Köpte båt igår

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
N-E Anderthal
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av N-E Anderthal » mån 03 sep 2007, 18:31

Ett gott val. Vanligt förekommande fel är krånglande krängningshämnare, känsligt kölsvin och rostiga röstjärn.
I vissa fall kan även förekomma en skarp odör i förpiken som kan härledas till WC-avdelningen. Dessa brister är dock enkla att komma till rätta med, och på det hela taget är Tur 80:an en mycket duglig skuta. Jag minns en gång, det var en höst i början av sjuttiotalet, då jag lånat en Tur 80:a av en bekant. Jag var i färd med att korsa Biscaya-bukten då krängningshämnaren plötsligt havererade. Det blåste full storm så jag fick naturligtvis lov att brassa för tvärs, och släcka på rundhulten och hålla ut. Efter en sjusärdeles hård natts seglats siktade jag slutligen fyren vid Borkum Riff genom dimman och... men det är ju en helt annan historia...

Mvh
Bild
Trogen, erfaren medlem

Bild

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 07 sep 2007, 22:59

Det där med krånglande hämnare är inte så allvarligt som lekmannen kan förledas att tro. Man vänder den (hämnaren) uppochned, går under däck, stänger alla luckor och säkrar dem med epoxilim. Borkum Riff visar sig på ekolodet. Det spelar ingen större betydelse, har egentligen ingen roll.

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 07 sep 2007, 23:18

Förresten: grattis till nya skutan, Seglaren! Är Tur 80:an lika rymlig som Vegan?

Brohälls båtar hade egenheten att de alla fick 1,0 i LYS-tal, oavsett storlek. Undantaget Viggen, vilken i förhållande till sin storlek var lite snabbare.

Det sista inte sagt i nedvärderande syfte (1,0 är inte fy skam), mer en reflexion jag gjort - allt från Vega till Albins dåvarande lyxkryssare Singoalla fick detta LYS-tal.

Rudi

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 08 sep 2007, 20:49

Rudi skrev:Förresten: grattis till nya skutan, Seglaren! Är Tur 80:an lika rymlig som Vegan?

Brohälls båtar hade egenheten att de alla fick 1,0 i LYS-tal, oavsett storlek. Undantaget Viggen, vilken i förhållande till sin storlek var lite snabbare.

Det sista inte sagt i nedvärderande syfte (1,0 är inte fy skam), mer en reflexion jag gjort - allt från Vega till Albins dåvarande lyxkryssare Singoalla fick detta LYS-tal.

Rudi
Tackar! Ja, jo eller nej det är den... Ungefär så skulle jag svara. Har nu en Vega och en Tur 80 vid bryggan att jämföra med. Tur 80 är en fot kortare, men det har mest gått ut över akterdäck och sittbrunn som är lite kortare. Förpiken är rymligare, toan också. Bättre takhöjd där fram också. Men ruffen är lägre, den har ju inget "Dog house" så det är väl kanske 160 cm i takhöjd, mot Vegans 175 eller nåt sånt.

Den har stickkoj vilket Vegan inte har så det är totalt 5 kojer, dinettelösning som jag gillar går att göra om till en koj. Bättre höjd på pentryt, ingen ryggbrytare som i Vegan, men det är lite sämre ställt med förvaringsutrymmen just kring pentryt.

På det stora hela är Turkryssaren mer genomarbetad, mera båt på mindre yta kanske man kan säga. Vegan är luftigare och lite mer spartansk, men fortfarande funktionell.

Bättre sikt framöver från sittbrunnen i Turen, skönare sargar att sitta på, dock lite längre ned till vattnet från sittbrunnen, tar ju bort lite känsla.

Tja, det var en liten jämförelse. Seglingsmässigt har jag inget att komma med ännu. Helt klart backar båda båtarna lika illa för motor :wink:

Sen har Turkryssaren 0.99 i lys mot Vegans 1.0. Men det är väl som med Albin- respektiva Karlskrona Viggen bara en "pinne" och de brukar ju segla "scratch" mot varandra. Men visst, Tur 80an har 0,45 m kortare vatenlinje och sticker inte lika "djupt" som vegan, men har blyköl istället för järn...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 08 sep 2007, 21:12

Strid på kniven mellan modellerna?

Som du beskriver det är skillnaderna små ... men så är det nog inte.
(Men du som har erfarenhet av en RJ91 ... varför inte ...?).

