Septitank under skarndäck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 12 aug 2007, 21:33

Jag skar även till en tjock bit gumme från en transportör-rem och la under toan för att ev minska morrljudet från spolningen. Huruvida det hjälper nåt vete 17.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... %20003.jpg
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

tfrisk
Trogen medlem

Inlägg av tfrisk » mån 13 aug 2007, 12:53

Vi har en lite annan variant på tankens 'fyll och avtappning'.

Från muggen går ett rör till en T-koppling. Ovanpå T-kopplingen sitter en kulventil och efter kulventilen sitter tanken. I vertikal led alltså.

Under T-kopplingen sitter en kulventil och efter kulventilen sitter en genomföring till havet.

Det här arret fungerar verkligen bra.

Om man vill pumpa till tanken öppnar man den övre kulventilen vid pumpning, och stänger därefter.

Om man vill pumpa till havet öppnar man den undre kulventilen, och stänger därefter.

Om man vill tömma till havet öppnar man bägge ventilerna och lyssnar på 'slurpet'.

Det är dock viktigt att man inte överfyller tanken, för då kan svartvatten tryckas ut genom avluftningen, och då fastnar skiten i lilla insektsnätet och när den sedan torkar, så funkar inte tömningsproceduren eftersom ingen luft kommer in i tanken och ersätter svartvattnet.

Ovanstående förutsätter att backventilerna i muggen fungerar. Och de gör de (hos oss) om man i. inte är för hård i magen ii. använder hårt papper iii. spolar igenom med någon matsked matolja då och då.

Ännu ett innlägg i detta 'outtömliga' ämne...

de Thomas F

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 13 aug 2007, 14:00

Hej

Tack alla för svaren! tfrisk, din koppling kan bli räddningen för mig, för jag upptäckte till min fasa att vår septitank endast har en enda anslutning av grovslang, nämligen i botten! Ingen som helst "övre inlopp", endast en liten luftslang i toppen.

Såg framför mig att behöva byta hela tanken, men det måste ju varit tänkt att fungera på något sätt då tanken sattes in för urminnes tider sedan. Så tfrisk-kopplingen låter bra, om den funkar!!

Några frågor:
1. Funkar det bra att pumpa upp skiten i tanken endast via anslutningen i botten? Ju mer tanken är fylld, desto mer måste toans backventil hålla då man öppnar ventilen mot tanken för upp-pumpning.

2. I praktiken måste ju den del av slangen som går upp till tanken ständigt vara fylld med "svartvatten" och i praktiken utgöra en del av tanken, hur funkar det med lukt osv?

3. Antar att det inte är så viktigt att t-kopplingen är delar upp sig uppåt och nedåt jämfört med slangen från toan, utan att den också kan dela upp sig i en del som går upp till tanken och en som fortsätter rakt fram till utloppet (min skrovgenomföring sitter på ungefär samma höjd som botten på toan). Huvudsaken är att man har två ventiler, en mot tanken och en mot utloppet.

Hälsningar
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 13 aug 2007, 14:50

Tommy,

det är en svaghet med fritt-fall septitankar att slagarna ofta blir en del av septitanken. Ett skäl till att vara oändligt noga med att få den allra bästa kvalitet, armerad och tät.

Om det är en gammal tank, som du själv skriver, kolla den noga innan du återmonterar. Om du kan så provtryck, och gärna lite till. Inte helt ovanligt att septitankar far illa av allt som finns i, ganska agressiv miljö. Alla som tror att rostfritt är .. rostfritt, kan lära sig något av det.
- jag har sett septitankar som bara varit ca 10 år, fulla med många små hål. Och hur kul är det?

/J

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 13 aug 2007, 15:57

Tack för tipsen Jaramaz, ska definitivt kolla tanken i samband med detta jobb, samt även se till att få slang av allra högsta kvalitet.

I princip skulle man ju egentligen byta till en ny tank med separat inlopp i toppen, men i praktiken får man ju ibland göra avsteg från det perfekta och gå på "good enough". I mitt fall beroende på en kombination av Tid, Kostnad, och även Plats i toarummet.
Nu finns det ju redan en tank, och då blir förstahandsalternativet att försöka utnyttja den. Men tack för alla synpunkter!

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 13 aug 2007, 16:12

En svetsare tar inte många kronor för att svetsa på en rörkrök, och sådana finns med rilla för slanganslutning. Ifall du renoverar kanske du kan ta ut tanken för att kolla den och provtrycka (görs enkelt med en vattenslang som man tar högt upp, t ex till andra våningen eller via trycket i trädgårdsslangen. Var brutal !

