PC i sittbrunnen, även om det regnar och bryter...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

PC i sittbrunnen, även om det regnar och bryter...

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2007, 20:46

fribbe skrev:
Det här är OT.

Båt-PC och -skärmar till bra priser finns här:
http://www.blocket.se/vi/13101414.htm?ca=11_s

Det står inget om vattentäthet i annonsen men du kan ju kontakta säljaren. De är iaf läsbara i solljus.
Min egen lösning börjar ta form så sakteliga. Jag har hittat en 10-tums Datalux-skärm som är tät på framsidan och vattensäker via packningar på baksidan. Jag räknar med att få den tät genom att sätta den på en pod på styrpediestalen, med en butylpackning mot skarven. I "poden" tänker jag mig att ha VGA/12V kontaktdonet skyddat. Däcksmanövrering via en radio-mus/fjärrkontroll i en mobiltelefonpåse.

Datorn blir/är en ITX, monterad med ett 12V fordonsPSU och fast monterad under navbordet. En gammal 12V kontorsskärm (donerad) får bli inneskärm - eller så kopplar jag in TV:n.

Det ser ut som att man kan få en strömförbrukning runt 1.5-2.5A beroende litet på hur "passiv" man vill låta systemet bli. Ingen CD, solidstate-disk på halva minnet (så HD:n håller sig stilla) och kanske också nerklockad så får vi se vad det kan gå ner till. Jag har i vart fall inte neonfläkt :-)

Men vattentätheten är en rysare. Nere i båten går allt bra - där har jag haft dator i många år, men uppe, i regn&rusk är nytt. Och så skall det vara billigt också.

Synpunkter och tips tas gärna emot.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 24 aug 2007, 05:33

Hej!

Dessa skärmar såg ju hyfsat "prisvärda" ut för att vara vädertåliga PC-skärmar, men det är ändå hutlöst dyrt om man jämför med mycket annat.

Jag har samma önskan, PC nere i ruffen vid navbordet samt en möjlighet att få en överblick av ett sjökort uppe i sittbrunnen. I mitt fall har jag det så här:

1. Laptop med GPS-puck nere i vid navbordet, kör Ozi
2. En plotter uppe vid sittbrunnen

Fördelarna med detta jämfört med ditt förslag är tre(?):
- Systemen är oberoende av varandra, datorn med sin puck överlever även 2 timmar utan båtel
- Plottern men sjökort är sannolikt t.o.m billigare än den skärm du tänker köpa
- Enklare installation av plotter jämfört med skärmen

Nackdelen är att man mister möjligheten att se exakt samma sak på skärmen vid sittbrunnen som den nere i båten. Dvs om man använder datorn för att planera rutter osv, så kan man inte se denna bild uppe i sittbrunnen. Det är kanske den möjligheten du vill åt?

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 aug 2007, 07:23

Bra tankar, Tommy! För den som handlar nya grejor (och inte är en rabiat uppfinnare, som jag) är en "vanlig plotter" vid styret en jättebra ide och en sådan är lätt att koppla till OZI, min nya favorit (det mesta är ju bättre/dyrare än DLS). Din ide ett steg längre kan ju också vara att köpa en större kartplotter (typ Garmin 3006 eller 3010) som har VGA-utgång för repeater i ruffen (= vanlig, billig skärm). Men då pratar vi ju större pengar.

Det skall nog sägas genast: skärmen har jag redan, till "rätt pris" - om man säger så. Rätt pris är "tusen spänn" - det är (för mig) tillåtna lärpengar. Det är här projektet börjar/började. På avdelningen "här hade jag tur" räknar vi nog att jag kör OZI - DLS klarar inte 640*480-upplösning. Men vadå, tusen spänn köper inte ens en ny vanlig hemmaskärm...

Med mitt upplägg har jag tre möjligheter:

När allt fungerar som det är tänkt är det inga problem alls. Att förlora sittbrunnsskärmen är bara en obekvämlighet om det finns bild i ruffen. Jag kan ju alltid ha min laptop som "skeppsdator" om inte en ITX-burk blir strömsnålare än en sådan. (Det bör den ganska lätt kunna bli, iofs).

GPS-informationen kommer heller inte från en puck, utan från en vanlig, liten GPS (Garmin XL12), halvfast monterad. Stannar allt annat (fullt tänkbart, ju) så går GPS:en på sina inbyggda batterier. De räcker länge om man använder GPS:en sparsamt. Då får man IOFS litet pyssel med att manuellt lägga in waypoints om detta inte gjorts.

