Uppgradering till 32 fot: Comfortina 32, Albin Nova eller...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Uppgradering till 32 fot: Comfortina 32, Albin Nova eller...

Inlägg av kajlahtinen » ons 15 aug 2007, 22:38

Hej,

Fast det är långt kvar till hösten eller åtminstone till upptagning av båten har jag redan (i smyg) börjat fundera på eventuell försäljning av våran First 28 och vad som skulle komma därefter. Detta betyder dock inte att jag skulle vara speciellt besviken på Firsten, seglingsmässigt snarare tvärtom. Det har varit två underbara seglingssomrar med denna jollelika och relativt snabba båt. Även inombords är båten väl tänkt med en stor och stilig salong. Detta dock med bekostnad att allt annat är ganska litet. Men för att vara en 28 fots båt är den ju egentligen enorm. Vad som fattas är akterruff eller dubbelkoj i aktern, separat toalett och ståhöjd (jag är 188). Dessutom märkte vi i somras vid ett par tillfällen att körning för motor i stark motvind (i öppen sjö) var besvärligt och hade troligen inte alls gått i en riktig storm. Alltså gärna litet tyngre och rejälare båt för klara av alla väderförhållanden. Jag är också grundligt trött på att slå mitt strackars huvud mot alla möjliga ting vid varje resa in till båtens innandömen. Jag vill alltså ha en 32 fotare med ovannämnda egenskaper. Efter flitig forskning har jag för tillfället två favoriter framom andra: Comfortina 32 eller Albin Nova. Båtarna är ju mycket lika på många sätt, även prismässigt (450.000-500.000 för en båt från mitten av 80-talet). Personligen tycker jag nog mera om Novas utseende och det mera klassiska förhållandet mellan längden och bredden men det är å andra sidan troligt att Comfortinan är rymligare och har dessutom rattstyrning (som de flesta i familjen skulle födedra). Svårt att avgöra. Dessutom finns det att antal alternativ både i Sverige och utomlands. T.ex. får man för dessa pengar en Facil 35 eller en Elan 33 vilka båda er gedigna kvalitetsbåtar (?). Däremot tycker jag inte att Maxi 909 (i samma prisklass) riktigt tävlar sig mot de ovannämnda. Sen finns det ju många fina och relativt billiga båtar till salu i Holland, Tyskland och Frankrike, t.ex. en Jeanneau Sun Fast (c. 400.000 kr). Jag vet dock inte om jag skulle orka genomföra en sådan affär med alla de risker och mödor som det skulle innebärä.
Jag skule alltså gärna höra vad Svante, Anders S, Guitar Nilsson och alla andra Segelguides kloka kommentatörer, och speciellt de som har (haft) någon av de nämnda båtarna (eller någon liknande båt), har att säga om saken.
Tack på förhand och trevlig fortsättning på seglingen sommaren / hösten 2007.

Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 16 aug 2007, 07:27

Jag har ingen egen erfarenhet av de två du favoriserar, men jag har en bekant som haft Nova, och den var mycket uppskattad av sin ägare. Bra betalt fick han också, när han bytte - till Bavaria37. Men han har en halv klan att härbärgera emellanåt, så det kan jag förstå. Han ansåg dock (i början) att Novan seglade mycket bättre. Nu har han vant sig :-)

Men är du såpass lång som 1.88 så skall du nog ner i varje objekt du tittar på. Provstå på toa, köket etc, provligg varje tänkbar koj. "Ståhöjd" respektive "fullängd" är mycket relativa begrepp. Alla har sin egen komfortgräns för att "sjunka samman" i stående, medan de flesta brukar irritera sig om man inte kan sträcka ut i liggande.

Rattstyrning är "nobelt" och uppskattas av många (det har jag :-) ) men en rorkult ger vanligen mer känsla för båten och man får med rattstyrning ytterligare en vital komponent som måste underhållas och vårdas. Det skall man ha med i beräkningen.

Litet extra motorstyrka är aldrig fel. Segelbåtar går "lätt" genom vattnet och dieslar anpassar sig rätt bra till belastningen så man betalar inte mycket för extrakraften till vardags. På en 5-tonsbåt är skillnaden mellan 18 och 28 hk (typ) ungefär skillnaden mellan att komma fram någon gång och att ligga och stampa i motsjö och stark motvind. Di renlärige säger då visserligen "segla!", men man kan ju ha andra preferenser då och där, hur seglingsintresserad man än är. Med familjen på semestertur är ibland något helt annat än äntligen på sjön med kappseglingsgänget.
Anders S

LF
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 07:49
Ort: Gävle

Inlägg av LF » tor 16 aug 2007, 08:20

Hej!

Jag har ingen av de båtar du nämner. Men om du är 188cm skall du nog både provligga och provstå Comfortinan. Jag tror inte den håller måttet, så att säga. Vad jag vet så har de flesta Comfortina 32:or rorkult medan Comfort 32:an brukar ha ratt.

Lycka till med ditt båtbyte!
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 16 aug 2007, 09:37

Klok kommentatör, tack för det, men jag är nog bättre på att ställa frågor än att svara på dem, jag har endast haft en segelbåt, den Vagabond jag har nu.
Ang ratt eller rorkult så fattar jag inte vitsen alls med ratt. Jag låter nästan alltid autopiloten styra, både när jag seglar och när jag går för motor. Seglar oftast ensam. Styrenheten (knapparna) har jag vid nedgången så jag sitter ofta i skydd där och knappstyr. Ser jag att rorkulten står för mycket på tvären vet jag att seglen är feltrimmade och rättar till det. Det är väl ingen som har så här pass stora båtar utan autopilot, och låter man den styra oftast så finns det ingen anledning alls att föredra en rattstyrning med vajrar och länkarmar som kan paja. Tycker jag.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Rattstyrning

Inlägg av Anders S » tor 16 aug 2007, 09:53

Det finns IOFS båtar med mitt-sittbrunn och akterruff, och där kan det vara svårt att ordna en bra lösning med rorkult. Så ratt skall man inte utesluta - då får man välja bort för många båtar i urvalet. Det svåra brukar att vara att få samma "seglingskänsla" i ratten som i rorkulten.

