Dilemma eller WWSD (what would sailguide do)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
barba
Platinamedlem

Dilemma eller WWSD (what would sailguide do)

Inlägg av barba » ons 12 sep 2007, 23:17

Executive Summary:
Välkänt, välskött men mindre eller okänt, sämre skick men stort?

Vi jagar ny båt.

Står nu som åsnan mellan pest och kolera och funderar på vad man ska satsa på. Vilken morot skulle samlade hästarna på sailguiden satsa på?

Vi söker bra och rolig seglare för en familj på 4+ pers, lättomhändertagen och ensamseglingsbar för närmast utökade helgturer. Fixa och rusta kan jag, men inte brinner jag för det direkt. Komfort måste vi inte ha men det är ett plus, camping är ok. Budgeten har varit 10000-15000:ish (eur)

Exempelvis i ena ringhörnan:
NF i fint skick, enda som saknas är fockskenan som någon monterat bort. OK segel, MD5B -80, verkar bra omhändertagen. 16000 eur

...å andra sidan:
Guy 33, ett 33 fots halvhemmabygge med akterruff. Antagligen sunkigt skick. Masthead. Seglens skick ?, Yanmar 2 GM -86, skick ? LYS 1.14 18000 eur
~~~~~_/)~~~

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 12 sep 2007, 23:33

det självklara valet är ju NF:en!! dit med en skena för focken bara så kan du segla den i alla lägen. den andra båten kommer du antagligen att köra motor med en stor del av tiden. du som har haft liten båt + även lite större borde väl haja vad jag menar? ju större och osmidigare desto mindre segling blir det. eller......??? du behöver inte fler alternativ att välja mellan tycker jag. /m

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 13 sep 2007, 06:14

Även om Guy-båtar är okonventionella, och därmed lite kul, så:
en sunkig båt kräver stora insatser för att bli osunkig. Vill du ha det jobbet?
NF är en trevlig båt, lättseglad, välgjord (ofta).
Så i just detta är valet tämligen enkelt.

Det hela ändrar sig om du kastar in lite mer, som:
vill kunna ha avskildhet under nattens timmar (och kanske annars också)
vill jobba med båtinredning och snickerier
vill jobba med en gammal motor
och vill ha en båt som de flesta undrar vad det är för någe.

/J

PS: 150' (översatt till svenska mått) för en 33 ft är billigt, såklart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Dilemma eller WWSD (what would sailguide do)

Inlägg av Anders S » tor 13 sep 2007, 06:45

barba skrev:Executive Summary:
Välkänt, välskött men mindre eller okänt, sämre skick men stort?
Utesluter du inte kombinationen välskött+okänt litet lättvindigt från alternativen? Där bör du ju kunna hitta riktigt prisvärda varianter.

Matsa råder kanske från ett annat perspektiv än de som prioriterar semesterseglar med familj? Men, en NF kan man man naturligtvis anse som "för liten" - men den storleken var "helt rätt" som familjebåt för bara 15-20 år sedan. Hur bortskämd?

Jag hade gått på linjen "tillräckligt stor" (hygienkrav - måste uppfyllas, kallas också nidkrav av somliga) och "bästa skick" som värderingsparameter.

PS: Det finns mer än två båtar att välja på, eller hur?
Anders S

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tor 13 sep 2007, 07:56

Mitt synnerligen subjektiva svar är att välja en NF. Enkel båt att hantera, seglar mycket bra, kan ensamseglas. Visst är den trång med 4-5 personer, men vi tycker det är ok.

En skena kan man fixa i efterhand.
Stefan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 13 sep 2007, 08:11

Om det står mellan de två exemplaren är NF en vinnare. Det är ju helt klart en mycket bra båt. Då är jag själv ändå lite svag för Guy-båtarna. Har haft en Guy 22 och knåpade ihop en hemsida om Guy-båtarna. Vill du se många bilder på en 33a så kolla: http://guyboats.sailfast.se/Bilder1.htm Dock är förpiken rensad på det exemplaret.

Jag har själv inte varit nere i en 33a men tycker mig få uppfattningen att min Guy 22 var lika rymlig som en 33a. Nja, inte riktigt förstås, men det är inte direkt vad man förväntar sig av en 33fotare kanske. Det är långa linjer, men mycket överhäng.

Nej, i detta fallet är NF en vinnare som du beskriver skicket. Visst finns det många andra båttyper att välja mellan, men mycket bättre en en NF för de pengarna kan nog vara svårt att finna.

Tusan, det låter som att jag håller med matsa i den här frågan 8)
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 13 sep 2007, 08:30

Undrar om inte Matsa tycker att en NF är en STOR båt :-)

Jag har samma åsikt som Seglaren om Guy33 - fin segelbåt, sannolikt och troligtvis, men inte en "33-fotare" så som begreppet brukar användas. En sådan i bra skick skulle säkert vara en trevlig båt, och den har väl inte riktigt samma "okändfaktor" i sitt hemland som här.

Däremot skall man (likt Jaramaz) ha respekt för den tid, kraft och ekonomi som krävs för att renovera. Åtminstone i Sverige brukar prisskillnaderna mellan välhållna exemplar och mer slitna vara ganska liten - man får sas "mycket för pengarna" om man letar.

