Lära av andras misstag?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ollesjohan
Trogen medlem

Lära av andras misstag?

Inlägg av Ollesjohan » lör 08 sep 2007, 13:08

Nu när sommaren börjar lida mot sitt slut är jag nyfiken på vad för missar och olyckor ni har klarat er mer eller mindre oskadda från?

Själv har jag haft en bra sommar, brustet storfall utanför Västervik är nog enda större som hänt, men ett par timmars exprimenterande vid mastkranen och det gick att lösa! Inga grundkänningar i år.

Johan

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » lör 08 sep 2007, 13:43

Vi tappade utombordaren när vi skulle gira runt. Vred motorn 90grader och gasade på lite lagom. Motorfästet som glider i två skenor lyckades haka ur skenorna. Motorn var fastknuten i motorfästet som också lossnade. Som tur var höll jag i gashandtaget. Motorn åkte under båten och propellern gjorde ett märke i skeddan vid rodret. Lite spännande var det eftersom när motorn åkte i och jag höll i gashandtaget så blev det fullgas..
Motorn dog ganska snart under vattnet och jag kunde dra upp den.

Nu är den fastknuten både i motorfästet och i båten.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » lör 08 sep 2007, 14:38

Jag har nog inte gjort något tokigt i år. Inte kört in i någon bro (2005), inte gått på grund (2005), inte rammat förtöjd motorbåt (2005). Händelserikt år det där, 2005.

Det enda jag har gjort i år är att missbedöma höjden på sprayhoodbågen i samband med bomtältsanvändande. Fjärde gången jag skulle ned i ruffen och träffade med full kraft (samma dag) började det blöda vid hårfästet.

I övrigt lugnt.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 08 sep 2007, 15:24

Nej den här säsongen har väl varit rätt sparsam med märkligheter.
Jag hade visserligen säsongens sämsta nedtagning igår.. :?
På väg in från Vinga, 5-6 m/s NV, lite sjö. Perfekt med spinnaker hela vägen hem. Tuffade på i 7-8,5 knop. När jag skulle riva den fastnade lovart lite och spinnakern föll ihop bakom storen och snodde sig duktigt runt förstaget...
Som tur var har detta hänt förut så det blev ingen jättepanik, det var ju bara att gippa storen så snodde den tillbaka och kunde tas ner i lovart istället..
Men det höjde ögonbryna på dom som passerade en stund..:)

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » lör 08 sep 2007, 16:16

Jag lånade ut båten och resten är, som det heter, historia (försäkringsbolaget löste in henne):

http://www.abo.fi/~ksandhol/iw26/Ingaklara_grund/

...så nu söker jag med ljus och lykta efter vår nästa båt.

Vi hann vara i sjön 11 dagar i år.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » lör 08 sep 2007, 21:57

Jag skulle bromsa in båten mot brygga med kraftig akterlig vind, la in backen och gasade på, missade bojen och sen var det bara att välja bryggan eller en nauticat 32, flytbryggan såg mer behaglig ut så jag tog den. Båten ökade farten när jag backade så jag funderade lite över läget, varvade ut motorn men som sagt inte någon fartminskning. Efter mycket arbete lyckades vi få in båten med hjälp av muskelkraft och sedan var det bara att dyka och få bekräftat att vi saknade vår kära propeller.
Torsdag eftermiddag och början på semestern här gäller det att snabbt få tag på en ny prop. Hjertmans hade inte tid, rodahl krävde alla mått och sjöräddningen var på väg. Efter mycket ringande och körande (88mil till Yanmar i Sollentuna) så hade jag en kran med förare och en prop på plats efter 30timmar.
Reflektioner: Ha koll på specarna för din propeller, ta lös den och kolla skicket på alla delar speciellt foldingskruvar och kilspår. Se till att vara medlem i trossen, de tar dig dit du vill med ett leende på läppen. Hjälp alla som har problem du får igen det med råge. Många säljer prylar men när det krisar så är det kompetens det handlar om. Ha med en mindre våtdräkt i båten när du ska göra axelritningar så slipper du frysa häcken av dig. :lol:

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » sön 09 sep 2007, 06:54

barba skrev:Jag lånade ut båten och resten är, som det heter, historia (försäkringsbolaget löste in henne):

http://www.abo.fi/~ksandhol/iw26/Ingaklara_grund/

...så nu söker jag med ljus och lykta efter vår nästa båt.

