Rudi skrev:Förresten: grattis till nya skutan, Seglaren! Är Tur 80:an lika rymlig som Vegan?
Brohälls båtar hade egenheten att de alla fick 1,0 i LYS-tal, oavsett storlek. Undantaget Viggen, vilken i förhållande till sin storlek var lite snabbare.
Det sista inte sagt i nedvärderande syfte (1,0 är inte fy skam), mer en reflexion jag gjort - allt från Vega till Albins dåvarande lyxkryssare Singoalla fick detta LYS-tal.
Rudi
Tackar! Ja, jo eller nej det är den... Ungefär så skulle jag svara. Har nu en Vega och en Tur 80 vid bryggan att jämföra med. Tur 80 är en fot kortare, men det har mest gått ut över akterdäck och sittbrunn som är lite kortare. Förpiken är rymligare, toan också. Bättre takhöjd där fram också. Men ruffen är lägre, den har ju inget "Dog house" så det är väl kanske 160 cm i takhöjd, mot Vegans 175 eller nåt sånt.
Den har stickkoj vilket Vegan inte har så det är totalt 5 kojer, dinettelösning som jag gillar går att göra om till en koj. Bättre höjd på pentryt, ingen ryggbrytare som i Vegan, men det är lite sämre ställt med förvaringsutrymmen just kring pentryt.
På det stora hela är Turkryssaren mer genomarbetad, mera båt på mindre yta kanske man kan säga. Vegan är luftigare och lite mer spartansk, men fortfarande funktionell.
Bättre sikt framöver från sittbrunnen i Turen, skönare sargar att sitta på, dock lite längre ned till vattnet från sittbrunnen, tar ju bort lite känsla.
Tja, det var en liten jämförelse. Seglingsmässigt har jag inget att komma med ännu. Helt klart backar båda båtarna lika illa för motor
Sen har Turkryssaren 0.99 i lys mot Vegans 1.0. Men det är väl som med Albin- respektiva Karlskrona Viggen bara en "pinne" och de brukar ju segla "scratch" mot varandra. Men visst, Tur 80an har 0,45 m kortare vatenlinje och sticker inte lika "djupt" som vegan, men har blyköl istället för järn...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...