Bästa skaffningen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » fre 24 aug 2007, 08:52

Det blir lite komiskt när man jämför en rätt utförd och använd gasolinstallation med felaktigt använd sprit.
Men det intressanta är ju inte hur farlig en rätt använd anläggning är utan hur tolerant den är mot felaktig användning. Hur grova fel kan man göra och vad blir konsekenserna?
Där har ju gasolen nackdelen att gasol på fel plats kan ge explosion, medan de andra bränslena "bara" kan ge brand.
För fotogen under tryck (bara äldre modeller?) krävs en omständig tändprocedur som ,om den utförs fel, ger risker.
För sprit är det påfyllning som fel utförd ger problem.

Så man har att välja mellan:
1. Explosion om man gör fel en gång om året ( installation och inspektion av gasol.)
2. Liten eld om man gör fel en gång i veckan ( påfyllning av sprit.)
3. Stor eld om man gör fel 10 gånger om dagen (tändning av fotogen.)

Mitt val föll på 2.
/Lars J

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » fre 24 aug 2007, 09:36

Lars J skrev: Så man har att välja mellan:
1. Explosion om man gör fel en gång om året ( installation och inspektion av gasol.)

Mitt val föll på 2.
/Lars J
Ja det lät ju inte så dramatiskt. Varför anser du att det bara en liten, ofarlig, eld när spriten rinner och brinner längs träskivorna i pentryt men en stor, farlig, eld som kommer ur en brännare och inte sprider sig*? (Som tydligen ska tändas 10 ggr per dag? Är min herre fascinerad av eld?)

* De som har brännbara material, typ gardiner, ovanför en spis med öppen låga i en båt har nog inte tänkt igenom dethär med säkerheten riktigt.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 24 aug 2007, 10:26

Uppenbarligen är det här med att välja kök lite av en religion. Eller som japansk småbil mot tysk SUV. Eller som motorbåt kontra segelbåt. Typ.

Som en sammanfattning kan vi väl konstatera:
- Gasolkök är enkelt att använda, men kräver en mer fackmannamässig tillsyn och installation. Vissa personer har svårt att sova om det finns gasol ombord.
- Spritkök är enklare att installera, blir lite dyrare att elda i, samt kan vara farligt om man gör fel när man fyller på.
- Fotogenkök är lite mer avancerat att använda och kräver mer service än ett spritkök, effekten är dock bra.
- Sprit och fotogen i maten smakar illa.

Jag blev intresserad av att läsa inläggen från våra "gourmet-seglare", ex. MalinK. Jag skulle gärna segla med på er båt några dagar, oavsett vad ni har för kök. Det låter som att man får härligt käk ombord.

Själv är jag dålig på att planera inför segelturen, oftast kommer vi på kvällen innan att vi skall ut och segla, och då finns inte tid att förbereda så mycket mat, det blir vad man hittar i frysdisken på ICA på vägen till båten kompletterat med lite burkar och grönsaker.

De gånger man har möjlighet att förbereda sig några dagar innan, tycker jag man kan rekommendera den typen av mat fjällvandrare har med sig.
Frystorkade grytor, soppor m.m. Eftersom det finns plats i båten kan detta kompletteras med mycket grönsaker som avocado, gurka, tomater, ananas, melon m.m.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 24 aug 2007, 11:14

Dillkött på burk är gott o enkelt. Jag köper glasburkar med dels tärnad o runda potasisar på ÖoB, även dillköttsburkarna.
Här räcker det med en låga. Först häller jag burkpotatis plus vattnet i kastrullen och värmer ett kort tag tag. Sen häller jag av vattnet och stjälper i dillköttsburken och värmer på en stund till, rör förstås lite samtidigt. Enkelt och gott.

Tärnad potais är bra att steka.

Vi har även köpt nåt på burk som heter Salta Biten, rekomenderas inte. Luktar och ser ut som hundmat. Fast är man lite full går den i den å.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 24 aug 2007, 12:23

Guitar Nilsson skrev: Vi har även köpt nåt på burk som heter Salta Biten, rekomenderas inte. Luktar och ser ut som hundmat. Fast är man lite full går den i den å.
Det är rätta takter! Nästan som picnic-bog, låter det som, vilket även fungerar bra när man är bakfull. Det är väldigt kul när man skrattar så det kommer picnic-bog genom näsan.
X-342 SWE 18 "Kexet"

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » fre 24 aug 2007, 12:47

En annan grej med gasol kontra sprit är att faran med gasol har du
24h/dygn, med sprit bara när du håller på och mickla med det.
Jag föredrar änndå gasol.

M.V.S.H.
Johan

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 24 aug 2007, 13:26

Jag har inga synpunkter på vad som objektivt är det säkraste. Däremot vet jag att jag skulle ha väldigt svårt att sova i en båt med gasolinstallation.

För mig är spritköket bästa huvudkudden, s.a.s. Jag behöver inte ligga vaken och fundera på om jag fyllde det rätt. Felaktig hantering ger omedelbar återkoppling -- om än något drastisk och ohanterlig.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 24 aug 2007, 13:34

fredrikk skrev:Däremot vet jag att jag skulle ha väldigt svårt att sova i en båt med gasolinstallation.
Oj! Där rök 90% (?) av alla lite större båtar :lol:

Även om det antagligen är helt onödigt så har jag faktiskt installerat en sk. Gasvarnare. Den sitter monterad strax under köket som en liten vit dosa. Den drar 10 mA, och ger en väldigt kraftig signal om den detekterar någon form av gas.

