Min egen lösning börjar ta form så sakteliga. Jag har hittat en 10-tums Datalux-skärm som är tät på framsidan och vattensäker via packningar på baksidan. Jag räknar med att få den tät genom att sätta den på en pod på styrpediestalen, med en butylpackning mot skarven. I "poden" tänker jag mig att ha VGA/12V kontaktdonet skyddat. Däcksmanövrering via en radio-mus/fjärrkontroll i en mobiltelefonpåse.Det här är OT.
Båt-PC och -skärmar till bra priser finns här:
http://www.blocket.se/vi/13101414.htm?ca=11_s
Det står inget om vattentäthet i annonsen men du kan ju kontakta säljaren. De är iaf läsbara i solljus.
Datorn blir/är en ITX, monterad med ett 12V fordonsPSU och fast monterad under navbordet. En gammal 12V kontorsskärm (donerad) får bli inneskärm - eller så kopplar jag in TV:n.
Det ser ut som att man kan få en strömförbrukning runt 1.5-2.5A beroende litet på hur "passiv" man vill låta systemet bli. Ingen CD, solidstate-disk på halva minnet (så HD:n håller sig stilla) och kanske också nerklockad så får vi se vad det kan gå ner till. Jag har i vart fall inte neonfläkt
Men vattentätheten är en rysare. Nere i båten går allt bra - där har jag haft dator i många år, men uppe, i regn&rusk är nytt. Och så skall det vara billigt också.
Synpunkter och tips tas gärna emot.