Med förlorad GPS (teoretiskt måste det inte bero på mina grejor) får man navigera "gammaldags". Jag har nog IOFS glömt hur man gör men jag har faktiskt en sextant. Men för "vanlig kustnavigatoon" behövs ju inte en sådan grej, bara om man är seriöst vilse, långt borta. Men en syftkompass finns och räknesätten är i behåll. Jag är också petig med att ha papperskort - i somras var vi på ställen där vi bara hade sjökort (nya!). (Lustigt nog väckte detta frågan: är det nu riktigt rätt att "bara ha papperskort...)
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 24 aug 2007, 08:41

Anders S skrev: Jag är också petig med att ha papperskort - i somras var vi på ställen där vi bara hade sjökort (nya!). (Lustigt nog väckte detta frågan: är det nu riktigt rätt att "bara ha papperskort...)
Ha, ha! Den var bra och jag kan tänka mig att det är så det kommer att låta mer ofta, särskilt när dagens unga ska ut och navigera. Vadå papper, det kan ju bli blött, flaxa överbord, brinna upp och tryckfelsnisse kan ha varit framme. Nej, du ut på sjön ger jag mig inte utan Mobil, dator, GPS, Plotter, Radar och AIS!

Teknikstress, eller bara nyttiga hjälpmedel?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » fre 24 aug 2007, 09:35

Jag kör med laptop på navbordet, hyfsat synlig från sittbrunn samt fugavi och kopplad mot extern garmin gps samt den är även kopplad till en äldre G128 i sittbrunnen utan plottermöjlighet. Har även en 15"lcd skärm på arm som jag kan koppla till datorn, den används dock mest som tv och dvd. Min erfarenheter är att G128 fungerar jämt utan problem, datorn är betydligt mer instabil och tar lång tid att starta upp, den måste också startas innan man lägger på GPS lasten (verkar vara en fugavi bugg). Datorn kan slockna ibland och oftast när man behöver den som mest. Om jag vill få ökad säkerhet så tror jag att man skulle uppgradera till en modernare plotter i sittbrunn men jag är inte helt övertygad. Dels pga att jag har rorkult och det är ett ganska långt avstånd om man monterar på ruffskottet och vill man ha en lite större skärm så kostar de skjortan för att inte tala om vad korten kostar. Sedan gillar jag papperkorten skarpt, intressant läsning för hela familjen och de ger en mycket bra överblick. Ja det är mina små funderingar...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 aug 2007, 09:43

Seglaren skrev:
Ha, ha! Den var bra och jag kan tänka mig att det är så det kommer att låta mer ofta, särskilt när dagens unga ska ut och navigera. Vadå papper, det kan ju bli blött, flaxa överbord, brinna upp och tryckfelsnisse kan ha varit framme. Nej, du ut på sjön ger jag mig inte utan Mobil, dator, GPS, Plotter, Radar och AIS!

Teknikstress, eller bara nyttiga hjälpmedel?
Jag har ju gått från "bara papper&penna" via Decca till GPS och vidare till datornavigation. Det blir ju enklare och mer bekvämt och alltid, när man dubbelkollar RÄTT. Men känslan att något viktigt fattas när man inte har datorskärmen uppdaterad var... bestickande. :-)

Det mesta pekar väl på att "levande karta" kommer att bli framtiden. Se bara på försäljningen av bilkartor vs GPS-navigatorer... Men koppla gärna till tråden om hållbara grejor - där visar ju papperskort och blyerts en stor fördel...
Anders S

Sten_Ljungkvist
Silvermedlem

PC fritt

Inlägg av Sten_Ljungkvist » lör 25 aug 2007, 19:25

Jag har sagt det förr och säger det igen. Ingen arbetsgivare kan tvinga en att ha med PCn på fritiden. Om PCn är med så blir det ingen riktig semester! Med seriösa förhandlingar med arbetsgivaren så kan man slippa undan PCn på fritiden och, i synnerhet, på semestern. Tro mig! Jag lyckades i mina förhandlingar! Jag kunde, innan min pensionering, ta PC fri semester.
Stå på dig! Semester skall vara semester. Ingen PC ända ut i sittbrunnern!
/ Sten

Sten_Ljungkvist
Silvermedlem

PC fritt

Inlägg av Sten_Ljungkvist » lör 25 aug 2007, 19:26

Jag har sagt det förr och säger det igen. Ingen arbetsgivare kan tvinga en att ha med PCn på fritiden. Om PCn är med så blir det ingen riktig semester! Med seriösa förhandlingar med arbetsgivaren så kan man slippa undan PCn på fritiden och, i synnerhet, på semestern. Tro mig! Jag lyckades i mina förhandlingar! Jag kunde, innan min pensionering, ta PC fri semester.
Stå på dig! Semester skall vara semester. Ingen PC ända ut i sittbrunnern!
/ Sten

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 aug 2007, 22:44

Schvidja skrev:... Datorn kan slockna ibland och oftast när man behöver den som mest. (min kursivering)
Så får det ju absolut inte vara! Att sätta sig i ett läge där en fungerande dator är skillnaden mellan att det går bra eller dåligt kräver mycket mer seriösa lösningar än sådant man rimligtvis kan sätta i en fritidsbåt.

