installera kylaggregat?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

installera kylaggregat?

Inlägg av LindaJoh » fre 24 aug 2007, 13:32

har hittat ett eventuellt objekt! det enda som vi saknar är ett riktigt kylaggregat. Det fanns enbart en kylbox som man fick släpa med sig is till.
Någon som vet någon lämplig lösning på detta. Är det svårt att installera ett kylaggregat eller finns det någon annan bättre lösning?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 24 aug 2007, 14:23

Titta i Hjertmanskatalogen. Där finns både färdiga kylboxar med kompressor (det är kompressordrivna som gäller) Och lösa dela att bygga själv av. Jag och många med mig är helnöjda med Isotherm.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » fre 24 aug 2007, 14:30

jag tackar ock bockar för tipset...skall kika där..!
Guitar Nilsson skrev:Titta i Hjertmanskatalogen. Där finns både färdiga kylboxar med kompressor (det är kompressordrivna som gäller) Och lösa dela att bygga själv av. Jag och många med mig är helnöjda med Isotherm.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 24 aug 2007, 19:46

Håller med guitar.

Det är kompressorkyla som räknas, tänk inget annat.
Googla lite så hittar du billigare än hos Hjertmans..... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 24 aug 2007, 21:18

Och jag tjatar som vanligt om vattenkyld kompressor. Varför kyla med luft innifrån båten när det finns massor med svalare vatten att tillgå! Vem skulle komma på idén att luftkyla en bil- eller båtmotor idag?

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » lör 25 aug 2007, 00:41

Installerade ett Isoterm i våras. Det svåraste var att få hål i rosfritt. Det gick några borrar.
Riktigt skönt har det varit. Då vi haft en skuren motor och endast haft ladddning i land, har vi börjat första dagarna med klabbar och sedan dragit på kylen därefter. Nu har det inte varit så varmt ute, men mitt 75A har klart två dygn dedikerat. Det tycker jag är bra utan laddning.
Jag körde på det billigare för 4000 sek. Som jag förstod det då var alternativet för 8000 sek smartare och höjde kylan vid motorgång. Detta sköter jag gärna själv till den "lönen"

Erik P
Trogen medlem

Vattenkylt

Inlägg av Erik P » lör 25 aug 2007, 15:20

Och jag tjatar som vanligt om vattenkyld kompressor. Varför kyla med luft innifrån båten när det finns massor med svalare vatten att tillgå! Vem skulle komma på idén att luftkyla en bil- eller båtmotor idag?
Vattekylt borde vara det vanliga pga den bättre effektiviteten, men varför är aggregaten så dyra ?? Kondensorklumpen i skrovgenomföringen är ju ganska enkel. Någon som själv framgångsrikt byggt om från luftkylt till vattenkylt ??

Erik P
Trogen medlem

Vattenkylt

Inlägg av Erik P » lör 25 aug 2007, 15:21

Vattekylt borde vara det vanliga pga den bättre effektiviteten, men varför är aggregaten så dyra ?? Kondensorklumpen i skrovgenomföringen är ju ganska enkel. Någon som själv framgångsrikt byggt om från luftkylt till vattenkylt ??

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 aug 2007, 16:19

Återigen "båtgrejor". Marknaden för vattenkylda värmeväxlare är så liten jämfört med luftkylda. Luft-båtaggregaten är inte annorlunda än andra fordonsaggregat - det enda som skiljer mot ett normalt kylskåp är att kompressorn och styrelektroniken skall gå på 12V, inte 220...

Annars är det alldeles rätt att gå kompressorvägen, och eftersom man skall ha det i en båt kan det väl vara ide att gå via vattnet i st f luften i "kölsvinet". Å andra sidan kan man räkna med att temperaturen under durkarna är betydligt svalare än luften i huvudhöjd i en varm ruff. Ju djupare man kan placerar kondensorn i kölrummet, ju bättre (inom rimliga gränser - det skall ju få plats litet slagvatten utan att dränka utrustningen...
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Vattenkylt

Inlägg av Eilean » mån 27 aug 2007, 08:35

Erik P skrev:
Du kikar nog på Isotherms variant med en speciell genomföring, eller på varianterna med en värmeväxlar som det pumpas sjövatten igenom. Dessa är dyra! Och onödigt komplicerade.

Kika på Frigoboats variant med "keel-cooler" som är helt passiv utan pumpar etc. Priset är i nivå med luftkyld plus att man slipper kostnader för luftslangar etc.
Jag minskade energiförbukningen med 40-50 % när jag bytte från luftkyld kompressor till en sådan i samma kylskåp!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 27 aug 2007, 09:17

Jahatack...

Priserna på Frigoboats site är 755 dollar för kompressorn, 473 för kondensorn. I svenska pengar, utan frakt & just nu är det ca 8354 kr. Någon evaporator är inte inräknad om vi tror att den befintliga går att bruka, annars kostar en exempelvis 184 dollar (1200 SEK) totalt ca ca 9.700.

