Nya Volvo-Penta + elektronikbox

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Nya Volvo-Penta + elektronikbox

Inlägg av blur » fre 14 sep 2007, 06:20

Min nya D1-30 ville plötsligt inte starta. Knappt en månad gammal. Man sade mig att det var elektronikboxen och att problemet inte var "helt ovanligt"... Känns ju bra om den pajar när man som bäst behöver sin motor.

Nu visar det sig att det är mycket vanligt. Här är Seilas artikel.

Kass av Volvo-Penta att inte ta tag i detta :evil:

J/109 SWE-326 "Blur" http://www.blur.se

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 14 sep 2007, 09:02

Elektronikboxar på marindieslar tycker jag är, nja, dumt, eller onödigt? Om jag skulle köpa ny motor blev det nog hellre en proffsrenoverad likadan som jag har nu, en Yanmar GM30 med mekanisk insprutning. Det måste ju vara driftsäkrare. Yanmars nya har ju också elektronisk insprutning. Det kanske finns spritt nya av den äldre modellen till bra pris?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » fre 14 sep 2007, 11:17

När jag såg bilderna i Seilas artikel blev jag riktigt upprörd. Kompomenten som skakar loss från mönsterkortet måste absolut fixeras bättre än att bara vara lödd till mönsterkortet. Som det ser ut tror jag inte någon box skulle överleva någon längre tid. Komponenten väger såpass mycket att den kommer att vibrera när motorn går och följden blir att anslutningstråden går av. Att man har blandat in elektronik för att ge spänning till startsoleonoiden verkar fånigt när raka vägen via startnyckeln är enklare och mindre risk för fel. Om man monterar elektronik på en vibrerande motor så måste alla stora komponenter fixeras mekaniskt. Skäms Volvo!!!.
Elektronikboxen har vad jag förstår inte något med insprutningen att göra, den är bara övervakande, och kunde gott ersättas med vanliga instrument. Enligt vad Seilas skrev går det att starta genom att lägga + till startsoleoniden. Konstigt att Volvo inte har gått ut med information om detta, så de som har råkat ut för eländet kunnat nödstarta.
Att man ersatt konventionell instrumentpanel med digitaldisplay beror troligen på att det blir billigare och "häftigare".
Jag rekommenderar alla som har en sån här box tar emot erbjudandet om byte. Jag för min del skulle även se till att ha en extra startknapp direkt till soleoniden. Jag skulle inte tro att Yanmar och andra tillverkare av smådieslar har annat än mekanisk insprutning, men däremot elektronisk instrumentering.

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » fre 14 sep 2007, 15:37

Vill bara säga tack för infon! Motorn kan vara väldigt viktig vid rätt (fel) tillfälle..

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 14 sep 2007, 16:08

Jag säger det samma, tack för info, nu vet ja verkligen att elinombordare är det som gäller:)

Fast ni får vara lite snälla mot Volvo, är dom verkligen inblandade i konstruktion och utveckling av sina smådieslar? Det står ju Vovlo by Perkins på de ja sett, fast det är tydligen Kubota som tillverkar dom... Fast det är mycket möjligt att det är Volvo som bestämt att det ska vara elektroniska instrument.

Fast generellt är jag för elektronik, bättre och billigare än mekanik, men det måste ju byggas rätt!!

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 14 sep 2007, 18:14

Många moderna marinmotorer omvandlar mätvärden från motorn till NMEA-data som sänds till instrumentsystemet, vilket bör vara en bra ide. Att startreläet lossnar pga felaktig montering har inte med det att göra, det är bara "dåligt". Det här är nog mest en följd av att man vill ha "allt" på motorn, för installationens skull.

Naturligtvis bör man kunna vänta sig att fast monterade delar inte skakar sönder eller vibrerar loss (eller tvärtom).
Anders S

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » fre 14 sep 2007, 19:25

Nej något startrelä var det inte frågan om. Fotot i Seilas artikel visade på en stående elektrolytkondensator monterat på kretskortet utan stöd och inte i mekanisk kontakt med kortet. Klart som korvspad att kondingen vibrerar med och att det blir utmattningsbrott rätt snart. Att montera på det sättet kan man göra i enklaste hemelektronik men men absolut inte om det gäller något som skruvas fast på en dieselmotor.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 14 sep 2007, 20:11

Precix. Borde vara lätt att fixa när man väl vet; syns tydligt att några ellytar sitter där, monterade så att de kommer att skaka med brott som följd. Typiskt exempel på hur tillverkarna låter användarna vara verifieringslabb. Tack!
Frågan är mest hur man kan få en bestående fix. Går det att montera "elektronikenheten" på annat ställen än på motorn?

Nå, Völvö följer sin tradition. Vi minns ....

Fö: vilka NMEA-data skulle motorn skicka? Och är det det den gör? ...
Who asked for that?

