Hur fästa säkerhetsbandet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Sten_Ljungkvist
Silvermedlem

Hur fästa säkerhetsbandet?

Inlägg av Sten_Ljungkvist » sön 09 sep 2007, 18:12

Jag hittar inga bra fästpunkter för ett säkerhetsband på min båt! Det är en liten båt, 6 m, en Hydra.
Jag har funderat både på fästen för däcksband och på grabbräcken. Men inget verkar helt rätt.
Jag granskade alla båtarna i hemmahamnen i dag men hittade inget som jag tyckte var bra.
Några grabbräcken kan jag väl alltid montera utan problem.
*Men* - Kan jag använda dessa som fästen för säkerhetsband? Hur i så fall?
Är det kanske bättre med några öglor längs mittlinjen? Eller bara ledade fästöglor utan något däcksband?

friseglarn
Diamantmedlem

Säkerhetslina och sele är bra...

Inlägg av friseglarn » tor 13 sep 2007, 12:33

Jag tog bort pulpits och mantågen och använde hål "som blev över" där för resp akterpulpit satt och satte i ringbult med ordentlig extra bricka under hålet. Blev inte bra därför att säkerhetslinan blev spänd över skarndäck så att det blev lätt att snubbla. Gjorde den lös, det var bättre. Lös säkerhetslina är nog ganska bra, mindre chocklast (helt enkelt för att kraft i sidled på spänd lina ger större chocklast än kraft i sidled på lös lina) borde det bli när jag ramlar överbord också... Sedan glider man ju bakåt och det borde inte göra någon skillnad om linan är lös eller inte. Men... linan låg ändå och skräpade, viss snubbel- och glidrisk fanns.

Så jag struntade i arrangemanget och sätter nu upp rejäl lina mellan för och akterknap på vardera sida när jag känner att behovet av säkerhetssele ökar. Det är jag nöjd med men borde väl ordna nå´t bättre vid ruffen så att det alltid kan sitta uppe och inte vara i vägen...

Det bästa har jag nämnd, bort med pulpits och mantåg, då minskar sannolikheten för att slå sig och det är lättare att ta upp den som ramlat överbord, det går rentav att ta sig upp själv. Min son (8 år) halkade överbord för en månad sedan men fick tag i relingslisten hängde kvar och hävde sig upp innan jag ens lhann börja rädda honom. Det hade inte gått om mantågen suttit uppe.. Med flytvästen på som hinder hade det varit omöjlig och utan flytväst är han aldrig.. Han hade ej heller räddats av dem eftersom han gled överbord i "horisontalläge" och hade glidit under mantåg. Tankeställare... skall insistera på säkerhetssele redan vid lägre vindstyrka hädanefter...

Skriv svar