Vi hann vara i sjön 11 dagar i år.
Ser ut som om den borde sjunkit? Skulle vilja hört bortförklaringen ;)

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » sön 09 sep 2007, 08:41

jofred skrev:Ser ut som om den borde sjunkit? Skulle vilja hört bortförklaringen ;)
Som tur så är ju skadan en bra bit ovanför vattenlinjen så risken för att sjunka var inte stor.

Det kom aldrig ens ett försök till bortförklaring. Med mössan i näven kom en ödmjuk skeppare och berättade att de inte hade klarat av situationen. I relativt hård vind (10-14 m/s) hade ett slag misslyckats, de hade blivit stressade och börjat yra med ankare och utombordare medan båten drev på grund.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 sep 2007, 08:53

barba skrev:
jofred skrev:Ser ut som om den borde sjunkit? Skulle vilja hört bortförklaringen ;)
Med mössan i näven kom en ödmjuk skeppare och berättade att de inte hade klarat av situationen. I relativt hård vind (10-14 m/s) hade ett slag misslyckats, de hade blivit stressade och börjat yra med ankare och utombordare medan båten drev på grund.
Läs och lär...
Och så tackar vi extra för att det finns försäkringsbolag.

Synd att tråden bara handlar om årets misstag. Annars hade jag haft mycket att berätta. :oops:
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » sön 09 sep 2007, 09:46

barba skrev:
Som tur så är ju skadan en bra bit ovanför vattenlinjen så risken för att sjunka var inte stor.

Det kom aldrig ens ett försök till bortförklaring. Med mössan i näven kom en ödmjuk skeppare och berättade att de inte hade klarat av situationen. I relativt hård vind (10-14 m/s) hade ett slag misslyckats, de hade blivit stressade och börjat yra med ankare och utombordare medan båten drev på grund.
Det verkar som att de som lånat din båt både erkänt, bett om ursäkt och gjort avbön. Kanske räcker så eller måste de hängas ut inför hela båtSverige också? Snitsig hemsida med detaljerade bilder också, vad är nästa steg, helsida i Svd? :o Alla kan ju göra misstag, hoppas att ingen skadades.
Gillar att segla!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 09 sep 2007, 10:00

Anders, låt ingen sådan regel begränsa dig, jag är säker på att vi alla här är intresserade!

Själv har jag inte mycket att komma med i just detta sammanhang, starka förtöjningar till bryggan har medfört att antalet misstag varit försumbara. Om det inte varit för just de där starka banden till bryggan förstås ... kardinalmisstag kan man kanske säga. 8)

Nä, mitt historiskt bästa misstag var för en binge år sedan när jag kom på fel sida om en prick i rännan utanför Marstal, satte mig på sandbanken. Inget med det, händer ofta. Men sedan ... tyckte jag att det var lagom väder och och att det såg ut att gå bra att segla sig loss. Pytt, segla sig upp var det! Vi kom upp så långt på grundet att vattendjupet utanför sittbrunnen bara var ett par dm (båten stack väl 1.5 m).
Det var inte så svårt att komma loss, en fiskare gick ut -de är vana vid situationen- och efter diverse palavrar fick jag dem att ta spinnakerfallan och fästa i sin akter och ... så kom vi loss. Kostade ett par flak öl, och några pannor whiskey, precis importerade från landet söderöver.

Som det kan gå. :?

