Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Anders S
- Diamantmedlem
cruisaren skrev: efter båtbytet ...
Faurby424 "Alinde"
Man får gratulera.
Om nu beteckningen alluderar på båtlängden i fot (och inte i cm) kan väl ett ankarspel inte dröja alltför länge. På en sådan stor båt hade jag nog börjat att måtta i fören hur som helst.
Anders S
-
Rudi
- Diamantmedlem
M. anknytn. t. Håkan Nilsons reflexioner; egna erfarenheter, och en flitigt oceanseglande väns berättelser; och med synnerligt avseende på stormen hösten -06:
Då storm o. vågor kom rakt in i aktern där jag låg förtöjd vid hemmabryggan, tyckte jag att det vore smartigt att vända f-stäven mot vinden - det är ju så man svajankrar - sagt och gjort (nu var det visserligen ännu bara kuling). Dan därpå det blåste upp rejält båten kastade h. o. d. - Jag utnyttjade grannarnas bojar - de hade tagit upp f. länge sen. Nu tre bojar i fören. Säker som berget, körde hem.
-
Rudi
- Diamantmedlem
Kom till båten nästa dag, ena akterförtöjningen rakt avsprungen: ny lina f. året, splitsen ny och intakt, helt simpelt av på mitten.
Slutsats: fören mot vinden är ingen fördel om övervattenskroppens vindfång (inkl. rigg) är förligare är undervattenskroppens "motståndscentrum" (el. v. man ska kalla det). Lateralplan kanske - om det inte vore så vagt.
Senast redigerad av 2
Rudi, redigerad totalt 0 gång.
-
Rudi
- Diamantmedlem
Man märker ju ofta, då båtar svajankrar flockvis, att de "rider" sitt ankare på väldigt olika vis, ibland med onödiga kollisioner som följd. Jaramaz förslag m. akterligt ankarsegel är ju förträffligt, men hur ofta fattar folk vikten av dylika arrangement?
Att det kan regna och blåsa in är ett mindre problem, tycker jag. Kanske skulle vi släppa fördomarna och akterankra på svaj? Lättare ankare, mindre påfrestningar?
Rudi
-
Rudi
- Diamantmedlem
Inser att jag har avlägsnat mig fr. ursprungsfrågan. Självklart bör man om man har möjlighet och behov ha ett spel fram, likväl som i aktern: såg en liten 25-fotare i en hamn förra sommaren: ankare på spel, för och akter, vinsjar elektriska, fock och stor på rulle. Inte utan att man blev avundsjuk. Ägaren var rullstolsbunden.
Ingen avund riktad mot vederbörandes handikapp; däremot själva påhittigheten i varje detalj, hur väl allting hade ordnats. Beundran.
Rudi
-
Anders S
- Diamantmedlem
Nja, när det börjar busa alldeles ordentligt blir påfrestningarna ogynnsamma och det kan hända hemska saker med avgasrör som tar in vatten i motorn, roder som ställs tvärs och annat. Så man får nog tänka sig för.
Annars finns det en fördel som inte var så aktuell i år, men är trevlig ändå - med akterankring får man god luftväxling i sittbrunnen när det kan bli litet kvavt under en sprayhood eller bakom ett ruffskott.
Anders S
-
Rudi
- Diamantmedlem
Jo, men ett roder som är dörsurrat är väl inte ett strörre hot, och nu menar jag en bemannad båt, än en förstäv som vill kasta hit och dit, med risk att rycka loss ankare o.sv. Själva "needkravet" av ett ankarsegel talar väl för att våra båtar inte uppför sig exemplariskt när de ligger på svaj?
-
Anders S
- Diamantmedlem
Alldeles riktigt; min förra båt var en halvlångkölad ketch, och denna låg still. Den nuvarande är en slup-kutter och den seglar mycket mer. Tar man ner rullgenuan (dock, vem gör så, annat än händelsevis?) gör det dock nytta. Problemet är välkänt och vanligt.
Givetvis ingår det att säkra rodret i "att tänka sig för". Dit hör också att stänga ventilen i avgasröret. Men den oförtänksamme kan nog drabbas av sådant om man inte just tänker efter, före.
Min egen båts akterankarakilleshäl (bokstavligen!) är det klapprande kluckandet under aktern, som även vid helt litet vågbildning förvandlar akterhytten till en kakafonisk surroundanläggning.
Anders S
-
Rudi
- Diamantmedlem
"Problemet är välkänt och vanligt" - "Alla talar om vädret, men ingen gör någonting åt det." (Oscar Wilde)
Rudi
-
cruisaren
- Diamantmedlem
Anders S skrev:cruisaren skrev: efter båtbytet ...
Faurby424 "Alinde"
Man får gratulera.
Om nu beteckningen alluderar på båtlängden i fot (och inte i cm) kan väl ett ankarspel inte dröja alltför länge. På en sådan stor båt hade jag nog börjat att måtta i fören hur som helst.
Tack Anders!
Jo det är "decifötter" som avses. Längden skall vara 12,62m men tomvikten bara 7 ton, 550 kilo mer än den tidigare OE36:an och bredden rimliga 3,4m. Hoppas och tror att hon känns nätt att hantera efter att vi monterat bogpropeller. Har alltid retat mig på folk som kör dessa i tid och otid, någon har säkert hört mig muttra "bogprop-istället för kunskap" men nu står man snart där själv...Om någon ser mig okynnesköra denna så är det fritt fram att hiva en bergskil eller något annat hårt!
Med intensiv längtan till våren!
Niklas
Faurby424 "Alinde"