Septitank under skarndäck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Septitank under skarndäck

Inlägg av Tommy » sön 12 aug 2007, 11:41

Hejsan,

Står i begrepp att bygga om toaletten, bla slänga ut en kärvande och läckande stol som finns där idag. I samband med detta har jag också möjlighet att dra om hela arrangemanget med slangar ut och till septitanken.

På min båt sitter septitanken högre än toaletten, närmare bestämt alldeles under skarndäck. Ut-slangen från toan hade en T-koppling, där man via ett vred kunde välja om skiten skulle gå rakt ut i havet eller upp i septitanken. Tömning av septitanken skulle helt enkelt gå till så att man öppnar vredet och låter gravitationen göra sitt.
Detta är jag lite fundersam till, om man verkligen får ut allt utan att pumpa ut det (på förra båten gick skiten alltid via septitanken, och den tömdes via en pump).
En annan fundering är om toalettens egen pump verkligen har kapacitet att pumpa upp det hela någon meter eller så.

Så min enkla fråga är: Hur kopplar man bäst, givet att man har en sådan tank som är monterad under skarndäck? Kan väl inte vara helt ovanligt.
Erfarenheter?

Hälsningar
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » sön 12 aug 2007, 12:43

Inget ovanligt sätt att ha septitanken, även om det väcker en del funderingar - de som du poppar här tex.

Men, lo and behold, det funkar om man bara gör allt riktigt!
1) ordentlig dimension på utventil och rör. Utloppet skall gå rakt ner utan krökar (hur nu det skall gå till)
2) se till så att septitankens inlopp ligger i topp på tanken. Tråkigt misstag om det inte blir så ...
3) ganska stor luftledning. De vanliga 10 mm är för små
4) endast den allra bästa sanitetsslang
5) tillräckligt bra toa med tillräckligt bra pump - mycket hänger på den, tyvärr.
6) använd bara, och endast, det superdyra självsmulande toapappert. drygt 10:- /rullen - men det är det värt.

det finns säkert några punkter till, som jag glatt glömt.

Som jag ser det är det största problemet att allt från toan skall pumpas upp i tanken, annars står det och trycker mot toas backventil och pump, och de är tyvärr inte så bra. KAnske kan man montera in en (stängbar) ventil till där, men det brukar vara trångt och svårt med bra fästen.
Toans pump måste alltså kunna trycka upp allt, på slutet blir det då luft som pumpas in i slangen upp till tanken. Tveksamt om de billigaste toa som finns klarar detta. Jabsco / Par verkar funka, men det är en kamp. Vacuumtoa (Lavac) funkar nog inte alls, och hur det är med elektrisk toa vet jag inte.

Det behövs ingen väljare för att välja i tanken eller rakt ut, tycker jag, kan det gå rakt ut gör det inget om det går via tanken. Viktigt att förenkla kopplingana så mycket som möjligt, mimimera det som kan gå fel.

Däremot kanske man vill ha möjlighet att tömma via hamnslangen? En ventil till på däck då. Och en ventil till på något sätt till tanken.

I alla beskrivningar av hur man skall koppla så finns det med att "alla" slangar skall gå en vända över vattennivån. I denna variant blir det väl bara inloppet som det funkar för, utloppet kan sägas fixa det med septitanken.

Är det jämnt mellan att ha tanken på detta sätt, och att ha den i ett utrymme under toanivån, så är det senare mycket bättre arrangemang. I det senare fallet kan man lätt köpa en elektrisk pump för tömning, det funkar mycket bra. Det som gör det bättre är att tankinnehållet inte kommer tillbaka, det står inget i slangen (alla i besättningen pumpar inte så bra).

En hädisk tanke: det är ett jäkla skit med dessa toa och tankar. Toan håller inte så länge, pumparna läcker, och tankarna sätter igen sig - det är alltid någon som stoppar i något fel. Om toan inte används så ofta: portapotti?

/J

d88-jwn
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 05 jul 2006, 13:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » sön 12 aug 2007, 17:59

Jag har sagt det förrut men i alla fall; släng papperet i en plastpåse i en hink med lock. Blir varken lukt eller problem med toan.

hej/Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 12 aug 2007, 18:04

På min båt finns just en sådan "höghöjdstank", och den Jabsco eltoa jag precis satt in (totalrenovering av toautrymmet, mycket kul...) trycker upp till en höjd av 1.20m.

