mycket märkligt och trots omfattande undersökningar har jag hittills inte hittat ett bra svar. Jag hoppas nu på er hjälp
Problem:
Det kommer inget kylvatten från avgasröret efter att jag har seglat. Dvs jag kan starta motorn i hamn utan problem, kör ut ur hamnen och seglar 5 eller 35 nm
men när jag sen startar motorn efter segling så hör jag tydligt att den bara "spottar" luft i aktern och jag ser optiskt att det inte kommer något vatten ur avgashålet.
Temporär lösning
Jag har lyckats fått det att fungera genom att tömma motorn på existerande kylvatten. (Tar bort den delen av slangen som
sitter fäst på impellerhuet ochs står i förbindelse med inkommande genomföring där sjövattenintaget sitter)
Denna procedur med tom motor har visat sig fungera då det efter en kort stund fungerar kylningen utan problem (dvs det kommer vatten)
och förblir så tills avstängning i hamn. Morgnen efter startat jag utan problem med kylning ...
Noteringerar
Startar jag i lugnt vatten och avslutar i lugnt vatten så
uppstår inte ovanstående fenomen utan det verkar vara relaterat till lutning på båten som givetvis uppstår när man seglar och motorn är avstängd.
Jag har gått i mycket kraftig mot och sidsjö med motorn igång och inte haft några som helst problem med ovanstående så länge motorn är
igång utan det verkar vara relaterat till efter segling eller sjöhävning på något sätt
Jag aldrig upplevt detta (eller några andra) problem med motorn
och jag har seglat med båten i 4 år en Compis 28
Ja - Impellern är kollad och är hel
Ja - Impeller remmen är spänd och snurrar som den ska
Ja - Termostaten öppnar och fungerar (har även haft den borta som test),
Ja - Det kommer vatten från botten ventilen
Ja - Vacumventilen fungerar och är splitterny
Ja - Ljuddämpare och alla slangar är också kollade
Ja - Offeranoden i motorn äts det av och den ser helt normal ut
Ja - Det är en original impeller och bytes i våras
Nej - Det är ingen vatten i oljan så toppen är ok
Gissingar och spekulationer
Kan det vara så att man kylvattenintag som sitter under skrovet får luft vid segling och lutning på 35-40 grader och att det då bildas en luftficka
som inte vattenpumpen klarar av att trycka ut ?
Om det är stop i motorns kylkanal så är det konstigt att det inte är stop jämnt utan bara ibland ?
Om det är vattenpumpen som är problemet är det också konstigt att det bara är ibland som det strular? - Antingen funkar den eller inte
kan man tycka...
Hjälp en mycket förbryllad Seglare