Jag tycker heller inte (litet präktigt, kanske) att man skall avstå från att sätta in en utsugsanslutning om man ändå är i gång och meckar. En sådan kan ju dessutom vara användbar om man hamnar i tidigare nämnda bekymmer... Utsuget kan man antagligen saklöst dela med det ordinarie utloppet, t ex med ett T-rör på utloppet. Men stäng ventilen mot havet, så man inte suger upp hamnens vatten av misstag... :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 13 aug 2007, 18:28

Kollade in tanken nu när jag var nere vid båten, och det finns en liten lapp "provtryckt 1979" :D Gammalt som gatan alltså.

Så kanske man ändå ska bita ihop och skaffa en ny tank när man ändå håller på och renoverar. den verkar hyffsat enkelt skruvad i inredningen.
Och utsugskoppling vore kanske bra att ha också, det är ju frågor som är på tapeten... :roll:

Någon som vet en bra rostfri verkstad i Uppsala eller Stockholmsområdet som kan tillverka en sådan tank på beställning? Vad skulle ett dyl. kalas gå på i runda slängar? (tank + 3 röranslutningar + luftanslutning) ??

Hälsningar
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 13 aug 2007, 19:35

Tommy,

smeder finns det gått om, också rostfria. Ta en som är nära där du bor (gula sidorna, eller ... upp med korpgluggarna och kolla när du kör omkring). Det viktiga är at ha en bra kontakt. Kolla, prata. (visst har jag använt smeder i 08-området, men jag menar att du skall ta din kontakt, det blir alltid bättre än att köra 20 mil).

Priset för en ny tank är 1500:- till 2500:-, men du borde klara dig under 2000:-. Det som kostar är som vanligt själva arbetet, divs vilka, och hur långa, svetssömmar som måste till. Vad kan då förbättras? större tank? Större lufthål? osv. Kolla vad Hjermans, Erlandsson och SeaSea tar - det är mot dessa som smederna konkurrerar. En gång köpte jag en sådan färdig, och lät en smed ändra lite på den - också en variant (smeden anmärkte lite småsurt att han kunde ha gjort hela tanken för ett totalt lägre pris än jag betalade; vilket jag inte helt tror på). Få prisuppgift, är det för högt så finns det fler smeder.

Mind you, det är inte alls säkert att din tank behöver göras om. Det är inte bara åldern, utan frågan om hur länga som xxx varit i tanken. (och också vilken stålkvalitet det verkligen varit).
Hur få reda på det? kinkig fråga. Har inget riktigt bra svar - tryckprov är en metod, men det säger ju inte så mycket om framtiden.
- resonemangsvis, om det blir hål, vad säger besättningen då? Det är ju det som är vad man spelar med. Betyder det en sumpad seglingsemester - inget snack: BYT (våra liv är ändock ändliga). Om besättningen är mer förhandlingsbar, tja då kan man ju spela lite högre.
Det går att svetsa på nya öppningar och annat på en gammal tank.

Hoppas jag inte förvirrat med detta, poängen är att alla lösningar har sina sidor.

/J

PS: jo, när jag själv var hos sme'n, senast. Då fick jag muntligen en prisuppgift (och inte kan man få det skriftligt, oss gentlemän emellan). När jag sedan hämtade så ... mja, det hade ju varit lite svårare än beräknat, och ..bla bla. Well, då står man där. Så kan det bli. Kan vara bra att kunna komma tillbaka senare, det har också ett värde.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 14 aug 2007, 10:26

Ja, ju mer jag tänker på det, så blir det nog ett tank-byte också. Gammal tank från 79, och med osmarta rörkopplingar vore ju dumt att inte fixa om det bara går lös på några tusenlappar extra. Inte mycket jämförst med toaletten, övriga rör/kranar och inte minst nerlagt arbete...

Man ska alltså ha inlopp i överdelen av tanken och utlopp i nederdelen. Samt en luftanslutning i överdelen. Så långt är jag med. Den nya kommer även den att sitta under skarndäck, så det blir väl självfall för att tömma. Eller bör man ha en kran alldeles under tanken, samt en pump under den som man kan pumpa ut det hela också (bara för att se till att allt kommer ut. Då kan man ju undvika att röret blir en del av tanken...?

Att sedan fixa en däcksanslutning för sugtömning, hur svårt är det? Det är väl ganska stora hål som ska tas upp, i skarndäckets sandwich...?

/Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 aug 2007, 11:19

Man kan nog ordna saker på litet olika sätt för att få det bra, men med en höghöjdstank (självfall) kan man slippa en extra pump. På min båt har jag självfallstankar (två toaletter) och på dem har jag två ventiler - en vid bordläggningen och nummer två mycket nära tanken. Ventil nr två är till för att man skall kunna rensa utloppet inifrån, extra säkerhet mot olämplig tömning och en möjlighet att säkra tankinnehållet vid svår sjögång.

Jag har också en ventil nära toan, så jag kan avlasta toans ventiler och packningar mot trycket i tanken. Den används normalt inte, men kan säkert vara bra att ha någon gång.

Man kan gärna tänka på att tankar skall säkras ordentligt, speciellt om de hänger högt. En rejäl hylla blir bra, men tanken kan väga 60-70 kg och får aldrig lossna.

En däcksanslutning för sugtömning påminner rätt mycket om en vanlig vatten/bränsle-anslutning och tar inte mer plats än så. Sedan krävs en sugsäker slang. Där kan man nog tänka sig att ha ett 38mm rör i syrafast större delen av vägen - en slang kan plattas till. Beställer du en ny tank svetsar du såklart in stigarröret i tankens tak, så blir det dels nära relingskanten, dels en helt kort slangstump. Se bara till att du inte lägger tanken och ut/inlopp så att det blir omöjligt att dra slangklämmor och lossa slangar.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 14 aug 2007, 17:46

Anders S skrev:Jag har också en ventil nära toan, så jag kan avlasta toans ventiler och packningar mot trycket i tanken. Den används normalt inte, men kan säkert vara bra att ha någon gång.
Du har alltså toans utlopp gåendes till en anslutning i tankens överdel? Då borde det väl inte bli något stort tryck bakåt från själva tanken, luften i tanken är väl inte under tyck eftersom det finns en luftslang? Trycket kan väl ändast komma från den pelare av skit som alltid lär stå i slangen från toa till tank?

Men Iofs aldrig fel med en extra ventil som säkerhet... Toaletternas backventiler kan falera eller läcka, det har jag själv sett...

/Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 14 aug 2007, 20:14

Precis, det blir inte så stor backtryck. Det blir toaslangen, dess höjd, som ger det. Kanske 1 meter ? Så i min installation har jag kört utan Anders extra ventil, men det har ju hänt att jag önskat mig en sådan ventli:

Ser man på hur toans backventil ser ut så inger den inget större förtroende. OK, sedan tar ju också pumpen emot, men inte så mycket. Har hänt lite någon gång då vi krängt mycket och det skvalpat lite i tanken, när den varit full. Men problemen brukar ju annonsera sig sas ....
Något riktigt allvarligt problem har det inte varit hitintills.

Men en handpumpad toa använder man en 38 mm slang, som är mycket styv. Att montera en ventil där, och samtidigt få till det i övergången till plastfästena på toan är svårt. Det räcker faktiskt att få slangen i lite fel vinkel så viker sig plastbeslaget, med läckage som följd.

Detta är ett av skälen till att det är så frestande med en eltoa: utloppsslangen är 25 mm, och utloppsslangfästet i toan ser ut att vara i metall. Borde gå att montera en ventil på något elegant sätt. Dessutom rymmer en 25 mm slang mycket mindre än en 38 mm (25/38)**2, om det går bakåt så blir det inte så mycket som gör det.
Utloppsslangens yta är också mycket mindre, vilket också minskar lukten.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 16 aug 2007, 07:58

Jaramaz skrev:Precis, det blir inte så stor backtryck. Det blir toaslangen, dess höjd, som ger det. Kanske 1 meter ? Så i min installation har jag kört utan Anders extra ventil, men det har ju hänt att jag önskat mig en sådan ventli:
Herrarna tänker kanske inte på att det blir precis lika stort tryck från en meters höjd, oavsett volymen på kärlet (slangen, i det här fallet) ?

Fördelen med att ha tankinloppet högt på tanken är att inget (eller bara helt litet) kan rinna tillbaka, men det är illa nog den dag man måste öpnna pumpen därför att någon kär men orutinerad gäst har stoppat fel saker i toan. Särskilt då är den här ventilen guld värd. Vid planerad service kan man ju spola rent tills man tycker det är anständigt rent, men si, det går ju inte om det är "akut".

I extrema situationer kan man som regel platta till slangar med en svetstång/spänntång (det finns speciella sådana för kylvattenslangar till bilar, som verkstadsverktyg) , men har de spiralinlägg (som toaslangar) är de sedan förstörda.
Anders S

Skriv svar