/J

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » sön 09 sep 2007, 10:13

FredrikW skrev:Det verkar som att de som lånat din båt både erkänt, bett om ursäkt och gjort avbön. Kanske räcker så eller måste de hängas ut inför hela båtSverige också? Snitsig hemsida med detaljerade bilder också, vad är nästa steg, helsida i Svd? :o Alla kan ju göra misstag, hoppas att ingen skadades.
Detaljerade bilder jag tagit på min egen båt publicerar jag gärna i SvD om de faktiskt vill ha dem.

För att någon ska kunna vara "uthängd" har jag trott att någon sorts personuppgift / fotografi skulle vara nödvändig.

Och ditt problem är vad?
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 sep 2007, 12:49

Jaha, vad skall vi ta då...? .

När jag gick på grund omedelbart utanför Limham, vid pricken som står fyra meter utanför pirnocken, när jag på allvar trodde att det skulle gå att klämma sig emellan?

Eller när jag förblindad av kappseglingsiver, dum som ett troll, dundrade upp på Kaptensskäret vid Mollösund, innan dess varnad fyra gånger av min kloka och vakna hustru ?

Eller när jag en snöig(!) aprilmorgon felbedömde girradien så till den milda grad att jag kolliderade med kustbevaknings-arbetsbåt och knäckte ett spant (på min båt, synden straffar sig själv).

Eller när jag gick på grund på lerbanken som förr fanns i Björkö hamn och fastnade så rejält så att jag klockan två på natten fick wincha loss båten, med en 130 meter lång lina till land? Som jag simmat i land med... (simmat och simmat - sa jag ordet "lerbank" - det värsta var att komma ombord igen - båten såg för j-lig ut på morgonen, ungefär som om den varit träningsläger för en gyttjebrottarförening)

Eller när jag (också en sen kväll) missade en kvarlämnad bojlina i Torekov, lindade den runt propellern, och fastnade så till den milda grad att vi varken kom ut eller in. Pannlampa och cyklop går ej bra ihop, vet jag att berätta från denna händelse.

Men visst är det så att erfarenhet gör att det blir allt färre och mindre allvarliga incidenter. De riktigt farliga tokerierna gör man ju inte numera... (?)
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 09 sep 2007, 13:48

Startproblem Albin O-21
I min kompis' båd, en ældre dansk spidsgatter anno 1947, ville motoren ikke starte. Jeg gættede på hængende kul i dynastarteren, så efter at have flyttet lidt på motoren startede den.
Men fejlen skulle jo repareres.
Han havde en ekstra dynastart af mærket EFEL (Svensk ?) som jeg kontrollerede og fandt i fin stand.
Så vi installerede denne dynastart i stedet for den BOSCH-starter der havde fejlet.
Men så startede motoren ikke....................starteren kørte fint rundt, men intetsomhelst liv i motoren.

Vi afmonterede karburatoren og checkede tænding (magnettænding fabrikat SEM) - ingen fejl fundet men stadig ingen start.

Pludselig siger skipper: Sig mig kører motoren ikke den forkerte vej rundt?

........en benzinmotor går ikke at starte hvis man roterer den gale vej!

Så på med den gamle starter, der i mellemtiden var serviceret.

Og så kørte det!

Reserve-starteren (EFEL'en) der kom fra en anden O-21 har åbenbart været monteret spejlvendt - og skulle derfor rotere den anden vej.

Murphy's lov gælder også for Albin-motorer og -startere!!

Hans-Henrik
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

GoranA
Platinamedlem

grund

Inlägg av GoranA » mån 10 sep 2007, 06:02

seglade i Mälaren, tyckte jag kunde vattnen så sjökortet kom bara fram då och då. Plötsligt kände vi hur båten krängde till ca 150 - 200 meter från land och jag såg botten mycket bra! Mycket riktigt ett ltet grund på 0,7 m fanns utritat. Vi gled av utan att mer än skrapat av lite rost från kölen.
Fick en lärdom i att alltid ha koll, som den här gången inte kostade mer än lite tilltufsad stolthet.

Skriv svar