Uppgradering till 32 fot: Comfortina 32, Albin Nova eller...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » ons 22 aug 2007, 14:57

Trevliga båtar allihop, men jag skulle valt Comfortinan ,bättre ståhöjd, rymligare invändigt ,större sittbrunn. Novan känns trång,seglingsmässigt
skiljer nog inte så mycket Comfortinan är antagligen lite styvare,Vad gäller Maxi 999 trevlig o rymlig båt med alldeles för lätt järnköl som är på tok för dyr , Tycker jag

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » tor 23 aug 2007, 22:16

Angående Dehler så var jag här i Åbo och kollade en Dehler 31 i helgen. Båten var bara märkbart större än Firsten (28) men hade nog en rejäl dubblekoj i aktern och även hyggligt långa kojer i förpiken och en ståhöjd på 180. Annars kändes själva salongen nästan trång jämfört med den fina salongen i Firsten och hela båten litet kantig och gammalmodig. Det är kanske någonting som tilltalar somliga men inte mig. Dehler må även vara en mycket solid och trygg båt men det har inte heller någon större betydelse för folk som vi som är unnade med några veckors semester då man på sin höjd hinner en resa till Tallinn eller Gotland (dock inte hittills). Dessutom hängde båtens förfärligt stora bom strax ovanför sittbrunnen; en sådan skulle ta livet av ett barn i alla fall. Jag vill därmed tillägga detta till mina kriterier för drömbåten: en bom som helst inte räcks till sittbrunnen eller som svävar så högt ovanför att den ingen fara medför. På långa seglatser är det ändå omöjligt att hela tiden hålla koll på barnen.
Och för den här båten ville ett äldre par som lägger av seglandet ha 55000 euro. Hah! Jag och frun tyckte efteråt att det vore tveksamt om vi alls skulle vilja byta Firsten till en Dehler 31, fast man inte behövde betala en slant för bytet. Jag undrar nu om en Dehler 34 kan skilja sig så mycket från den här båten. Knappast vad man kan bedöma på grund av faktauppgifter / bilder på nätet. Men det kan ju hända att jag har fel?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tor 23 aug 2007, 22:35

kajlahtinen skrev:Dessutom hängde båtens förfärligt stora bom strax ovanför sittbrunnen; en sådan skulle ta livet av ett barn i alla fall. Jag vill därmed tillägga detta till mina kriterier för drömbåten: en bom som helst inte räcks till sittbrunnen eller som svävar så högt ovanför att den ingen fara medför. På långa seglatser är det ändå omöjligt att hela tiden hålla koll på barnen.
Det kanske är lättare att hålla koll på bommen än barnen? :wink:
Finns det båtar som inte har en "farlig" bom vid en okontrollerad gipp? Om den inte tar kål på barnen, river den väl masten om det går för häftigt till. Nej, håll koll på styrningen, använd preventer om det behövs.

Jag tänker iallafall följa den här tråden, vi är i ungefär samma situation och letar en båt runt 30-33 fot. Just nu är jag inne på X-99 eller X-95, vi får se vad det blir till slut... Novan är ju också klart intressant.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 24 aug 2007, 07:56

Det är klart att man skall slippa ha bommen svepande över sittbrunnen i en familjebåt.

Sedan måste man ändå tänka. På däck och stående på sittbrunnsbänkarna har man problemet i alla fall. Att "hålla koll" på barn och besättning ingår i alla skeppares ansvar, och varje minskad risk är bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 24 aug 2007, 08:45

Här har ni en X99 med "familjevänlig" bom: http://www.almers.nu/Rybbe
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 15:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

ca 1 meter....

Inlägg av vaffe » fre 24 aug 2007, 09:24

Skiljer det mellan 31:an och 34:an... :D
Skämt å sido så känns det ganska mycket när man är i båten sen skiljer det väl från 1,12 till 1,17 i lystal också.
Prismässigt så skiljer det ganska lite om man tittar på de båtar som finns till salu neröver. Kolla på:

http://www.yachtworld.com/

eller

http://www.scanboat.com/uk/default.asp

www.saphira.webblogg.se

HaHa
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 19 okt 2006, 13:08

Inlägg av HaHa » lör 25 aug 2007, 18:58


Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Inlägg av blur » sön 26 aug 2007, 13:36

omega skrev:seglingsmässigt skiljer nog inte så mycket
Mitt tips är att provsegla.

Tittar du på en Nova så skall den helst ha 110% fock eller självslående istället för genua (som inte kan skotas nåt vidare runt vanten).

Har du specifika frågor så får du gärna maila. Hade en i 9 år som såldes i juli.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » mån 27 aug 2007, 17:47

Dehler från perioden 85-95 ungefär sprider en hel del i pris, av svårbegriplig anledning, samma modell kan betinga både mycket och litet. För varje storlek (i ft) fanns det sedan olika varianter med olika egenskaper: mer eller mindre racing, mer eller mindre bekvämt.
De seglar bra, har bra och effektiva inredningar, som dock kan upplevas lite väl funktionalistiska, allt beroende på tycke och smak.

Omega34, Nova (mycket lika båtar) seglar bra, men inte så fort som Dehler (34). Enklare inredning, och det finns lite kända problempunkter, så skall man tex se upp med röstjärnen på Omega34 (ja, alla Omega). Akterkojen Omega34 kan vara lite fuktig och kall, inget helt ovanligt.
Både Nova och Omega34 utvecklades under tidens gång, så att inredningen förändrades, tillverkning skedde på olika ställen osv.
Omega levererades med Isomat (mest) och stundtals med Selden (som nog är bäst).

Och så vidare, varje objekt får ses för sig. Prova ...

/J

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av eriksbo1 » tis 28 aug 2007, 11:20

Skulle utan vidare kasta ett getöga på Inferno 31 (= Finngulf 31, Saint 313 el i Sverige Crown 31). I stort sett den klass du söker: LOA 9,45 mot 9,50 för Comfortina. Ett el annat pinnhål bättre kvalitet , finish och seglingsegenskaper än hos Comfortina el Nova. Ganska vanlig i Finland dessutom - 4-5 st konstant till salu.

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Info om Comfortina

Inlägg av Mahogny » ons 26 sep 2007, 07:55

Jag ägde förut en Comfortina 32 i 7 år och kan här sammanfatta mina åsikter:
Båten är en trevlig seglare med bra tyngd i drivet. Spänns riggen upp ordentligt (=hårt) så kryssar båten bra. Rodret kunde vara något djupare för att man skall slippa att få "luft under" vid kraftig lutning. Under 4 m/s känns båten lite trög, speciellt på undanvind. Man bör reva då det blåser uppmot 8-9 m/s eftersom båtens ideala lutningsvinkel är max 22 grader.
Skrovet är mycket stadigt uppbyggt med tjockt laminat och rör sig minimalt i grov sjö. Trots avsaknad av speciella bottenstockar håller båten för en grundstötning (har själv provat).
Inredningen är funktionell och det finns gott om plats (för denna båtstorlek) Man skall dock inte räkna med samma möbelfinnish som i dagens båtar. Förpiken är lite trång om man är lång, eller bred om man ska sova där 2 personer. Akterkojen är i så fall mycket längre. Köket fungerar utmärkt. Passagen förbi det salongsbordet är lite trång. Färskvattentanken är liten med sina 60 liter. Motorn, som för det mesta är en 18 hkr Volvo, räcker bra till om det inte blåser hårt i nosen. Båten upplevs som torr och behaglig att bo i, även under regniga perioder, tack vare sitt dubbelskrov.
Leta efter en båt med Seldénrigg (kom -83) som är mkt bättre än Isomatmasten. Sedan gäller det att hitta ett välskött exemplar, när båtar är så här pass gamla kan det finnas riktiga risbuskar, men också båtar som är skötta hur bra som helst. Men ganska fort ser man hur den är skött och uppdaterad. Sedan kommer den eviga frågan -ska man köpa en 25 år gammal välskött båt för 500´eller ska man gå upp till 700´och köpa en nästan ny lika stor Bavaria? Många talar illa om dom nya båtarna nerifrån Europa och det är möjligt att dessa inte är lika stadiga i skicket som våra nordiska båtar efter 25 år, men vi vet faktiskt inte! En nyare båt har ju fördelen att ha nyare motor, värmare, rigg mm. Dessutom kan den i vissa fall ha mera utrymme och t.o.m segla bättre. Jag tror t.ex att en Bavaria 32/33 är snabbare än en Comfortina 32, speciellt i lätt väder, men tusan vet om ger mera seglarkänsla. Och hur bär den sig åt i blåsväder?