Uppfyller man Jaramaz kravspec (grov utloppsslang, inga krökar, inga förträngningar) skall det mycket till för att det skall bli stopp. Den blir också mycket säker - tanken med sin avluftning blir en hävertbrytare. Nackdelen (också en indirekt fördel) är att man måste spola igenom en hel del rent vatten. Minimum är "en slangfylla", dvs så mycket vatten att man är helt säker på att det står (kvar) rent vatten i slangen. Man bör också kolla upp att slangens volym är mindre än skålens volym, med marginal. En dålig dag kommer jokerventilen att ge med sig, och då kommer slangens innehåll ner i skålen. Bra då om det är rent, trist om det inte är det, förödande om det är för mycket för skålen... Ihop med eltoa fungerar en höghöjdstank litet bättre - bättre mosat, tunnare slang (mindre volym) och lätt att ge instruktion för hur lång tid man skall spola rent efter det ser tomt ut.

Sätt en (vanligtvis oanvänd) kulventil på avloppet nära toan - stängs den kan man meka toa mycket enklare och med vida mindre spill. Fördelar med lösningen: Att man får en "idiotsäker" lösning med få eller inga extra rörliga delar. En lågt liggande tank med en trasig pump eller blockerat utlopp blir inte rolig alls. En högtank som täpps till kan man vanligen fixa med en iller eller en renstråd utifrån. Läbbigt, men inte riktigt lika illa som inifrån.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » sön 12 aug 2007, 18:18

Anders, vilken toamodell satte du in? (Jo, jag såg Jabsco, men det är ju lite förvirring på märkessidan där).
1.2 m tryck - är den enligt spec, eller är det måttet du har? .... jag tycker 1.2 m är lite lite ... skulle nog behöva lite till. Hmmm

Står alltså inför lite renovering, frågan är hur mycket.

/J

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » sön 12 aug 2007, 18:30

Hejsan!

Är just hemkommen från sanering av båten pga toaläckage. Besparar detaljerna men installationen är en elektrisk toa med septitank ovan vattenytan med tömning nästan rakt ner i havet i hyffsat grov ledning. Inmatningen från toan är i lite klenare slangdimension, men tyvärr har installatören (förre ägaren) valt att ansluta toan i septitankens nedre del! Och naturligtvis så började toans backventil att läcka och skiten åkte sas samma väg ut som den kommit in...
Kommande vinter kommer jag därför att bygga om tanken med inmatning högst upp samt även koppla in en ventil/kran på toans utgång.

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 12 aug 2007, 18:47

Jaramaz skrev:Anders, vilken toamodell satte du in? (Jo, jag såg Jabsco, men det är ju lite förvirring på märkessidan där).
1.2 m tryck - är den enligt spec, eller är det måttet du har? .... jag tycker 1.2 m är lite lite ... skulle nog behöva lite till. Hmmm

Står alltså inför lite renovering, frågan är hur mycket.

/J
ITT/Jabscos enklare modell (kollar tomlådan i garaget, vänta...) 3710-0090. Anges klara 1.20 i lyfthöjd, vilket var mitt mått(ren tur). Notera att det är lyfthöjden, inte ledningslängden. Trycket å ena sidan, slangvolymen å andra. Använder 25mm slang, så det står rätt mycket mindre vatten i slangen än om man kör med 38mm, och eftersom allt som kommer in, kommer genom 25mm, så är min förhoppning att det skall kunna gå ut genom 38 mm...

Fanns på (st)Hjertman till "reapris", påpassligt. Baksidan är att man står där med byxorna nere om man blir strömlös.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 12 aug 2007, 18:48

Jag har också den varianten med tank under skarndäck. Inloppet från toan sitter högst upp, sen töms den på självfall. Med gamla handjagar-Jabscon var det kris ibland, det fastnade i tanken så jag fick stänga ventilationsventilen och pumpa upp tryck med Jabscon. Till slut sprack de smäckiga rören på toan på flera ställen, jag nödlagade det med epoxi så jag klarade förra sommarn.
I vintras satte jag in en el-Jabsco, det bästa jag gjort. Det funkar otroligt bra, spolar snålt med vatten tycker jag också. Jag köpte den på julrea på Hjertmans, såg nu att de reqar samma nu med:
Art nr: 4784 Vattentoalett Jabsco, elektrisk. Utlopp 25mm, inlopp 19mm. Lev. inkl tryckknapp och förminskning 38-25mm (0,2m slang 4669-25 behövs vid förminskning). Mått H36xD46xB36cm
Ord.pris 3990.-N Kampanjpris t.o.m. 2007-08-31 (endast vid internet-order) 2690.-
Den surrar lite men det gör pentrypumpen med. Det finns ju även heltysta med dubbla pumpar, men de är dyrare. Och lite mer grejer som kan krångla tänkte jag. Jag är helnöjd, att det skulle bli stopp nu är nog nästan omöjligt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » sön 12 aug 2007, 18:51

två dass, Anders. Ett med septi och hela baletten, det andra som reserv, och när båten lutar åt det hållet; seglingstoa. Aldrig riskera att vara utan fungerande toa - besättningen har mycket starka åsikter i denna fråga.

