Lufta motorn?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Anders Karlsson

Lufta motorn?

Inlägg av Anders Karlsson » fre 23 apr 2004, 07:19

Hej, jag bytte dieselfilter i min md7a häromdagen. Det sitter förutom det vanliga filtret även ett CAV filter, eller rättare sagt en stålkopp med en kona inuti som tar bort den värsta skiten.
Jag luftade motorn och allt var frid och fröjd tills jag kom på att den där konan nog skulle sitta med toppen nedåt (jag hade satt den uppåt). Nu när jag skruvat loss Cavén och ändrat håll på konan så kommer det ingen diesel när jag handpumpar. Däremot kommer det luft fram till finfiltret, det pyser lite där när skruven är halvt åtdragen.
Vad kan detta bero på. Det kommer alltså luft men ingen diesel. (och ja det finns diesel i tanken, och ja, jag har pumpat läääänge...)
Kan någon ge lite tips vore jag evigt tacksam.

Timppa

Lufta motorn

Inlägg av Timppa » fre 23 apr 2004, 12:04

Hej,

Det jag kommer att tänka på är att det inte är tätt vid grovfiltret.
Är bränslekranen öppen?

Lasse

Inlägg av Lasse » fre 23 apr 2004, 15:53

Kolla som sagt att det är helt tätt runt CAV-filtret, och istället för att pumpa med den lilla handpumpen så kan du lossa en spridare, lyfta ventillyftaren (heter den så, kommer inte ihåg?) och köra med startmotorn så får du betydligt mer effekt. Får du fram diesel till spridaren, montera den och testa starta, eventuellt får du lossa den andra spridaren också och göra samma sak.

Jag gjorde själv så när jag behövde lufta på min förra båt med Md7A.

John

Inlägg av John » lör 24 apr 2004, 13:21

Det effektivaste sättet att lufta på är att använda tryckluft. Stoppa ner munstycket i tanken och håll en trasa eller dylikt runt så det blir hyfsat tätt. Blås sen in luft så kommer bränslet garanterat fram till spridaren.

wipa
Rookie

Elektriks pump

Inlägg av wipa » sön 16 sep 2007, 16:30

Hej
För att underlätta luftningen på min motor köpte jag en elektriks bränslepump på biltema som jag monteracde mellan tank och membranpumpen(handpumpen) och kopplade den nya över tändningen, sen är det bara att utrusta sig med trasor och slå på tändningen, lufta och se gald ut. :D
Hälsningar WIPA

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » sön 16 sep 2007, 17:13

Tänk på att vrida lite på svänghjulet och prova igen. Om kammen till pumpen står i högsta läget kan du få pumpa tills den lede avlöser dig.
Om du har Bosch insprutningspump behöver du inte lossa på spridarröret, det räcker att öppna skruven på finfiltret. MD7B har Bosch-pump, hur det är med MD7A vet jag inte, men MD6 hade CAV-pump

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » sön 16 sep 2007, 21:11

Det finns metoder att SLIPPA lufta systemet. Genom att montera en LUFTFÄLLA så är det för alltid slut på sölet, luftfällan tar hand om luften och skickar tillbaka den till tanken, och du kan även byta filter utan att behöva lufta mer! Bara om du kör tomt i tanken får du hjälpa till med några pumptag. Det låter väl bra, och DET FUNGERAR!

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » mån 17 sep 2007, 10:00

Luftfälla? Har jag inte hört talas om. Det låter nästan som klassikern om snickarlärningen som man bad att gå till förrådet och hämta en synvinkel.
Att lufta MD7B som har Bosch-pump är så enkelt att någon extrapryl inte behövs, men med äldre motorer där man måste lossa på spridarröret är det ju bökigare kan det kanske vara värt.

Hönö
Trogen medlem

Inlägg av Hönö » mån 17 sep 2007, 10:22

Hej
Jag har monterat en sådan pump (blåsa ca 50 kr) som man har på utombordare med extern tank mellan tanken och det första filtret. Nu behövs det bara 4-5 tryck på den så kommer det bara disel vid luftningsskruven. Funkar utmärkt.
Lycka till

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 sep 2007, 10:26

Funkar inte, tyvärr. En luftfälla används för att "automatavlufta" värmesystem och att sätta en sådan i båtens dieselledning är i princip meningslöst. Dels måste den sitta på trycksidan av matarpumpen, dels måste den sitta innan högtryckspumpen.

Någon enstaka luftbubbla i lågtrycksdelen är vanligen inget problem (det ordnar sig fort, via överskottsreturen), utan det är när tryckledningarna är "mjuka" av luft som man kan få bekymmer. Orkar pumpen inte bygga upp trycket genom upprepade pumpningar (om den är litet otät och sliten kanske den inte gör det, även om den "går bra") så kan man behöva hjälpa till genom att öppna vid spridarens anslutning. Då kör man tills det slutar "skumma" och så drar man åt, samtidigt som man kör startmotorn.

En frisk diesel med ett friskt batteri kan man vanligen starta med utan större besvär efter ett filterbyte, speciellt om man ser till att att filterburk och vattenfälla fyllts innan man börjar köra med hjälp av handpumpen.
Har man tömt insprutningspumpen eller servat spridarna kan det vara litet annorlunda.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 sep 2007, 10:31

Bäddat för liten missuppfattning:

Handpumpen kan nog fungera bra (det var luftfällan jag kommenterade), men se upp så den tål diesel! Numera drygar man ut diesel med RME, och den soppan är litet skarpare än gammeldags diesel.

Nu kan man tänka att tål den bensin, så tål den diesel, men det behöver inte vara så. Ett annat sätt (om man nu inte luftar dagligdags) är att pumpa litet tryck med en luftpump via luftningsledningen.
Anders S

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » mån 17 sep 2007, 11:58

Kolla packningarna vid bränsle filtret, speciellt cav-filtret (är det inte helt tätt kan man försöka lufta till f-n avlöser)

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » mån 17 sep 2007, 13:22

Luftfällan, som jag själv konsruerat, är gjord av syrafast rostfritt och saknar rörliga delar, så den håller, garanterat! den ska monteras mellan finfiltret och insprutningspumpen och är underhållsfri. Den är patentsökt också.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 17 sep 2007, 13:29

HenrikGbg skrev:Luftfällan, som jag själv konsruerat, är gjord av syrafast rostfritt och saknar rörliga delar, så den håller, garanterat! den ska monteras mellan finfiltret och insprutningspumpen och är underhållsfri. Den är patentsökt också.
Berätta mer.......
Calle

Se gla ut

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » mån 17 sep 2007, 17:51

Berätta mer, ja vad finns mer att tillägga än att den separerar luften från passerande dieselolja och sänder till baka luften till tanken. Luftfällan har tre anslutningar, varav den första tar emot bränslet från finfiltret, den andra sänder vidare bränslet till insprutningspumpen och den tredje anslutningen leder bort luften till tanken. Man kan alltså byta filter utan att behöva lufta manuellt, och om man är ute i dåligt väder och har lite bränsle kvar i tanken, så att motorn suger luft, så märks det inte alls på gången, det ser luftfällan till. Det enda som luftfällan INTE KLARAR ÄR OM DET BLIR TOMT I TANKEN, men det vore väl att önska för mycket.

Skriv svar