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » ons 26 sep 2007, 21:26

Tack för alla svar. Det har gått trögt med försäljningen av Firsten. Vi har ett ganska högt pris och det har ju varit uruselt väder som konstigt nog påverkar köpintresset ganska mycket fast man kunde göra klipp på höstkanten. Måste kanske sänka priset så småningom. Nå, vi har haft tid alla kolla båtsajter och även kollat fysiskt några båtar däribland en Comfortina 32 som vi tyckte mycket om. Men jag har börjat tycka att den och Novan är litet dyra. Senast var vi och tittade på en Facil 30 här i Åbo och den hade nästan altt vi är ute efter och kostar bara litet dryggt 300 000 kronor. Okej, akterkojen är inte så stor och många av instrumenten fungerade inte och motorn var en Yanmar 1GM. Men båten ser bra ut och verkar vara en riktig segelbåt. Så kanske jag köper den om jag får Firsten såld.
Å andra sidan har jag börjat fundera litet likadant som Mahogny ovanför. Varför köpa en gammal nordisk båt när man för nästan samma pengar får en nästan ny tysk eller polsk eller estnisk båt. Men det är väl bäst att ta upp denna diskussion i ett nytt separat innlägg.

Kaj

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Facil 30, njae

Inlägg av Mahogny » tor 27 sep 2007, 08:07

Kaj,

Jag är på intet sätt expert på just Facil 30, har dock haft en Facil 26 en gång som i och för sig är en helt annan båt. Men både Facil 26, 30, 35 osv är ritade av samma person (Tommy Ståhl) och byggda på samma varv.
Fint plastarbete, ofta snygga inredningar, seglar hyggligt MEN det är med båtar som med en del bilmärken -vissa strular mer än andra. Trots (eller p.g.a) att vår Facil var varvsbyggd så var ägandet 5 år av reparationer och irritationer, saker gick sönder, elfel, det regnade in lite överallt. En bekant hade också en 26-a och det var samma visa med den. Och tyvärr har jag hört liknande om 30-ian och även 355-an.
Vi har även haft en Mamba 31-a under ett antal år och den var också en strulbåt, även fast den seglade bra. Regnade in och saker var feldimensionerade, fel materialval mm.
Comfortinan vi hade var inte sådan, där funkade allt -man hade valt bra material och komponenter. Har likadana erfarenheter av den Linjett vi nu äger -allt bara funkar.
Så även fast en båt kan se bra ut på pappret och i teorin kan själva bygget vara dåligt.
Det är sådana funderingar som gör mig lite orolig då det gäller Bavaria m.fl. Rent teoretiskt är dom bra.
Man skall inte bara stirra sig blind på priset, det finns kanske en anledning till att vissa båtar har ett högre andrahandsvärde än andra. Den anledningen kanske man inte märker förrän man seglat båten ett tag -först då inser man ( eller det kanske är så att man inser då man köpt en "billig" båt, har man köpt en bra båt märker man det aldrig- det bara funkar)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Conqubin

Inlägg av stangen » tor 27 sep 2007, 14:47

Kasta gärna ett öga på Conqubin 38 också.
Inom räckhåll budgetmässigt, rymlig och enkel segling med självslående på de flesta. Och mer fart med LYS 1.21 tror jag.
Dock ej akterhytt (två stickkojer) och backstag. Det senare mest en vanesak.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar