Bra (bästa) webbpubliceringsystem(et) för ett segelsällskap?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Bra (bästa) webbpubliceringsystem(et) för ett segelsällskap?

Inlägg av Seglaren » tor 13 sep 2007, 11:06

Snart är det höstmöte i vår klubb och det finns önskningar på förslag på förbättringar kring verksamheten. Och jag anser det vara väldigt viktigt och kul med en väl fungerande hemsida för föreningen där det är snabbt och enkelt att uppdatera.

Föra in resultat, information och bilder. Bilder och kommentarer ska kunna laddas upp av medlemmar, alltså inte bara av en person i klubben.

Vidare ska det vara enkelt att föra in resultat, artiklar mm. Gärna direkt via hemsidan. Folk i gemen kan ju ex. Word och Power Point men har noll koll på webbpublicering. Därför bör det vara ett "klipp-o-klistra-system" som gärna drar ned på bildstorlek automatiskt också.

Någon som känner till ett sådant system och kan tipsa om föreningar där det fungerar ungefär så eller leverantörer av nåt sånt system?

Kostar det dessutom gratis är det ingen nackdel :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av vaffe » tor 13 sep 2007, 11:54

Vi håller på med samma dilemma i Halmstad och just nu så har vi bara kopplat ihop några bloggportaler med den gamla sidan. (Kolla på www.hss1910.nu ) Men det som vi också skall kolla på är Klubben online som går genom Svenska Seglarförbundet http://www.svensksegling.se/. Så vi vet heller inte riktigt just nu. Förslag mottages varmt.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 13 sep 2007, 12:29

Ett alternativ är väl att använda ett CMS, typ Joomla. Detta kräver dock att någon hyfsat datorkunnig sätter upp sidan enligt direktiv från klubben, medan sidan sedan blir relativt enkel att upprätthålla för gemene man.

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » tor 13 sep 2007, 15:34

Site-direct är ett bra och prisvärt webbpubliceringsverktyg. Ett av de stora fördelarna är just att man enkelt kan skal bildr. Företaget som utvecklat systemet ligger i Växjö.

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tor 13 sep 2007, 17:24

Jag vill också slå ett slag för gratis CMS-system som Joomla. Tanken är att uppdatera WSS-hemsida till just det under hösten eller vintern (vi går och väntar på att den nya versionen ska släppas vilket verkar ta tid). Nuvarande är ett enklare hemsnickrat CMS av webmaster som dock fungerar hyggligt.

Det finns ett antal andra varianter som man kan använda och för den som har tid kanske det kan löna sig i form av användarvänlighet att sondera marknaden på vad som bjuds, vilket är en del.
//Daniel

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 13 sep 2007, 21:15

sotarn skrev:Jag vill också slå ett slag för gratis CMS-system som Joomla. Tanken är att uppdatera WSS-hemsida till just det under hösten eller vintern (vi går och väntar på att den nya versionen ska släppas vilket verkar ta tid). Nuvarande är ett enklare hemsnickrat CMS av webmaster som dock fungerar hyggligt.

Det finns ett antal andra varianter som man kan använda och för den som har tid kanske det kan löna sig i form av användarvänlighet att sondera marknaden på vad som bjuds, vilket är en del.
"Problemet" med gratis CMS är att det krävs en entusiast som tycker det är roligt och kan lite om webbpublicering. I WSS har ni helt klart den resursen. Jag har tidigare mejlat flera representanter i VML och i vår klubbs styrelse (utan respons) och föreslagit att slå samman ex. VML-klubbarnas respektive hemsidor som för det mesta lämnar mycket att önska. Med en gemensam en sajt skulle man kunna dra nytta av varandra ekonomiskt och i arbetstimmar. På så vis skulle man få fler som kunde sköta systemet och hjälpa varandra och kanske ha råd med bättre lösningar än om varje klubb var för sig ska "uppfinna hjulet" på egen hand.

Som västeråsare, tycker inte du det vore roligare med en gemensam sajt, likt WSS sida idag men för alla klubbar? Skulle öka kommunikationen medlemmar klubbar emellan, bli bättra fart på forum och uppdateringar av bilder och annat. Vem vet kanske blir bättre fart på seglandet också om man har bättre koll på varandras aktiviteter.

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » fre 14 sep 2007, 16:09

Jo, det vore säkert en lämplig sak att ta upp och diskutera inom ramen för VML.

Har bara någon gjort initialinsatsen och satt upp systemet så är det inte speciellt tungarbetat, och givetvis skulle alla kunna tjäna på att ha en mer levande hemsida.
//Daniel

support

Inlägg av support » tis 18 sep 2007, 09:59

Joomla! (www.joomla.org) eller Drupal (www.drupal.org) är de mest spridda systemen.
De är dock ganska omfattande och kan verka komplicerade.

Det finns mycket simpla CMS som antagligen inte möter de krav ni har, t.ex. http://www.cmsimple.dk

Ett alternativ vore ett forum-system, t.ex. phpBB, och en portal som visar nyheter och liknande. Föredelen är att det finns en massa fina tillägg som album, länklistor osv för phpBB.

Jag skulle vilja titta på Site-Direct, har du en länk?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 18 sep 2007, 11:27

http://www.sitedirect.se/

http://www.fsy.se/index.asp verkar enkelt och rätt billigt. Site Direct tror jag kostade runt 10000/år.

Men att välja någt som baseras på Joomla är säkert smart.

support

Inlägg av support » tis 18 sep 2007, 11:56

Jag skulle alltid satsa på gratis skript.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 18 sep 2007, 12:09

support skrev:Jag skulle alltid satsa på gratis skript.
Problemet med gratis script är att det inte är gratis. Det krävs kunnande och tid. Sådant som det ofta råder brist på i föreningar och företag. Därför kan det vara värt ett par tusenlappar om året anser jag.

Men i grunden kan det gott baseras på gratis script, ex. Joomla, det håller jag med om.

Ska kika på cmsimple.

support

Inlägg av support » tis 18 sep 2007, 12:14

Varning: cmsimple är SIMPELT!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 18 sep 2007, 13:25

Lägg upp sidan som ett forum.
Finns mängder av sådana gratis, t.ex. den här.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 18 sep 2007, 20:19

TYPO3 kanske är för avancerat

/j

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tis 18 sep 2007, 20:45

Calle C skrev:Lägg upp sidan som ett forum.
Finns mängder av sådana gratis, t.ex. den här.
Hur skulle det funka i praktiken?
~~~~~_/)~~~

Skriv svar