Trailer till h-båt mfl

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Henke-h
Trogen medlem

Trailer till h-båt mfl

Inlägg av Henke-h » tor 16 aug 2007, 21:20

Tänkte kolla om det finns några erfarneheter om trailerbygge till lite mindre kölbåtar som tex express, j80, h-båt mfl ? Har sett en del större bromsade/obromsade trailers till motorbåtar till salu. Går det att bara "ställa dit" en vagga på dessa och på det sättet fixa en segelbåtstrailer. Eller måste man köpa en regelrätt segelbåtstrailer ? Ej intresserad av en vagn för endast hamntransport utan en som går att köra en bit på väg. Tacksam för tips på hur andra gjort. /H

Mats Brage
Diamantmedlem

Trailer

Inlägg av Mats Brage » tor 16 aug 2007, 21:39

Visst kan du göra det, men ett absolut måste är att du måste ha örnkoll på både de olika vikterna som trailern är inreggad på. Det ska sitta en skylt på varje släp som anger total vikt mm. En stålvagga kommer att "konsumer" en hel del av den tillåtna viken du kan ha på släpet.

Det är en annan punkt som du också bör tänka på - vilka belastningar blir det på de längsgående balkarna på släpet när du monterar på vaggan, och hur blir stabiliteten när du kör. Det kan väl vara ok med ett obromsat släp som inte skall föras fram i högre hastighet än 30 km/t, men bromsat som du har tillåtelse att köra i 80 km/t.

Jag skulle vara tveksam till att bygga ett eget släp om jag inte viste exkat vad jag gjord!

Hälsn.
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 16 aug 2007, 22:15

Det finns ritning på h-båtsförbundets hemsida om man är medlem. Den får köras i 80 km/h.

Edit: Med rätt bil och körkort dvs...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 17 aug 2007, 07:57

Henke, jag tror att du frågade på fendern redan.

Att bygga om en motorbåtstrailer går säkerligen med som trailern kommer i vilket fall som helst öka i vikt pga. vaggan. Jag försökte bygga så lätt som möjligt (kunde kanske ha sparat in några enstaka kg) men kom ändå upp till ett släppvangsvikt på ca. 300kg. Det borde inte vara så svårt heller.

Trailern jag byggde utifrån ett husvagnchassi är reggad för 1100Kg. På så sätt få jag lasta ca. 800 kg. Det finns säkerligen större som man kan bygga om. På http://www.707.sailfast.se/Trailer.htm kan du också läsa lite grann om erfarenheter om trailerbyggen och med Bilprovningen. Det ser ut som att det bedömms lite olika på olika ställen. Det finns dock en förordning om lastsäkring som skulle vara bra att klara av.

Att bygga en trailer från scratch kan vara siså där. Det är viktigt i så fall att ha alla papper för axel osv. och jag kan tänka mig att de kan komma att kräva en del fler beräkningar. Men det är inte omöjligt!!!
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Trailer till h-båt mfl

Inlägg av Seglaren » fre 17 aug 2007, 12:54

Henke-h skrev:Tänkte kolla om det finns några erfarneheter om trailerbygge till lite mindre kölbåtar som tex express, j80, h-båt mfl ? Har sett en del större bromsade/obromsade trailers till motorbåtar till salu. Går det att bara "ställa dit" en vagga på dessa och på det sättet fixa en segelbåtstrailer. Eller måste man köpa en regelrätt segelbåtstrailer ? Ej intresserad av en vagn för endast hamntransport utan en som går att köra en bit på väg. Tacksam för tips på hur andra gjort. /H
Visst kan man ställa dit en vagga på en trailer.
Bild

Bild

Lite mycket vikt på draget, men det är ju bara att flytta vaggan lite bakåt.

Se även: http://www.707.sailfast.se/Trailer.htm som Peter redan nämnt. Där har du lite fler bilder roch ritningar...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Henke-h
Trogen medlem

Inlägg av Henke-h » fre 17 aug 2007, 13:54

Stämmer att jag ställde frågan även på fendern , gäller att utnyttja alla kanaler man har :). Vet att det finns ritningar på h-båts förbundet väntar med spänning på min inloggning dit... En fråga är hur lång "dragstång" man behöver. H-båten är ju lite längre än t ex 707an varför man kanske behöver en längre trailer ? Annars är ju alternativet med bilsläp ganska attraktivt. Vaggan jag har till h-båten är en väldigt smidig kontruktion som blir låg och väger säkert inte mer än ca 70-kg. Skulle den gå att sätta fast på ett schassi/bilsläp/motorbåts trailer skulle trailerfrågan vara ganska lätt att lösa. Hur hittar man tyngdpunkten på båt och vagga ?

Tacksam för mer tips
/H

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » fre 17 aug 2007, 14:11

Dragstången bör nog vara något längre än till 707:an men har du dryga 4-4,5 meter från handske till hjulaxlar så ska det nog inte vara några problem. Tyngdpunkt får du nog pröva dig fram till. Hänger båten bra i centrumlyften så har du ju båtens tyngdpunkt i närheten av detta. Hjälper dig att veta på ett ungefär var vaggan bör placeras. Båtens tyngdpunkt bör placeras över och något framför kärrans axel (axlar). Placeringen är lite mindre kritiskt om du använder tvåaxlat. Jag tror att det är svårt att hitta ett billigt chassi som klarar 1800-2000kg. Det finns få så kraftiga husvagnar som är skrotfärdiga. Det finns ju såklart mindre enaxliga vagnar av olika slag som klarar detta men dom är inte vanliga. H-båtstrailrar jag sett är sågott som uteslutande tvåaxliga.
//Daniel

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 17 aug 2007, 14:22

Seglaren, visst kan man göra så men det var inte helt enligt lagen som du körde.

följande säger vägverket: Det är enligt trafikförordningen föraren av fordonet som ansvarar för att lasten är säkrad på sådant sätt att den inte kan utgöra någon fara. Går det riktigt illa kan du åtalas för exempelvis vårdslöshet i trafik.

