Montera akterligt ankarspel...tips efterfrågas!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kalle Kula
Diamantmedlem

Montera akterligt ankarspel...tips efterfrågas!

Inlägg av Kalle Kula » lör 11 aug 2007, 20:11

Hejsan!
Ryggen börjar ge upp för både mig och min hustru...
Till nästa år skall nog Jeanneaun få ett ankarspel i aktern för blyad lina eller kätting.
Någon som har tips, inköpsställen, tillvägagångssätt, att tänka på..?
Tacksam för alla tips!

Mvh

//OLA//

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 11 aug 2007, 21:37

Hjertmans har ett gäng ankarspel till goda priser. Monteringstips har jag inga.

Något "offtopiskt" eller vad det nu brukar kallas i anglofila (?) kretsar: Det här med ankare och ryggproblem är ju något som dyker upp då och då och händelsevis vet jag bot på problemet (naturligtvis inte för varje enskild ankrare), som brukar bestå i för klen muskulatur i korsryggen: man cyklar helt enkelt racercykel (eller mountainbike, eller vilken cykel som helst med en framåtlutande sittställning) på våren, regelbundet och med början i god tid innan sjösättningen. Mig ger det hundraprocentig immunitet mot ryggskott, andra också. En van cyklist blir inte trött i låren i första hand, utan i ryggen när sträckan blir lång. Dessutom ger det starka handleder.

Som sagt: åtm. t. hälften offtopiskt: det kanske ändå kan vara till nytta för någon, därför skjuter jag in tipset här. (Jag vet också hur man botar tennisarm på tre veckor utan kirurgi och kortison :lol: , men det har ju verkligen ingenting med saken att göra!)

Rudi

Kalle Kula
Diamantmedlem

Bra tips...men inte allmängiltigt...

Inlägg av Kalle Kula » sön 12 aug 2007, 11:37

Visst är det så att man med träning förbättrar sina möjligheter att inte skada sig..

Men, cykling kanske inte är allenarådande...själv är jag spinningledare....kört landsvägscykel i många år med Vätternrundan som den självklara höjdaren på säsongen...ända tills min läkare efter två diskbråck med påföljande ischias och frozen foot syndrom och stödskena i sex månader, utfärdade "cykelförbud", i alla fall den på landsväg...spinningen håller jag fortfarande på med..

Off topic, jajamensan!
:-)

Tips om montering av ankarspel var det jag efterfrågade....

Mvh

//OLA//

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 12 aug 2007, 13:10

Du hittar de stora tillverkarna genom att googla, där finns det monteringsbeskrivningar också, ev kan man börja hos de stora försäljningsställena som Hjertmans, Erlandssons och SeaSea.
Verkar vara relativt okritikt, bara man tänkaer sig för, det är stora krafter som samlas i några få bultar: stödplastning rekommenderas, ev med en rostfri platta inbakad, för att få ut lasterna över en större yta. (Kan man se i hamnarna, de som inte gjort så).

Överväg om du skall ha badplattform (om det inte redan finns, men en Janne så gör det väl det) - i så fall är det lika bra att kombinera åtgärderna.

tänk över var du vill att ankartampen som spelet tar hem skall hamna! Tampen är ofta full med bottendy, luktar mycket illa. Ta man in den i ett akterutrymme som står i luftförbindelse med akterkoj / salong så sprider sig detta snabbt.
Likaså kan man tänka en tanke på hur tvätt av tampen går till. Åker tampen in i ett akterutrymme är det svårt att tvätta den. Även om luktproblemet hanteras så är det inte så kul att få fullt med dy i ett utrymme som är svårt att tvätta ur (därför att där ligger 50 kg tamp ...).
Stora dräneringshål är med andra ord bra, och också att fundera på om man kan skaffa sig en vattenpump med liten slang - verkar vara lyx, men är mycket bra. Kostar inte så mycket heller, och bra att tänka igenom från början.

Fjärrkontroll till ankaret är kul. Är man ensam apterar man ankare osv, och går sedan fram på fördäck med alla sina fjärrisar (autopilot, ankare, ...) och så sköter man allt därifrån, och går själv lugnt iland med för-förtöjningarna.
Men också när man ligger vid en liten ö, så går man iland, lägger ut båten en bit med för-förtöjningen, och så tar man hem på ankartampen med fjärren.