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » fre 24 aug 2007, 14:10

barba skrev:
Lars J skrev: Så man har att välja mellan:

Mitt val föll på 2.
/Lars J
Ja det lät ju inte så dramatiskt. Varför anser du att det bara en liten, ofarlig, eld när spriten rinner och brinner längs träskivorna i pentryt men en stor, farlig, eld som kommer ur en brännare och inte sprider sig*? (Som tydligen ska tändas 10 ggr per dag? Är min herre fascinerad av eld?)
....
Aj då, där gjorde jag tydligen en Mohamed-teckning ;)
En typisk dag i pentryt:
1: Vatten till kaffe/disk, frukost, 2,3: lunch på två brännare, 3: diskvatten, 5: middag på två brännare, 6: vatten till kaffe/disk, 7: kvällste. Alltså 7 istället för 10, det blev ju genast mycket bättre!
/Lars J

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 24 aug 2007, 14:30

Tommy skrev: Oj! Där rök 90% (?) av alla lite större båtar :lol:

Även om det antagligen är helt onödigt så har jag faktiskt installerat en sk. Gasvarnare. Den sitter monterad strax under köket som en liten vit dosa. Den drar 10 mA, och ger en väldigt kraftig signal om den detekterar någon form av gas.
Ja, i det prissegment jag rör mig finns inga större båtar...

Gasvarnare låter väldigt bra.
Senast redigerad av 1 fredrikk, redigerad totalt 0 gånger.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » fre 24 aug 2007, 14:41

Har letat som en tok och hört mig för efter olycksstatistik som jag inte kunde leta reda på. Lite tendenser och uttalanden i olika källor pekar åt detta håll:

Tydligen är svåra olyckor med båtkök rätt ovanliga. Gasolexplosioner är extremt ovanliga sedan man gick ifrån högtrycksanläggningar på 70-talet men myter är ju seglivade.

Detsamma gäller olyckor med spritkök. Nya origobrännare med bred veke och vettiga behållare är mindre olycksdrabbade än äldretiders pyrotekniska installationer som betecknades som farliga inomhus. Samma här; myter är seglivade.

Olyckor i båtkök innebär tydligen brännskador som uppstår när folks skall tända och eldar upp något inklusive sig själv. Detta gäller både gasol och sprit. Vanligaste explosionen i en båt innefattar bensin och inte gasol.

Störst risk att hamna på sjukhus ger tydligen spritkök (jag vet dock inte om detta är i absoluta tal eller i förhållande mellan antalet installationer) så det känns rätt svårtytt och oanvändbart. Är förhållandet 10 spritkök på 1 gasolkök är det inte så konstigt om det är tvärtom borde spritkök förbjudas. Är siffrorna vägda så är sprit lite farligare. Eftersom man inte vet är detta inte mycket att bygga en avhandling på...

Det jag hittar är uppfattningar och ociterade uttalanden från folk "som skall kunna", försäkringsbolag, räddningsverk etc. Alla pekar dock i samma riktning, sprit verkar skricka fler till sjukhus, så om man använder någon form av tendens här så verkar sprit vara lite mer benäget att få folk till sjukhus än gasol.

Egentligen är statistik skitsamma, rätt skött med vettiga rutiner brinner man inte upp. Det fanns gasol i min båt och installationen var efter 400 kr helt godkänd och uppdaterad så varför ändra.

Jag skulle använda och sova lika gott med spritkök som med min godkända installation och min gasolvarnare (som även varnar för kolmonoxid).

Sov gott!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 24 aug 2007, 15:01

På min förra båt (Maxi 77), hade jag gasolkök installerat, en installation utan konstens alla regler.

Det var ett lågtryckskök med ca en meter slang koppla till en 2kg gasoltub som stod i ett fack bredvid köket. Ingen avluftning eller så, det borde förstås funnits...

Jag kände mig dock aldrig osäker med det köket. Jag bytte slangarna regelbundet, ca var 5:e år samt letade efter läckage ett par gånger om året med hjälp av läckspray. Varje natt stängde jag av kranen på tuben för att eliminera risken att köket eller någon slang skulle läcka.

Denna (gasol-)installation var mycket enklare och mer problemfri än det gamla spritkök jag har i IF-båten. När jag haft kompisar med som är ovana, har de när spriten tagit slut i köket hällt sprit rakt ned i brännaren, vilket innebär att spriten inte hamnar i brännaren utan i kökets "låda". Det har hänt mer än en gång att de sedan tänt på varvid hela båten höll på att stryka med.

Moderna Origo-kök är dock mycket bättre, ett sådant tycker jag är klart jämförbart med ett gasolkök när det gäller säkerhet och prestanda.
X-342 SWE 18 "Kexet"

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » fre 24 aug 2007, 15:14

Tommy !
Var köpte du din Gasvarnare och vad kostade den ?

M.V.S.H.
Johan

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 24 aug 2007, 15:23

Gaslarmet köptes på Erlandssons brygga i Solna, drygt 400 kronor.
Det är dock inte exakt samma modell som syns på deras hemsida om man kollar nu.

/Tommy

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » fre 24 aug 2007, 15:26

Jag hittade den här för sent för att det skulle spela roll. Hade precis köpt en nästa 1000 spänn dyrare varnare.

Denna tar dock bara gaser som brinner...

http://www.datnor.com/Shop/Index.php?sArtId=G-2000

Skriv svar