Det är inte så "farligt" kan man tycka, men blir det särskilt mycket billigare än Isotherms vattenkylda, (14.500) när man fraktat, tullat och momsat ? Kanske man också behöver litet monteringsplock också - ledningar etc

Någon svensk ÅF kanske finns?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 27 aug 2007, 14:14

Anders S skrev: Någon svensk ÅF kanske finns?
ItalNordic i Henån.
Deras rek. ca.priser:

Kompressor K35F 3.387.-
Keel-cooler 2.787.-
Evaporator 900 - 1200.- beroende på modell.
Moms tillkommer och summan blir då ca 9.000! Från svensk leverantör!

Då har man ett system utan en fläkt eller pump där alla tre bitarna kan monteras där de passar bäst, skilda från varandra - kompressor, evaporator och kondensator.

Det är något konstigt med svenska båtägare!
Man betalar villigt miljontals kronor för rakstävade båtar med 2,5 m djup bulbköl som är helt misslyckade för våra skärgårdar. Man är också villig att betala 10-tusentals kronor för solpaneler, dyra gel-batterier, laddningsregulatorer, specialkablar, ledlampor...
Men att radikalt minska energiförbrukningen för den vanligast största strömboven ombord, kylen, med kanske 50 % möts av ett oerhört motstånd! Och man staplar argument på argument...

Undrar om man inte borde försöka återintroducera VW-bubblan som idealbilen bland seglare! Kanske något att bli rik på!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 27 aug 2007, 14:45

Eilean skrev:
Anders S skrev: Någon svensk ÅF kanske finns?
ItalNordic i Henån.
Deras rek. ca.priser:

Kompressor K35F 3.387.-
Keel-cooler 2.787.-
Evaporator 900 - 1200.- beroende på modell.
Moms tillkommer och summan blir då ca 9.000! Från svensk leverantör!

Då har man ett system utan en fläkt eller pump där alla tre bitarna kan monteras där de passar bäst, skilda från varandra - kompressor, evaporator och kondensator.

Det är något konstigt med svenska båtägare!
Man betalar villigt miljontals kronor för rakstävade båtar med 2,5 m djup bulbköl som är helt misslyckade för våra skärgårdar. Man är också villig att betala 10-tusentals kronor för solpaneler, dyra gel-batterier, laddningsregulatorer, specialkablar, ledlampor...
Men att radikalt minska energiförbrukningen för den vanligast största strömboven ombord, kylen, med kanske 50 % möts av ett oerhört motstånd! Och man staplar argument på argument...

Undrar om man inte borde försöka återintroducera VW-bubblan som idealbilen bland seglare! Kanske något att bli rik på!
Att jämföra en förbränningsmotors kylning med ett kylaggregat kanske inte är helt rätt iof..
Inte har du väl vattenkyld kyl/frys hemma med..?
Visst är kyleffekten bättre med kallt vatten men frågan är om var och en tycker det är värt det.
Hur många kyltimmar är det egentligen frågan om?
Ligger man ute flera månader eller långseglar så må det väl vara hänt men en vanlig svensk semester..? Många nätter i hamn med landström?
Ja det får man väl var och en ta ställning till.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 27 aug 2007, 21:18

Man kan nog få 10-30 procent bättre verkningsgrad med en vattenkyld kondensor, men då får det vara duktigt varmt under durkarna. Det kan det ju vara emellanåt, naturligtvis. Sätter man kondensorn i ett trångt stuvfack med andningssvårigheter blir det ju inte bra, och har man placeringsproblem för kondensorn är ju en vattenvärmeväxlare käck på det sättet också - sparar ju plats.

Vill man sänka elförbrukningen så det märks skall man nog börja med att tilläggsisolera runt boxen, speciellt i botten. I många fall går det att göra ganska enkelt. 1 dm (10 cm) frigolit är inte för mycket om man kan få in det. Byggskum kan användas med försiktighet som fyllning i skarvar och som "lim". Steg två är att täta locket och se till att folk inte springer i boxen alltför ofta. Det är värt mycket att ta fram öl till alla på en gång (vid sidan av gästfrihetsfaktorn), eller ta fram allt, direkt, till matlagningen, ta det som behövs av margarin, grönsaker etc - och så tillbaka med stora förpackningar innan de värmts i onödan.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 28 aug 2007, 09:38

Anders S skrev:Man kan nog få 10-30 procent bättre verkningsgrad med en vattenkyld kondensor, men då får det vara duktigt varmt under durkarna. Det kan det ju vara emellanåt, naturligtvis. Sätter man kondensorn i ett trångt stuvfack med andningssvårigheter blir det ju inte bra, och har man placeringsproblem för kondensorn är ju en vattenvärmeväxlare käck på det sättet också - sparar ju plats.
Anders S, du verkar så säker på dina siffror så jag är litet nyfiken på vilka grunder/källor du baserar dina uppgifter om 10-30% verkningsgradsökning - om det är "duktigt varmt under durkarna"?

Skriv svar