Motorn blir nog ganska kraftig. Behövs kraftiga kablar, minst 50 kvmm. Kanske tänka över batterikapaciteten? Korta uttag,men stora effektuttag då. Helst skall man inte slå i batteriets botten då.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 12 aug 2007, 18:36

Jag har ankarspel både i fören och aktern :-). Bak sitter det på en liten låda (liten och liten - den rymmer väl 50 meter blyad lina...) som man kan köpa från Hjertman. Den är skräddarsydd för ett Lewmar 900-spel. Lådan har en renslucka, dränhål och är stabil, så den uppfyller Jaramaz krav. Den sitter bultad i akterspegeln och ja, det sitter ordentligt. VArianter finns till flera andra spel från andra tillverkare.

Tips: Se till att det ankare du skaffar passar bra in i den rulle/bygel som är ett krav för ett akterankare. Ju enklare den rullen är, ju bättre - den jag tror är bäst är en från Båtsystem, som är en rundad. grov båge och en enkel trissa. Man får nämnligen räkna med att linan dras snett och kanske även litet framifrån då man glider ut och spelar in ankaret "på tomgång". Ju mindre linan kan fastna i, ju bättre.

Sitter rullen på en badstege kan man gå ner på denna och lägga linan rätt då det behövs (inte ofta, men naturligtvis omöjligt om man inte kommer åt). Lort på linan är för mig ett litet problem - man kan ganska lätt låta tre-fyra meter dy-lina hänga ner och gå med sakta fart för att rensa , enklare än i fören där kättingen lätt går i skrovet. Väljer man en lösning utan badstege behöver man ändå ha ett dränerat utrymmme för linan, den kan bli hyfsat ren, men knappast torr :-).

På mitt spel används 14 (eller 16, jag minns inte riktigt) mm blyad treslagen lina. Denna kan splitsas, och spelet klarar faktiskt vanliga kortsplitsar bra. Splitsarna är följden av att linan skurit in i mellanrummet på en olämpligt formad rulle... Med treslagen lina kan man ha några meter kätting längst ut, alltid bra. Man kan också ha en halv meter kätting, eller så längst IN, vilket (med en schackel) gör det möjligt att skarva i mer lina eller (utifrån) lossa ankarlinan utan åverkan, om man måste (tillfälligt) lämna den med en fender som flöte. Då avpassar man längden så att schackeln kommer upp, men inte ut på spelet.

Bandspelen som rullar på en trumma har jag inte provat, men de sägs fungera väl, de också. Men då får man nog ha ett dränerat utrymme i aktern till dessa. För den med dålig rygg, eller bara ett övermäktigt sittande ankare, så kan man i svåra fall ofta dra ankarlinan i aktern till en skotwinch. Allt som skonar ryggen är bra.
Anders S

Merlin
Rookie

Inlägg av Merlin » tis 14 aug 2007, 20:11

vet att du efterfrågade ankarspel med lina eller kätting och det saknar jag erfarenhet av. Har dock ett bandankarspel (Winchmatic) som jag använt i två säsonger.
Ankarspelet har fungerat kalas hela tiden. Ankarspelet jobbar väldigt tyst och fint och det har alltid orkat dra upp anakaret utan problem. När det gäller vaten som följer med in så är det mycket lite. Några droppar brukar det bli strax innan trumman.

Det är inte helt nödvändigt att ha ett ankarspel, men det är väldigt skönt att slippa dra upp det för hand. Rätt skönt att också kunna manövrera båten när man drar upp ankaret.

Mvh Anders

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 14 aug 2007, 21:29

Hej Kalle,
Jag tycker du skall vända på frågeställningen.
"Vad bör jag tänka på när jag skall montera en båt på mitt nyinköpta ankarspel."
Ett rykte jag hört gör gällande att just X382 är speciellt väl lämpade för uppgiften. Vissa t.o.m så väl att de redan fastnat i ett både bak och fram :lol:
//N

Skriv svar