Brohäll ritade bra, funktionella båtar, men tyvärr inte alltid så spännande. Så var tidsandan.
Passar utomordentligt när man har små omkring sig.

/J

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 08 sep 2007, 21:58

Jaramaz skrev:
Brohäll ritade bra, funktionella båtar, men tyvärr inte alltid så spännande. Så var tidsandan.
Passar utomordentligt när man har små omkring sig.

/J
Precis, de är inte upphetsande precis men fyller sin funktion och Turkryssaren känns lite mer "mainstream" på gott och ont. Det är lite mindre "Vega" och lite mer traditionell segelbåt. Det är detaljerna som gör det och ska man byta båt ett par tre gånger per år gäller det att inte ta allt för stora kliv. Nästa gång (i vår?) får det därför bli en Tur 84 8) 8) 8)

Lars Araskog
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Araskog » lör 08 sep 2007, 23:43

Var varsam med masten, själv seglade jag av den på min (o)tur 80
20 nm V Visby förra månaden :evil:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 09 sep 2007, 08:15

Lars Araskog skrev:Var varsam med masten, själv seglade jag av den på min (o)tur 80
Hej!
Hmm, det lät ju inget trevligt. Gick allt "bra" förutom att maste gick av då? Och vad berodde det på, lossat vant, trasiga van eller insfästningar, bucklor i masten, hard spinnakersegling....

Lars Araskog
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Araskog » mån 10 sep 2007, 16:53

Seglaren skrev:
Lars Araskog skrev:Var varsam med masten, själv seglade jag av den på min (o)tur 80
Hej!
Hmm, det lät ju inget trevligt. Gick allt "bra" förutom att maste gick av då? Och vad berodde det på, lossat vant, trasiga van eller insfästningar, bucklor i masten, hard spinnakersegling....
Hmm man får väl skylla på att vi är nybörjare , babord övervant gängade ur ,sen gick det som det gick i grov sjö ca 14ms ,begärde assistans från visby ,räddningsbåten fick över ett par tampar men fick sedan in en av dom i ena turbin höll på att dra både mej och riggresterna över bord.
De fick gå tillbaka med en maskin .En kylpump på vår båt stannade så motorn började koka ,snabbt slå stopp i maskin ,ner och fixa . Diesellukt
= sjösjuka våghöjd ca 4m fick igång maskin . Efter ca en timme kom en bevakningsbåt från Fårösund som gick framför och läade till Visby.
Sprayhooden i trasor all sjö över oss i 4 timmar . Min tjej fick hjärnskakning när hon for av toan det blev ett dygn på Visby lasarett
Inför hemresan fixade vi nödrigg av övre delen av masten,revade storseglet max och skotade utan bommen ,åkte till Loftahammar på 9,5 tim

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 10 sep 2007, 19:15

Lars Araskog skrev: Hmm man får väl skylla på att vi är nybörjare , babord övervant gängade ur ,sen gick det som det gick i grov sjö ca 14ms
Lätt hänt, men har man varit med om det en gång lär man nog kolla en extra gång i fortsättningen. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna råka ut för det. Det får fungera som en bra påminnelse till oss andra som (ännu?) inte mastat av.

Tusan vad illa jag stavade i mitt inlägg ovan. Måste ha snubblat på tangenterna.

Det låter som en tuff start på seglarlivet. Jag hoppas att du/ni ger det en chans till och att tjejen inte blivit allt för avskräckt. Jag menar det kan ju knappast bli värre, alltid något :|

Lars Araskog
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Araskog » mån 10 sep 2007, 22:10

Seglaren skrev:
Lars Araskog skrev: Hmm man får väl skylla på att vi är nybörjare , babord övervant gängade ur ,sen gick det som det gick i grov sjö ca 14ms
Lätt hänt, men har man varit med om det en gång lär man nog kolla en extra gång i fortsättningen. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna råka ut för det. Det får fungera som en bra påminnelse till oss andra som (ännu?) inte mastat av.

Tusan vad illa jag stavade i mitt inlägg ovan. Måste ha snubblat på tangenterna.

Det låter som en tuff start på seglarlivet. Jag hoppas att du/ni ger det en chans till och att tjejen inte blivit allt för avskräckt. Jag menar det kan ju knappast bli värre, alltid något :|

nävars vi riggar om med högre mast inför nästa sommar återkommer i forumet med lite funderingar om detta

Skriv svar