Visserligen är bra styrningar hållbara men man MÅSTE bevaka mekanismen, och det är ett antal delar som kan fallera. Wirestyrning är vanligt, men det finns både kardanstyrningar och hävarmsstyrningar att välja på. Man bör kontrollera om det finns en nödstyrningsanordning, t ex - finns inte det måste det ordnas.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Val av båt

Inlägg av Mats Brage » tor 16 aug 2007, 18:04

Hej,

Jag var ute i precis samma ärende som du i våras och tittade på dels dom du nämner, men även Contrast 33, Omega 34, Crown/Finngulf/Inferno 31, m flera. KOllade även större båtar fårn samma period, men tyckte inte riktigt att prisskillnaden var motiverad - (utifrån mina utgångspunkter)

Det finns en artikel som skrevs av Båtnytt där man dels kappseglade med 15-talet båtar och jämförde i olika vindar, samt en annan artikel som beskriver en jämförelse mellan Nova Contrast, Omegan och Athena 34.

Skicka en adress så kan jag skicka en kopia på dessa artiklar om du är intresserad.

Själv så köpte jag en Athena 34 - om du fastar för den båten så notera att inredningen ändrades till det bättre efter nr 30 (?) med toalett i akter och riktig akterhytt.

Jag gillar Athenan skarpt, LYS 1,18 som den verkligen seglar upp till.

Hälsningar
_________________
Athena 34
Scanner 391 nr 142

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » tor 16 aug 2007, 21:32

Hej Mats!
Tar gärna emot artiklarna. Du menade kanske att du skickar dem rent fysiskt. Adressen är Kaj Lahtinen, Lukoilavägen 10 A 3, 20320 Åbo Finland. Men detta kostar ju en slant. Kanske bättre att du berättar i vilka nummer artiklarna fanns, jag jobbar nämligen på Åbo Stadsbibliotek och kommer troligen åt dem om dem inte är hemskt gamla. Jag har för mig att de båtar du nämner är nog litet dyrare, förutom Omegan kanske, än Novan / Comfortinan. Men kanske inte. Jag skall kolla. Jag vill också ha en relativt styv båt för att min lilla pojke inte gillar krängningen. Det var ett litet problem i somras med Firsten när det blåste rejält (ganska ofta).
Tack för tipset so far.

Kaj

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 17 aug 2007, 14:27


Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 17 aug 2007, 15:04

consensus skrev:Min pärla är till salu... :cry:

http://www.blocket.se/vi/12817653.htm?ca=9_s
Ska du sluta segla? (Smilyn såg lessen ut)
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » fre 17 aug 2007, 15:12

Den som vill ha de egenskaper som omnämns och som dessutom är 1.88 lång, bör även se på Maxi 999. Jämfört med Nova, Comfortina så kan man säga att 999:an är rymligare och snabbare på alla bogar utom kryss, åtminstone innan man lärt sig den rätt väl.
Bild

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 17 aug 2007, 15:19

Är det där en fakirklubb som är ute och seglar? Det måste ju vara stor risk att få saltvattenstänk i viskyglaset.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 17 aug 2007, 18:06

Nä, jag tror helt enkelt att varmvattnet är slut i duschen.
Anders S

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 15:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Det blev en Nova!

Inlägg av vaffe » tis 21 aug 2007, 14:46

Jag satt i precis samma sits som du gör nu i våras och somras. Kravspecifikationen var ca 32-34 fot, Dubbelkoj akteröver, bra seglare (lys >1,15) stabil ( skulle gå att kappsegla med bara 2 man), inga backstag, ståhöjd, pris under 500 000 kr.
Tittade på både Comfortina, Comfort 32, X102 (jättefin men vek och med backstag), Dehler 34 (i Holland och England) och Elan 33.
Det var väldigt nära att jag köpte en Dehler 34 men då var ju bekymret att få hem den. Från England var det minst 4-5 dygns segling i en båt man inte vet något om och från Holland något dygn kortare.
Då Peter Gustavssons Nova "blur" var till salu så stack jag upp och provseglade den och sen var jag såld. Jämfört med Comfortinan så känns Novan mycket sportigare och seglar skönare. Vad det gäller ståhöjden så är jag nog tveksam om du med dina 1,88 kan stå rakt i någon av dem.
De rena ytorna på däck är det som jag är mest kär i på båten och det är också det som barnen uppskattar mest - det är lätt att röra sig ombord.
Annars så är bytet från 27 - 33 fot något som kändes otroligt lyxigt det är ett helt annat liv ombord.
Lycka till med köpet.

www.saphira.webblogg.se

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 22 aug 2007, 09:12

Skulle välje Dehler 34 årgang 1988-1990. Klart bäste båt av dom alla.
Steen
Danmark

Skippo
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:07

Dehler 34

Inlägg av Skippo » ons 22 aug 2007, 13:46

Jag var i samma val för 3 år sedan, kollade runt på comfortina 32'or och Albin Novo'r.
Sen hittade jag av en slump en annons på en Dehler 34 från 1990. Det är ett köp jag inte ångrar, kul båt och bra att bo i.
Inte så hög ståhöjd som nyare båtar, 1.80 ungefär.

/Skippo
Seglar Dehler 34

Skriv svar