Sannolikt är en integrerad plotter stabilare än en PC, för de allra flesta som köper och sätter in "köpegrejor". Det är lätt att hålla med om.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: PC fritt

Inlägg av Anders S » lör 25 aug 2007, 22:59

Sten_Ljungkvist skrev: Ingen arbetsgivare kan tvinga en att ha med PCn på fritiden.
Nej, alldeles rätt. Men vad får dig att tro att så är fallet? Det är ju inte arbetsgivarens dator det är fråga om.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 26 aug 2007, 08:10

Jag är också lite fundersam över Stens kommentar. Helt rätt, ingen ska tvingas...

Men i mitt fall är det faktiskt jobb-laptop som jag har med mig :D Det gör ju inte något att man slipper betala en själv.
Att jag även fått diverse kringutrustning t.ex. 12V adapter betald av arbetsgivaren gör ju inget det heller... OK, i teorin skulle jag kanske kunna få någon jobbfråga under semestern som jag behöver kolla upp i datorn, i praktiken är det dock ingen fara.

Har sagt det förr, hellre avstyra tokigheter på kontoret genom någon liten riktat insats under semestern, än att behöva ta hand om skiten när man är tillbaka.. :wink:

/Tommy

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » sön 26 aug 2007, 09:03

Ja, Stens kommentar är för mig, som iaf nästan är uppvuxen med datorer, både löjlig och helt obegriplig. Men jag skulle anta att det skiljer minst 40år mellan mig och Sten.
Jag saknar min dator om ja inte har med den när ja åker på semester, sen jobbar ja inte för firman för att ja har datorn med mig.
Nej, ja tycker det var på gränsen till korkat sagt, datorer är så mycket mer än bara arbete, och arbetar ja nästan bara vid en dator!
Och hur Sten fick att Anders ville ha en navskärm på däck till att han skulle utföra förvärvsarbete i sittbrunn, ja det är även det fullkomligt löjligt och obegripligt.

Men klart att man får tycka vad man vill, om ja får vara lite elak(vilket ja ju får) de värsta teknikmotståndarna är kanske inte kvar och bromsar så länge till... Önskar dock inte livet ur någon om ni trodde det, utom möjligen min chef, fick inte ta ledig halva dagen imorgon för att segla 40fots Katamaran från Orust till Malmö, jäkla gubbe...:)

//Robin

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » sön 26 aug 2007, 09:21

Robin !
Byt chef han måst va sadist eller något sådant.

M.V.S.H.
Johan

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » sön 26 aug 2007, 09:32

Tack Johan!
Ja, man borde nästan det. Fast ja kan lite förstå honom, ja har precis börjat plugga deltid, och det är helt stödjande till, låter mig jobba när ja vill, men vi har en hel del som måste skäras, och tyvärr är jag den enda som kan göra skärprogramen och köra vattenskärmaskinen bra...
Så ja är inte jättearg på honom, men ändå, klart besviken, polaren lyckades få ledigt, så han ska nog segla, man blir ju avundsjuk...
Men ja har dessutom min halvbyggda båt liggande här på firman, så ja slutar inte förrän den är klar, så ja får sätta fart med den så ja kan flytta härifrån:)

Lessen för trådkapningen Anders, behövde bara gnälla lite;)

På Atene satte vi en vanlig skärm i en tät box på däck häromåret, har fungerat jättebra, men man ser ju ingenting om man har solen in mer eller mindre rakt bakifrån, och den verkar ha tagit lite skada.
En rolig grej med den skärmen, i somras på Tall Ships Race, jag hade vakten, stod precis och kollade på kortet, så började skepparen spela typ kortspel på datorn, lite lustigt:) Men det var ju bara för att jäklas lite med oss på däck:)

Så en skärm som är tät iaf från en sida, det verkar ju vettigt.
Själv funderar jag på att bara göra en ruta i skottet mellan salong och sittbrunn, och sätta skärmen i en stänkskyddad låda på insidan, inne i båten. Då borde klara sig hur bra som helst. Gäller att få det snyggt bara, så det ser ut som en köpeplotter typ:)

Lycka till Anders med dina skärmytslingar;)

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 aug 2007, 10:13

Tja, man kan väl förstå Sten litet annorlunda också. Att mobiltelefon och dator skapar en situation där det privata och "egna" naggas i kanten är väl en berättigad farhåga?

Men Sten behöver inte vara rädd.

Chefen och jag har en deal: Jag använder inte firmans grejor hemma, och chefen begär inte att mina grejor används i jobbet :-)
Anders S

Skriv svar