Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Price
- Guldmedlem
Sitter redan och drömmer om nästa båt trots att jag är supernöjd med Svean och seglat 1300 sköna sjömil med den i sommar.
Har fastnat lite för divorna gillar att dom är lätta, snabba, hyffsat rymliga och ligger bra till i pris men varför är de lite billigare än konkurenterna ?
Har hört att de är fuktkänsliga i laminatet? Är de av sämre kvalitet än konkurenterna?
Finns en Diva 39 i Usa för 273 000 måste vara ett sopigt ex el? grymt mycket båt för pengarna om den är normalt sliten och kanske lite bortglömd (vilket den bergis inte bara är)
http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... earchtype=
Hade jag haft pengarna löst hade jag åkt imorgon impulsiv som jag är

Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!
-
Schvidja
- Diamantmedlem
Jag har en 35a och jag älskar henne. Hon seglar mycket bra och har en massa smarta lösningar och en trevlig inredning. Båten har potential det gäller bara att träna och lära av andra för att få ut full fart. Man måste också vara beredd att reva tidigare eftersom storseglet är riktigt stort. Den öppna sittbrunnen ger fin närhet till havet. Lycka till med båtvalet
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Som du antyder så brukar priset återspegla något. Uddabåtar har nästan alltid låga priser, men Diva kan inte kallas för udda i Sverige. Så det är något annat, och jo, de har lite dåligt rykte. Sägs vara lite mjuka, dvs behåller inte formen, när man seglar. Inget ovanligt, men tydligtvis mer uttalat på Diva.
(Håkan tycker nog helt annat, det finns många åsikter)
I många avseenden skiljer sig Diva från din kära Svea således. Likheten är väl smalheten.
Om en billig båt i Texas .... jo, där lyser solen. Nästan alltid. Knappt man behöver plocka upp båten. Och kanske man inte riktigt underhåller den heller, inte som de där tokiga svenskarna iaf.
Sedan är prisläget på begagnat mycket lägre i US än här, kanske beroende på att .... underhålletr inte alltid är så kul. Dessutom är de tokiga i nytt.
Och tala om uddabåt .....
Skall man köpa båt i USA finns det mycket intressantare att köpa! Och kanske från områden som inte varit så drabbatr av orkaner och annat .... direkt efter Katarina fanns det många båtar till salu, i varierande skick. En del mycket (väldigt mycket) billiga.
/J
-
Håkan
- Diamantmedlem
Hej Price, 273 000 för en Diva 39 låter väldigt billigt men som sagt priser brukar återspegla skicket...
Sen har de väl lite mer slit och släng-mentalitet därborta så gamla båtar betingar inte våra skyhöga beg priser.
Kommentarer ang Diva 39 (Vi hade en 399 från 1992)
Mycket båt för pengarna
Trång för att vara 40 fot
Bra havskryssare men ingen klubbracer
Ingen ståhöjd
Ont om stuv
Många såldes i halvfabrikat och då varierar skicket
Den vi hade hade fukt runt förpiksluckan som vi åtgärdade vid köet men inget annat
Jättestor sittbrunn
Bra salong
Trånga hytter
Tång toa
Hyfsad styv, backstag är inte kritiskt
Lättdriven, fock räcker från 3-4 m/s
Jag tycker vår båt var trevlig och höll sin charm trots sin ålder.
Trång men ståtlig havskryssare
Man blir aldrig omseglad på semestern
Inget vitt badkar, folk var intresserade av modellen vart man kom.
Kvaliten OK, problem de första åren innan man förstärkte botten.
Finns från 500.000-600.000 i Norden
Lycka till / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
Föreslår att du söker på Diva 35 på detta forum och sedan drar rätt slutsats...