Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
sjwen
- Rookie
Min mörkblå segelbåt har tappat färgen och ska målas om. Förre ägaren säger att den är målad med International enkomponents självsträckande färg.
Hur gör jag bäst? Ska jag avfetta (ta bort gammal vax) med avfettningsmedel, aceton eller vad?
Är det sedan bara att slipa och måla?
Ska jag använda samma färg? Ska den kompletteras med klarlack för bättre hållfasthet?
/Johan
-
Fribbe
Om du tänker använda Internationals färger rekomenderar jag att ta en titt i deras \"Metodboken\". Det är ett häfte med arbetsinstruktioner och tips om deras färgsystem. Häftet bör finnas att hämta där du kan köpa Internationals färger.
-
matrix
- Silvermedlem
-
Kontakt:
Har läst att man INTE kan lägga 2-komp ovanpå 1-komp färg.
2komp håller bättre än 1-komp men det är ju jobbigt att slipa bort allt och börja från början.
Oavsett 1 eller 2-komp så är det känsligare än gelcoat. Så, hur dålig är din gelcoat? Går den kanske att våtslipa (typ 4000 papper) och polera till glans igen? Blir mindre underhållsarbete.. Men en lack är väldigt blank och fin och det ser ut som en ny båt direkt.
Inte lätt att \"välja\"..
-
conado
- Trogen medlem
Båtlackering:
Hej sjwen. Tänk dig att du har en träbåt. Den slipar du och lackerar/fernissar varje år.
Jag har lackerat med 2-komponentfärg. Oerhört mycket jobb, ganska dyrt, resultatet högst varierande beroende på väderlek, underarbete, ev schabbel osv. Blåsbildning efter ett antal år är vanligt.
Med enkomponent kan du i princip slipa och lacka om varje år och få en blank och fin båt. Inte särskilt dyrt. Det finns särskild båtfärg för detta ändamål. Men - det är viktigt att stryka på grundfärg (fästgrund), såvida inte du bedömer att den gamla färgen kan övermålas direkt
Du kan INTE lackera 2-komponent på tidigare enkomponentbeläggning.
Lycka till !
-
Jens K
Om båten redan är målad med enkomponent, som jag förstått att den är, så ska du bara slipa och måla över med enkomponent igen. Skrovet är nog inte vaxat, ingen vaxar väl ett lackat skrov? Jag har själv målat skrov på min plastbåt och anser att det inte är mer jobb än att tvätta och vaxa och gnugga och skölja. Det går lika fort att sandpappra och rolla på ett lager färg. Har man tur behövs det inte heller varje säsong, men det beror ju på hur mycket det slits.
Jag är lite förundrad över alla kommentarer (det här har även diskuterats på fendern och marinan) om att man absolut hellre ska försöka rädda gelcoaten eller att man bara får låta proffs sprutlacka och allt detta. Jag menar hur snygg är en originalgelcoat från 70-talet, vax eller ej? Hur pass mycket sämre kan det bli av att målas, ens om man misslyckas kapitalt blir det ju snyggare än vad det var innan. Båtar har målats i hundratals år och varför skulle just plast inte gå att måla. Ingen ifrågasätter ju om man målar en träbåt eller en stålbåt. Men plastbåtar ska helst ha kvar gammal solblekt och matt gelcoat.
Så måla på bara.
-
Mikael
- Erfaren medlem
Målning med pensel blir sällan bra. Har tittat på ett stort antal båtar i samband med mitt båtköp och funnit att nästan alla som målats om privat har dåliga ytor, farg som runnit o.s.v. Om du är noga med utseendet rådfråga en expert. DEt är dock endast kosmetika. Man får tänka på att ommålning även fyller ett syfte när det gäller skydd mot uv-strålning o.s.v.
-
Gösta
Vi målade en av min fars plastbåtar 1970 med Internationals 2k-färg. Målade 2 lager med pensel. Sedan gjorde han ingenting åt det förrän förrän vi målade om den igen för 3 år sen, då behövdes det igen. Så visst funkar det.
MVH
G.
-
björn
- Erfaren medlem
En vädjan till Anders Längnäs som är ansvarig för denna ovärderliga webplats (om han läser detta): Går det inte att få everyone.net att släppa ifrån sig det gamla forumet?
Just denna fråga om målning av plastbåt debatterades ju livligt, och jag lutar väl, till skillnad från flera andra som svarat ovan, åt att sprutlackering är bäst, om man absolut ska måla om och inte kan rädda gelcoaten med slipning och polering. Hur ser båten ut under den mörkblå färgen? Det kan finnas gelcoat som går att få fin igen om omlackeringen bara var ett sätt att byta kulör.
Signaturen \"Gunnar S\" skrev många initierade inlägg i just ämnet lackering. Han förordade två-komponent med spruta.
Annars har jag sett mycket bra resultat med 1-komp bilsprayfärg, det kanske kunde vara något att prova?
Allt beror förstås på båtens värde, om den ska säljas framöver, etc. Det viktigaste är ju att den flyter.
-
Anders
- Site Admin
-
Kontakt:
Björn,
Jag har beställt en fil med det gamla forumet från everyone.net. Beställningen är gjord precis på så sätt som everyone.net begär, men någon fil kommer inte
Jag kommer att fortsätta att ligga på dem, men de verkar inte helt seriösa.
-
björn
- Erfaren medlem
Tack för snabbt svar!
Jag förstår problemet, detta nya forum fylls väl på rätt snabbt ändå, kan jag tänka mig.
Och tack än en gång för en imponerande webplats.
-
Gunnar S
-
Gäst
Jens K skrev:Om båten redan är målad med enkomponent, som jag förstått att den är, så ska du bara slipa och måla över med enkomponent igen. Skrovet är nog inte vaxat, ingen vaxar väl ett lackat skrov?
Det där blev jag nyfiken på. Gör man inte? Jag är ägare till ett lackat skrov och brukar vaxa. Man gör ju det med bilar. Varför ska man inte vaxa lackade skrov menar du?
mvh
Nils Nobbing
-
wangblad
Jag har fått mycket bra resultat två gånger har jag målat min båt med Internationals TOPLACK som är stark, billigare än tvåkomponent och lätt att få snyggt. Inga rinningar, inga blåsor jag körde med korthårig mohairrulle.
-
Gäst
björn skrev:En vädjan till Anders Längnäs som är ansvarig för denna ovärderliga webplats (om han läser detta): Går det inte att få everyone.net att släppa ifrån sig det gamla forumet?
Just denna fråga om målning av plastbåt debatterades ju livligt, och jag lutar väl, till skillnad från flera andra som svarat ovan, åt att sprutlackering är bäst, om man absolut ska måla om och inte kan rädda gelcoaten med slipning och polering. Hur ser båten ut under den mörkblå färgen? Det kan finnas gelcoat som går att få fin igen om omlackeringen bara var ett sätt att byta kulör.
Signaturen "Gunnar S" skrev många initierade inlägg i just ämnet lackering. Han förordade två-komponent med spruta.
Annars har jag sett mycket bra resultat med 1-komp bilsprayfärg, det kanske kunde vara något att prova?
Allt beror förstås på båtens värde, om den ska säljas framöver, etc. Det viktigaste är ju att den flyter.
-
Anders
- Site Admin
-
Kontakt:
Hej gäst,
Nu är det ett tag sedan det everyone lade ner det gamla forumet. I samband med att detta hände försökte jag ett flertal gånger få köpa loss de gamla inläggen. Enligt information på deras hemsida skulle detta vara möjligt. De svarade dock aldrig på mina mail överhuvudtaget tyvärr.
Så de gamla inläggen från mars 2004 och bakåt är tyvärr historia. Everyone.net verkar inte vara något höjdarbolag.
//Anders
webmaster