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 14 sep 2007, 21:26

Tycker nog att det står två typiska relääer bakom (helt riktigt) ett par elektrolytkondensatorer; vad som skakat loss kunde jag inte se - jag såg bara ett fett finger peka på litet ospecifierade detaljer och tittade inte så noga. :-)

Jo, kommentaren om NMEA kom sig av:
Att man ersatt konventionell instrumentpanel med digitaldisplay beror troligen på att det blir billigare och "häftigare".

Nya NMEAprotokollet (NMEA2000) har motordata-sentences under "Propulsion". Volvo säljer detta interface som en "option" till D1-30 - jag tror det är standard på de större motorerna. Det lär också finnas en konverter från något tidigare dataformat som använts på tidigare större motorer format (J-nånting). Många nya utombordare kan samma (rätt enkla) trick.

Det är naturligtvis ingen dum ide att visa (motor)data via en (billig) display eller på en meny på navigatorn/infoskärmen i stället för via dyra analoga instrument, men (som redan sagts) det är förstås inte meningen att köparna skall göra långtidsproven.
Anders S

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » fre 14 sep 2007, 22:34

Jag tycker det ser ut som om fingret pekar på elektrolytkondensatorn, och under bilden finns följande text: "Pekefingeren viser delen som løsner inne i boksen". Elektrolytkondensatorn verkar inte sitta dikt mot kretskortet, och min erfarenhet är att en sån montering inte klarar vibrationer. Så det är säkert den som tappar kontakt med kortet.
Skall elektronik sköta viktiga uppgifter i sådana här sammanhang måste den vara mer robust. Hade man kört boxen på ett skakbord i 100 timmar hade Volvo sluppit en massa besvär.
Kan avslöja att jag jobbade på Ericsson nästan i nästan 40 år med både konstruktion och komponentteknik.
MVH Karl-Magnus

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 sep 2007, 08:45

Jag har inga synpunkter på gissningen på kondensatorn, den är mycket trolig. Det kan naturligtvis vara fler/andra komponenter som sitter illa till också - olyckor kommer sällan ensamma. Jag tittade inte så noga. Storstolligheten är att sätta boxen på motorn, tycker jag.

Det kunde ju också vara intressant att se vad "fixen" består av - är det riktigt (om)gjort, eller är det en sträng smältlim? ;-)
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 15 sep 2007, 14:29

Tittar man på bilden, förstorar den, syns det tydligt att pekfingert är på en konding, som dessutom är sned. Monterad så hålls kondingen fast bara av lödningen (om de nu inte hällt plast / lim över hela härligheten, men så ser det inte ut), som är mekaniskt tvivelaktig, speciellt om man följt de nya bly-fria direktiven (ja, direktiven om bly-fri lödning). Det är välkänt sedan några år att byifria lödningar är skak/vibrationskänsliga, mycket mer än om bly ingår i lödtennet. Just därför som de kunniga konstruktörerna monterar boxen på .... motorn.
Också anslutningsbenen är känsliga, kan lätt gå av.
Med stående komponeneter blir belastningarna större än om komponenterna haft största / längsta sidan på kortet. Det skulle ge lite större kortyta => större TK.
(reläerna håller nog bättre, större ytan mot kortet, och kraftigare ben).

Wingas analys är med all sannolikhet helt rätt.
Alltså i huvudsak(minst) två fel: monteringen av kondingen, och monteringen av hela elboxen.

Utvecklingen mot mer elektronik i motorerna, och speciellt i bilarna, är oundviklig. Tyvärr blir det lite omställningsproblem i skiftet till elektronik, vilket märks ordentligt i bilarna (där elektronikfel är ett av de mest förekommande i statistiken).

I artiklen skyller ("hänvisar") Volvo till en onämnd underleverantör. Svagt, ansvaret är Volvos. Det är Volvo som måste ställa kvalitetskrav, konstruktionsgranska och kvalitetsgranska. Detta vet alla i industrin. Monteringen av elboxen kan knappast underleverantören hållas ansvarig för!

/J

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » lör 15 sep 2007, 19:42

Skall (förhoppningsvis) få den bytt i veckan. Återkommer med rapport och kanske detaljbilder för er som är insatta :wink:

Användarvisningsbild
arnold_s
Silvermedlem

Inlägg av arnold_s » sön 16 sep 2007, 20:41

Skall kolla min D1-20 som också är ny för året. Verkar som sagt inte speciellt robust.
Det man kan vara helt säker på är ju att den strejkar när den absolut inte får göra det. Bra upplysning och att du delar med dig till andra Peter!
Arnold S

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » ons 19 sep 2007, 13:02

Pratade med en verkstad i Stockholm häromdagen eftersom jag ändå ska få vinterservice gjord (ger ett år längre garanti) och de byter inte ut boxen i förebyggande syfte.

Enl honom har de bara fått in 1-2% för det felet av de motorer de sålt.

Artikeln antydde att vp byter ut i förebyggande syfte är det ngn annan som fått bytt utan att den faktiskt varit trasig?

hej/Johan

Skriv svar