Båtköp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
adde
Rookie

Båtköp

Inlägg av adde » fre 10 aug 2007, 06:27

Hej!

Jag ska köpa en ny segelbåt men vet inte riktigt vad ja ska köpa för någon. Vill ha en ruffad båt fast den ska även vara rätt sportig att segla med. Jag är alltså både ute efter komfort och bra sseglingsegenskaper. Så om om någon har något färslag på modeller skulle jag vara väldigt tacksam. Hade tänkt mig att båten skulle kosta runt 45000 ungefär.
Tack på förhand...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2007, 06:57

I din prisklass finns det två båtar som kan vara särskilt aktuella: Den ena är IF, den andra är H-båt.

I din prisklass blir komforten bättre än i tält, men sämre än husvagn och sportigheten ligger i att du har en båt som kan segla i de flesta väder, lätt hitta likadana båtar att tävla med och de kan hanteras fullt ut ensam eller med en kompis.

Du kan hitta marginellt rymligare eller sportigare båtar, men då är de en aning mer "udda" och har inte ett närmast kassaskåpssäkert "nästahandsvärde". En IF eller en H-Båt har alltid en köpare.

(IF-båtens köpare heter dock inte Matsa :-)
Anders S

MalinK
Trogen medlem

Inlägg av MalinK » fre 10 aug 2007, 06:58

H-båt är mitt tips. Kanske något dyrare, men går att få tag på från ca 45-50000. Bra seglingsegenskaper och två personer semestrar bekvämt, om man inte absolut måste ha ståhöjd, toa o sånt.

MalinK
Trogen medlem

Inlägg av MalinK » fre 10 aug 2007, 07:00

Anders, vi svarade visst samtidigt, och gav tips på samma båt. Det måste nog vara ett tecken på att H-båten är ett bra val :)

IF funkar som sagt oxå, men är inte riktigt lika pigg som h-båten.

jepps
Silvermedlem

Inlägg av jepps » fre 10 aug 2007, 07:05

Hejsan.
RJ85 är en prisvärd båt, bra seglare (kanske ngt underskattad), och hyfsat bra om man bara är två personer (vuxna) att bo i . En stor fördel är att man kan köpa dem relativt billigt för att sedan kanske lägga pengar på segel etc.
Helt enkelt en väldigt rolig rolig båt att segla för en "bra" peng!
// :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2007, 07:21

Mer kommentarer: Mitt eget BÅT-val hade varit en H-båt. Det är helt subjektivt :-)

Men i just min hamn kanske en IF hade varit ännu roligare, för där finns tre-fyra riktigt snabba ekipage att tävla med på kvällsseglingarna och rätt många aktiva IF-seglare runtom. Det kan vara mycket olika, men vill man lära snabbt som nybörjare är kappsegling med likadana båtar att rekommendera.

RJ85 kan man få till bra pris, men den kan vara litet svårare att bli av med, om man så önskar. Klassen är inte heller "stor", i alla fall inte just nu. Perfekt för den som vill fixa OCH segla.

Albin Express kan man kanske inte få för 45K (eller, den man kan få vill man kanske inte ha?) men det är också en sportig båt med viss komfort. J24 likaså, men då skall man bo i ett sk "näste" om man vill rejsa.

Sedan spelar det roll för komforten var/hur man seglar. Ligger man alltid i "riktig hamn" på sina turer (Öresund, t ex) så känns även en ganska liten båt komfortabel (toa och dusch på land, sträcka på benen blir enkelt, alla krogar/fik/pizzerior har sköna stolar - även de enklaste osv), medan samma båt kan kännas som straffkoloni på Djävulsön efter en skärgårdsvecka i regn (var f*n kom kottarna ifrån?)

Ståhöjd finns i alla båtar, bara det inte regnar, liksom...
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 10 aug 2007, 08:50

En H-båt är aldrig fel. Seglade själv en i 13 år och det är en himla trevlig båt. Min åsikt är att den är sportigare än IF och RJ85.

En båt till i segmentet är 707, se min signatur för mer info. Sportigare än komfortabel kanske...

En Scanper 22, seglar bättre än sitt LYS och har stor sittbrunn och bra inredning.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 10 aug 2007, 20:45

När 707:an kommer upp så vill jag även rekommendera Mustangen, den danska varianten. Den har kanske inte den bästa komforten men är en fin seglare och lätt att komma upp i planing :D :D :D
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Njuter
Trogen medlem

Inlägg av Njuter » lör 11 aug 2007, 10:35

Du kan nog få en fin Furioso med hyfsade segel För 45000kr.
Hon är lättseglad och segla bra med bara storseglet uppe (21,75 m2)
Invändigt är hon stor men låg.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 11 aug 2007, 14:16

Anders S skrev:I din prisklass finns det två båtar som kan vara särskilt aktuella: Den ena är IF, den andra är H-båt.
Jag håller med om Anders, dessa är två bra båtval som är lätta att köpa och sälja vidare. Eftersom andra talade sig varm för H-båten, får jag väl slå ett slag för IF:en... :-) Jag tycker att dessa båtar seglar ganska lika. H-båten är något kvickare i accelerationen och broachar lite lättare på länsarna, det är ju en lättare båt. IF-båten är en tyngre båt, där det gäller att hålla farten uppe. Min erfarenhet är, att om du köper en IF-båt för ca 50000kr får du en båt i bättre skick än en H-båt för samma pris. IF-båten har dessutom mycket större utrymmen, även om kryphöjden är ungefär samma.

För kappsegling är det, precis som tidigare nämnts, viktigt att välja en båttyp där man kan möta andra likadana båtar. Bara när man seglar mot likadana båtar vet man om man gör rätt i trim och manövrar. Att en båttyp är kvickare än en annan i fart eller acceleration är inte väsentligt när man seglar entypsseglingar, det är lika spännande ändå, eftersom alla har samma förutsättningar. Om man inte ger sig på extrema båtar (ex. CB66, hobiecat eller windsurfing) är ju kappsegling ändå lite "snigelrace".

Nu vet jag ju inte om du menade att du var intresserad av kappsegling för att du ville ha en "sportig båt", men om du är det föreslår jag att du går med i segelklubben där du bor och pratar med lite folk. På kappseglingar behövs nästan alltid gastar, så om du visar intresse kan du säkert få möjlighet att segla med på några olika båtar innan du bestämmer dig för vad du vill ha.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 11 aug 2007, 22:08

Anknyter t. Seglarens tips och nämner Monark 700. Samma konsruktör (som Scanper), lika snabb, men med fördelen att konstruktören (P. Norlin) fick hållas även ovanför skrovet, med en riktigt vacker båt som resultat.

Rudi

Skriv svar