Tycker man en NF är en trevlig båt (det är väl lätt att göra?) kan man kanske också tycka att Omega28 eller Shipman 28 av senare årsmodell kan vara något att titta på också.

Jag tror också att man kan ha is i magen och leta noga under höst/vinter. Det kommer alltid båtar till salu till bra priser så här års.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 13 sep 2007, 09:50

Glöm inte det viktigaste.....

Båten skall ge dig en upplevelse.
Det är lätt att glömma bort när man tittar på större båtar.

Riken är stor att du efter ett tag blir en "motorseglare"
Calle

Se gla ut

cub
Guldmedlem

Mycket för pengarna

Inlägg av cub » tor 13 sep 2007, 10:40

Hej
Jag tror på Anders allternativ välskött och lite okändare, det man bör tänka på är att det kan bli lite mer svårsålt men det ger onekligen mycket båt för pengarna (och nu gälde det köpa och inte sälja).

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 13 sep 2007, 11:08

Sextontusen erk för en NF m/åttio låter ganska i överkant tycker jag. Dom gamla "gula" nöffarna (om det är en sådan) har ju ett lite tveksamt rykte; Artekno (?) byggde sedermera mycket bättre i mitten av åttiotalet. Fin seglare i o f s. Guy är - ja-a - mestadels lite "udda", på gott och ont. Defintivt ont, om man tänker på andrahandssvärdet. Blir knappast mer eftertraktade med tiden.

Så NF, med kraftig prutning. Men skulle se på annat också (Fenix, FE 83, Sunwind 27, de stora H-båtarna).

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 13 sep 2007, 12:23

Tackar för svar!

Det är lite mellan dessa båtar som det står och väger just nu, utbudet här i landet är inte så stort. Visst kan jag leta båt i Sverige också men det skulle kräva dyrbar seglingstid...

eriksbo1: Det är tillverkad av Birka Marin, vit. Fabriksbyggd. Om den är ommålad är det så otroligt skickligt gjort att det verkligen inte syns. Priset skulle jag inte själv ha trott var högt, den statistik jag sett så visar att det närmast är billigare än normalt (skicket taget i beaktande).

Ander S: Guy 33 tillverkades här i mina trakter (konstruktören är med i samma båtklubb som jag) men nog verkar den okänd även här. Måste ha blivit tillverkad i få ex.

Jamaraz: Vill inte ha jobbet att fixa egentligen, nä, och somsagt, campingstandard duger bra. Vi var nöjda med Lill-Scampin.

Så det lutar mot en NF. Nå, ska besiktas lite noggrannare först bara. NF:ens mast byts förresten på måndag, ägaren vill tydligen inte sälja den med en gammal mast som blivit reparerad en gång...
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 13 sep 2007, 14:13

barba skrev:bra och rolig seglare för en familj på 4+ pers, lättomhändertagen och ensamseglingsbar för närmast utökade helgturer. Fixa och rusta kan jag, men inte brinner jag för det direkt. Komfort måste vi inte ha men det är ett plus, camping är ok. Budgeten har varit 10000-15000:ish (eur)
Talar i egen sak jag också. Men du beskriver en NF i problembeskrivningen...
- NF är en båt som är av lagom storlek även på land. Lätt att ta om hand alltså.
- Väldigt lätt att segla solo. Med självslående fock är det som med automatlåda - bara att gasa och styra.
- Fyra på en NF går alldeles utmärkt, särskilt på helgturer. Ett smart tips är att investera i sittbrunnskapell - då tar du tillvara den enorma sittbrunnen på ett bra sätt och får en trerummare.
- Du kommer bli glad över seglingsegenskaperna. De står sig bra än idag mätt mot moderna skapelser.

Det som normalt skiljer olika NF är byggkvaliten på självbyggen och då främst finishen på inredningen. Den du tittar på verkar safe om det är Birka Marin.

Kika gärna in på http://www.nfseglare.com och läs på om båten av de som vet bäst, ägarna.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 13 sep 2007, 16:27

Jag missade en kommentar
Anders S skrev: Utesluter du inte kombinationen välskött+okänt litet lättvindigt från alternativen? Där bör du ju kunna hitta riktigt prisvärda varianter.
Kanske jo, men jag vet inte riktigt vad det skulle vara? Enda jag kommer på att jag sett är en Trollö 44 ketch i betong, definitivt inte i min prisklass...

Därtill kommer denhär 'tryggheten' (inbillad eller verklig) hos en känd modell av ägarnas samlade kunskap. Dessutom är en känd båt lättare att avyttra om det skulle behövas.
Matsa råder kanske från ett annat perspektiv än de som prioriterar semesterseglar med familj? Men, en NF kan man man naturligtvis anse som "för liten" - men den storleken var "helt rätt" som familjebåt för bara 15-20 år sedan. Hur bortskämd?

Jag hade gått på linjen "tillräckligt stor" (hygienkrav - måste uppfyllas, kallas också nidkrav av somliga) och "bästa skick" som värderingsparameter.
Jo, det stämmer och är också relativt. Jag har varit ombord på en del båtar och alla är små. Med 194 cm finns inte ståhöjd i nånting och magdansa ska man i alla modeller.
PS: Det finns mer än två båtar att välja på, eller hur?
Jo definitivt men precis just nu är dehär de mest intressanta.
~~~~~_/)~~~

