Navman Vindinstrument

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jakthund
Silvermedlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 aug 2004, 11:42
Ort: Gnesta

Navman Vindinstrument

Inlägg av jakthund » mån 24 sep 2007, 12:01

Mitt vindistrument navman inköpt -98 slutade att fungera i somras.
På displayen så ändras inte informationen alls. Det började med att den visade fel vindriktning och för att senare visa samma information hela tiden. När jag slår på strömmen så visar den konstant ett värde på m/s
samt en riktning varifrån vinden kommer oavsett hur hårt det blåser eller varifrån vinden kommer. Är det vanligt om det går sönder att det då är instrumentet i mastoppen som gått sönder tro?
Någon som har en susning?
Stefan
Maxi95

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Inlägg av Schvidja » mån 24 sep 2007, 12:26

Snurrar och rör sig vindgivaren i masttoppen ?
Mät i anslutningen vad du har för spänning från givaren, om
det är nån spänning. Kolla med navman vilken spänning det ska vara.
Min Silva givare matas med 12v men ska ge en returspänning som är lägre, i mitt fall ca 4v men jag har kring 7v, för hög
enligt Silva. Mitt instrument startar men visar ingen vind. Har tagit hem alla delar nu för att testa på hemmavind.

Användarvisningsbild
paulandre
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 12 dec 2004, 14:19

Inlägg av paulandre » mån 24 sep 2007, 16:45

Sjekk support-siden hos Navman:
http://203.167.230.122/qiss/scripts/FAQFrame.htm

Jeg går ut fra at det er den gamle versjonen du har. Det er visstnok et problem med kulelagrene på de gamle mastetoppsgiverne.

Selv har jeg en 3150 som jeg opplevde feil på. Sendt en mail til Navman, og fikk en ny levert på døren hjemme uten kostnad! Men det var riktignok under 2 år siden den ble kjøpt.

Skriv svar