig en hel landgång kanske ledad/fixerad i pulpits nedre del (så den inte tippar) och säkrad med lina på var sida av pulpiten. Hmm, kanske meckigt att få till, men vad jag menar är att jag tror det är lika viktigt att komma in en bit över land som att komma ned. Minns att jag tyckte det var lite kinkigt att kliva rätt ned från stäven på min farfars båt:
http://sailfast.se/kersti/bild.htm
Inte rakstävad, men knappast hoppilandvänlig för det. Men långa ben hjälper säkert till men är man en tvärhand hög som jag är det alltid ett långt kliv ned

Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...