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » tor 13 sep 2007, 23:19

Jag vill bara inflika att det går hur bra som helst att köpa båt från Sverige speciellt i dag då du kan få all behövlig information och tiotals bilder via nätet. Sedan är det bara att ta nattbåten över för att fysiskt granska några av de mest intressanta objekterna. Bäst vore dock att ha bilen med sig för båtarna brukar ligga utspridda i Storstockholmsområdet / Mälardalen; å andra sidan brukar säljarna vara mycket tillmötesgående även när det gäller skjuts till sina båtar. Så det blir nog inga problem med den saken. När man sedan beslutar sig för någon båt skriver man bara i kontraktet att säljaren åtar sig vårrustningen och sjösättningen. Sedan väntar man de första varma dagarna kring den 15. maj, tar nattbåten igen och seglar hem båten. Till Åbo tar det 1-2 nätter litet beroende på varifrån man startar. Så här har jag gjort över tio gånger och allt har oftast flutit utmärkt. Den där tidiga vårresan har förresten alltid varit en av säsongens höjdpunkter och någonting man längtar efter om några år råkar passera utan den.

Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 14 sep 2007, 06:38

kajlahtinen skrev:Den där tidiga vårresan har förresten alltid varit en av säsongens höjdpunkter och någonting man längtar efter om några år råkar passera utan den.
Kaj
Då får man kanske trösta sig med att båten man köpte förra gången tydligtvis var bra nog att inte säljas direkt... ;-)
Anders S

Skriv svar