teakdäck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
johan109
Platinamedlem

teakdäck

Inlägg av johan109 » tor 16 aug 2007, 16:14

Hej alla !
Mitt teakdäck blir grönt på ganska kort tid och jag har talat med någon båtgranne som talade om något medel man kan stryka på för att slippa det. Är det någon här som vet vad det kan va för medel eller har några andra tips.

M.V.S.H.
Johan

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 16 aug 2007, 18:46

Jag tror att det är Boracol det heter, preparatet som t.ex. Hallberg-Rassy rekommenderar. Färghandlarn bör ha det.

Rudi

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 16 aug 2007, 22:17

Innan du lägger på något mögel- och algdödande som Boracol, prova att göra rent däcket med t ex såpa och vatten. Måste göras i vilket fall som helst...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 17 aug 2007, 07:55

Akuta problem med "gröna hinnan" kan man lösa med tvätt (och man måste tvätta hur som helst), men man får inte bort sporerna. Boracol (innehåller borsyra, bland annat) är antiseptiskt och dödar de här sporerna, därför fungerar det bra på sikt - träet blir liksom impregnerat och står emot bättre. Men akut hjälper det inte så bra - för att få rent duger inget annat än mekanisk bearbetning, dvs "skrubba däck". Tvätta på tvären av fibrerna, mjuk borste och se till att det löddrar , skölj ofta och mycket.

Algerna lever på "smuts" och fukt, så somrar som denna, då man ligger mycket i hamn, massor av regnvatten och litet sol ger mer svampmögel. Sol, salt vatten och torrt ger mindre.
Anders S

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » fre 17 aug 2007, 09:06

Boracol får det bli.
tack för hjälpen.

M.V.S.H.
Johan

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » fre 17 aug 2007, 09:21

Anders S skrev:Tvätta på tvären av fibrerna, mjuk borste och se till att det löddrar , skölj ofta och mycket.
Längs med fibrerna har jag blivit inpräntad att tvätta (av farsan gissar jag). Det är väl det du menar ??
/ Jojje

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » fre 17 aug 2007, 10:15

Jojje skrev:
Anders S skrev:Tvätta på tvären av fibrerna, mjuk borste och se till att det löddrar , skölj ofta och mycket.
Längs med fibrerna har jag blivit inpräntad att tvätta (av farsan gissar jag). Det är väl det du menar ??
Inte för att det var jag som skrev men jag ville ändå understryka att tvärs fibrerna ska det vara! Annars blir det ränder i teaken nämligen.

hej/Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 17 aug 2007, 11:33

På mitt däck är det på tvärs. Nu spelar det inte så stor roll med en mjuk borste, men med rejälare sortens skurborstar tar hellre det mjukare sommarträt, och låter vinterträt vara kvar. Det är då man ser små fåror med tiden (och efter intensiv borstning) - trots att man inte använt högtryckstvätten... Det blir mindre sådana problem med borstning på tvären och närmast problemfritt om man har en mjuk borste.

Det är alltså helt tvärtom när man slipar med sandpapper. Då slipar man längs fibrerna, inte tvärs. Men bakom sandpapperet har man ju en kloss eller dyna, så det sticker inte ner, som borsten (och vattenstrålen) gör.
Anders S

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » fre 17 aug 2007, 14:31

Ja ni har rätt jag yrde till det :o
/ Jojje

Skriv svar