Vidare hänvisar de till TSVFS1978:10 och VVFS 1998:95 som handlar om lastsäkring. Uppfyller man det så är det inget problem och man har lagen i ryggen. Sen tyckte jag att bilprovningen borde inte ha med saken att göra när man installera en vagga på ett släp men de tyckte annorlunda när det gäller fasta installationer. (min vagga är mestadels fastskruvad)

Bygger man en trailer från scratch finns det säkerligen mer man får tänka på.
Peter

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 17 aug 2007, 14:55

MiniMe skrev:Seglaren, visst kan man göra så men det var inte helt enligt lagen som du körde.

följande säger vägverket: Det är enligt trafikförordningen föraren av fordonet som ansvarar för att lasten är säkrad på sådant sätt att den inte kan utgöra någon fara. Går det riktigt illa kan du åtalas för exempelvis vårdslöshet i trafik.
Det var värst, tusan ena dan blir man anklagad för bildstöld, en annan för olovlig körning :oops:

Men jag vet inte säkert vad som hade krävts ytterligare i form av lastsäkring. Den var inte sämre surrad än ex. de proffesionella båttransporter jag sett. Välter släpet pga av att man hamnar i diket kanske det börjar hända saker, men nog tusan satt den fast. Men det är klart att jag jobbar ju inte på trafikpolisen som det gäng vi körde förbi under hemresan gör... De stod på andra sidan mittremsan och fikade, såg ut som de just hade paus, eller packade ihop sin trafikkontroll. Vi stod på och höll tummarna, och ingen följde efter oss, men det såg rätt kul ut, för man såg typ 5 gubbar som vred huvudena och glodde på oss när vi blåste förbi. Så hade de stått på vår sida vägen kanske man fått lära sig ett och annat, vad vet jag.

Bäst är ju en trailer man vet uppfyller alla krav. Därmed inte sagt att vi körde i tron att vi inte uppfyllde alla krav. Men som du Peter vet, kan de kraven växla beroende på humör, väder och vem och när man frågar. När det gäller Svensk Bilprovning hyser jag inte allt för stor tilltro till sunt förnuft och konsekvens. Undantag finns förstås.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 17 aug 2007, 15:44

det är inte så svårt. lasten ska hållas kvar med en kraft framåt på 1g (inbromsning) och 0,5g åt sidan och bakåt. dvs. vaggan ska också pallar det. Vidare ska man kunna luta lastplan 28 grader utan att lasten trillar av och släpet välter och det är inte bilprovnings utom vägverkets krav.

Jag trodde dock alltid att det är sådant polisen kolla och inte bilprovning. Det gäller all last som man transporterar och det kontrollera inte bilprovningen.
Peter

Henke-h
Trogen medlem

Inlägg av Henke-h » fre 17 aug 2007, 15:49

Efter att ha tittat runt lite verkar man kunna få en bromsad trailer till en USA-motorbåt för ca 10'. Tyvärr verkar dessa inte gå att registrera för 80kmh men man får ändå en viss trygghet i att man har lite broms på kärran så att inte bilen måste ta hela trycket. Kan var rätt OK att kuska runt i ca 40 om man inte ska för långt. Verkar finnas lite tyskreggade kärror, men vet inte hur svårt det är att regga in dessa ?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 17 aug 2007, 17:24

tyskreggade kärror är inga problem att reggas i Sverige. Jag var inne att köpa trailer i Tyskland då de är mycket billigare där (nypris samma som beg. i Sverige). Harbeck nar erfarnhet med det och upplyste mig.

Vad gäller att hitta balans så bör trycket på kulan ligger mellan 75-100 kg. Då ska båten står en bit framför axeln. Man kan lätt utgår ifrån båten tyngpunkt som borde kunna tas fram vid lyft. vaggan är endast en mindre del och påverkar antagligen inte så mycket jämvikten.

Ska en H-båt eller Express trailas så bör man kanske även tänka på att det krävs en stor dragbil och BE-kort. släpet med båt kommer antagligen ligga kring eller en bit över 2t. Iom bilen ska vara tyngre så kommer man dessutom över de tillåtna 3,5 ton för B-kort. Lätta båtar som 707, CB66, 606, Mustang (ska jag inte missa att nämna) kan vara lättare att traila.

Men så har vi i stan en seglare som åker runt med sin BB10:a på en stor Harbeck-trailer (inköpt i Tyskland)....Dragbil är en offroad modell större...
Peter

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 17 aug 2007, 18:24

Man kan också utnyttja att ett sk "efterfordon" kan köras litet enklare än en riktig trailer. Då gäller LGF-skylt, belysning och max 30. Se här:
http://www.vv.se/templates/page3____2872.aspx

Men det betyder förstås inte att man kan bortse från sunt förnuft och man behöver låna en tung och bra bil (eller ha själv). Henkes "tyska bromsade", oreggad och under beteckning "Båttransportvagn" borde ju kunna fungera anständigt och dessutom lagligt med en mer "lagom" bil.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 17 aug 2007, 18:25

Men vill man satsa riktigt så kan man väl köpa Michael Collberg's Express samt dragbil och släp....

Är nu till salu.
Peter

Henke-h
Trogen medlem

Inlägg av Henke-h » lör 18 aug 2007, 10:45

Tack för tipsen nu gäller det bara att få tummen ur, får nog fundera lite på hur man ska göra./H

Skriv svar