Tack för hjälpen, skall kolla hur och om det går att installera eltoa, vilket är ett annat besättningskrav.

/ J

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 12 aug 2007, 18:53

Diffusionstät toaslang köpte jag på Dunlop Hiflex, de har filiale på flera ställen. Mkt bra priser, de har all sorts slang,
http://www.dunlophiflex.se/
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 12 aug 2007, 18:58

En tanke till:
Man kan spara det gamla porslinet och bara köpa elpumpen, det kom jag på när jag redan handlat och jämförde toaletterna. Om det blir billigare vet jag inte. Det finns ett märke på pumpar som heter Johnsson. Kan vara värt att kolla upp.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 12 aug 2007, 19:09

Jaramaz skrev:två dass, Anders. Ett med septi och hela baletten, det andra som reserv, och när båten lutar åt det hållet; seglingstoa. Aldrig riskera att vara utan fungerande toa - besättningen har mycket starka åsikter i denna fråga.

Tack för hjälpen, skall kolla hur och om det går att installera eltoa, vilket är ett annat besättningskrav.

/ J
Två dass även här, båda av eltyp. En 15-kronors budgetporta-potti (=röd hink) får vara "backup" :-)

Även en handjagad kan krångla, men den går ju på muskelkraft så den är ett sk "äkta redundant system" - alltid bra. När aktertoan ger upp blir det därför en handpumpad "tron" i redartoan :-)

Men den får gå sönder först...
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 12 aug 2007, 19:52

Guitar Nilsson skrev:En tanke till:
Man kan spara det gamla porslinet och bara köpa elpumpen, det kom jag på när jag redan handlat och jämförde toaletterna. Om det blir billigare vet jag inte. Det finns ett märke på pumpar som heter Johnsson. Kan vara värt att kolla upp.
Det finns två varianter på eltoa: En har en pump tillsammans med foten, en annan har en elpump på höjden, ungefär som handpumpade. Det kan nog tänkas att de med pumpen i foten är effektivare i så fall. Ombyggnadssatser säljs av bland annat Sea&Sea och förmodligen Erlandsson. Innan man handlar kan det vara listigt att kolla upp reservdelar och var/om det finns att köpa.

Det blir litet billigare att behålla skålen, även om man räknar in en uppsättning gummihandskar :-)
Anders S

winga750
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: fre 27 okt 2006, 16:53
Ort: Tyresö

Inlägg av winga750 » sön 12 aug 2007, 20:43

Jag har just byggt om handpumpade toan till eltoa. måttet blev rågat när det blev totalstopp, det gick inte att trycka ner pumphandtaget. Toapapperspropp!!!

Konverteringssats hade jag redan köpt eftersom backventilen i läckte i handpumpen och innehållet i slangen upp till tanken kom i retur, så jag hade redan bestämt mig för att konvertera och nu blev det bråttom.
Jag har inte hunnit testa så noga, men den snurrar och lämnar lagom mängd vatten kvar i skålen.

Återstår att se hur bra backventilen är, men eftersom det är en impellerpump som tömmer så tror jag att den borde hålla tätt i de flesta lägen.

Tyvärr kan man inte pumpa slangen tom utan att stänga vattentillförseln och det är nog inte så lämpligt med tanke på att spolpumpen går på samma axel, och bör inte köras torr. Sen bör man ha lite vatten kvar i skålen som vattenlås med tanke på ev lukt.

Toapappersproblemet blir man av med pga knivarna i pumpen som ser till att allt blir finfördelat. Men tamponger klarar den inte.

Inlopp i botten på tanken när den sitter över toan är ingen höjdare, min bryggranne berättade att han råkade ut för det.

Har man toan under vattenlinjen bör man dra spolvattenslangen mellan pumpen och toaskålen i en slinga över vattenlinjen och ha en avluftningsböj, ex Biltema art. 25-996.

Återstår att nämna att tanken sitter under skarndäck med grov slang rakt ner till utloppsventilen. Med tanke på att eltoan finmaler både papper och övrigt så lär det gå bra.

Konverteringssatsen ser ut som Erlandssons art 04200, bryggan.nu

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 12 aug 2007, 21:29

Enligt papiren som följde med min Jabsco håller grejerna för att kortvarigt köra pumpen utan vatten, om tex vattennivån i skålen blir för hög. (Det har den inte blivit på hela sommaren) Jag satte dit en avstängningsventil för spolvattnet nere vid golvet för att kunna göra det.
Elsladden har jag skyddat med en bit kraftig soppaslang.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... %20006.jpg
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar