Båt i 100 000kr-klassen
-
Votiv
Båt i 100 000kr-klassen
Hej!
Jag ska sälja min J80 (snyft) och köpa en båt som är mer lämplig att bo i (min flickvän kan inte tänka sig en J80). Jag har kollat runt en hel del i gamla Segling och på nätet och hittat flera som verkar intressanta. Men jag skulle vilja få lite mer tips. Mina (våra) krav/önskemål är:
* rymlig sittbrunn (J80 har fyra meter långs sittbrunn)
* förpik som helst har 190-200 cm ligglängd (jag är 188 cm, hon är 180 cm)
* hyggligt bra seglare (svårt att åka pråm efter att ha seglat J80)
* toa (vatten), eller möjlighet att installera (helst inte under förpiken)
Prisklass: mellan 75 000 - 125 000kr för en bra båt!
Hoppas att ni kan hjälpa mig med tips!
MVH
Uffe
Jag ska sälja min J80 (snyft) och köpa en båt som är mer lämplig att bo i (min flickvän kan inte tänka sig en J80). Jag har kollat runt en hel del i gamla Segling och på nätet och hittat flera som verkar intressanta. Men jag skulle vilja få lite mer tips. Mina (våra) krav/önskemål är:
* rymlig sittbrunn (J80 har fyra meter långs sittbrunn)
* förpik som helst har 190-200 cm ligglängd (jag är 188 cm, hon är 180 cm)
* hyggligt bra seglare (svårt att åka pråm efter att ha seglat J80)
* toa (vatten), eller möjlighet att installera (helst inte under förpiken)
Prisklass: mellan 75 000 - 125 000kr för en bra båt!
Hoppas att ni kan hjälpa mig med tips!
MVH
Uffe
-
bryggarn
Hej,
synd för er att ni inte kan samsas i en J80.
Är det verkligen uteslutet att skaffa lite komfortdetaljer till din J80 och sen ge er ut. Funkar det inte så kan ni ju sälja då.
Det känns som att det som mest passar in på dina önskemål är en Express. Några andra båtar jag kommer att tänka på är X79, Maxi Racer, Banner 28 och Dominant 78.
Så ärligt talat, är det inte bättre att skaffa vettiga dynor (om du inte redan har det), kemtoa, spritkök och vattendunkar. På elsidan skaffa en lång elsladd, kokplatta och en kupevärmare.
Så om inte detta är en möjlighet, så undrar jag om ni blir nöjda i en Express eller i någon av de andra fyra.
Kanske är en Aphrodite 25 intressant? Fast risken är väl att den kan vara för dyr.
Även Albin 78 och Accent är väl möjligheter, bra seglare, men det är ju inte några J80 precis.
Det mest intressanta är väl egentligen vad svaret på din fråga blir, så du får gärna komma med ett inlägg om vad det blev, och varför.
Lycka till.
synd för er att ni inte kan samsas i en J80.
Är det verkligen uteslutet att skaffa lite komfortdetaljer till din J80 och sen ge er ut. Funkar det inte så kan ni ju sälja då.
Det känns som att det som mest passar in på dina önskemål är en Express. Några andra båtar jag kommer att tänka på är X79, Maxi Racer, Banner 28 och Dominant 78.
Så ärligt talat, är det inte bättre att skaffa vettiga dynor (om du inte redan har det), kemtoa, spritkök och vattendunkar. På elsidan skaffa en lång elsladd, kokplatta och en kupevärmare.
Så om inte detta är en möjlighet, så undrar jag om ni blir nöjda i en Express eller i någon av de andra fyra.
Kanske är en Aphrodite 25 intressant? Fast risken är väl att den kan vara för dyr.
Även Albin 78 och Accent är väl möjligheter, bra seglare, men det är ju inte några J80 precis.
Det mest intressanta är väl egentligen vad svaret på din fråga blir, så du får gärna komma med ett inlägg om vad det blev, och varför.
Lycka till.
-
båt
-
jonny
Har du funderat på flerskrov.
En Dragonfly 25 eller Gepard. Fast de är kanske oxå för trånga för henne.
http://www.multihulls.org/boats/fleet.html
/jonny
En Dragonfly 25 eller Gepard. Fast de är kanske oxå för trånga för henne.
http://www.multihulls.org/boats/fleet.html
/jonny
-
Votiv
Hej och tack för era svar!
De båtar jag har tänkt på är:
Express
Albin 79
Johnson 26 (eller är det 28)
Compis 28
Accenten
Ok, de flesta av dom seglar väl inte som en J80, men Expressen och Compis 28 är helt ok!
Att \"komfortera\" J80 är inget alternativ. En regnig dag för ankar i en J80 med 4 personer är nog ingen hit (inte ens med ett fett bomtält). En salong där man kan käka mat eller spela kort är ett måste. Gärna oxå godkänd förpik.
Att jag inte ursprungligen tog upp vad jag kikat på vara att jag ville se vad folk på forumet hade för förslag...
Av de jag tittat på hittils är nog Compis 28 den som kommer närmast!
Fler kommentarer!
/Uffe
De båtar jag har tänkt på är:
Express
Albin 79
Johnson 26 (eller är det 28)
Compis 28
Accenten
Ok, de flesta av dom seglar väl inte som en J80, men Expressen och Compis 28 är helt ok!
Att \"komfortera\" J80 är inget alternativ. En regnig dag för ankar i en J80 med 4 personer är nog ingen hit (inte ens med ett fett bomtält). En salong där man kan käka mat eller spela kort är ett måste. Gärna oxå godkänd förpik.
Att jag inte ursprungligen tog upp vad jag kikat på vara att jag ville se vad folk på forumet hade för förslag...
Av de jag tittat på hittils är nog Compis 28 den som kommer närmast!
Fler kommentarer!
/Uffe
-
Anders S
Kanske kan du få in en Shipman 28 i din budget. Även Maxi Racer borde kunna vara ett alternativ, särskilt om du vill ha ett alternativ till Express. Fenix blir dyr, men den borde också kunna passa. Om Compis är intressant, kolla in en Dixie och se vad du tycker om den. Kanske går det tillochmed att att hitta någon \"balladklon\" för 125 tusen, men då blir det nog en rätt sunkig båt. Sunwind och Marieholm 26 kan kanske vara något?
Sedan tycker jag att du skall ta dig en funderare på vad du menar med \"OK seglare\". I din prisklass blir det svårt att hitta en båt som både är rymlig och en bra seglare. Jag hade personligen tvekat att lämna en J80 för en Johnsson 26, t ex. Att gå till en Express eller en Maxi Racer känns inte som att du löser några långsiktiga problem med boendet, dock även om de är trevliga båtar att segla.
Ett sätt att testa innan man säljer/byter är att hyra. Båtar i din prisklass är inte särskilt dyra i veckohyra.
Anders S.
Sedan tycker jag att du skall ta dig en funderare på vad du menar med \"OK seglare\". I din prisklass blir det svårt att hitta en båt som både är rymlig och en bra seglare. Jag hade personligen tvekat att lämna en J80 för en Johnsson 26, t ex. Att gå till en Express eller en Maxi Racer känns inte som att du löser några långsiktiga problem med boendet, dock även om de är trevliga båtar att segla.
Ett sätt att testa innan man säljer/byter är att hyra. Båtar i din prisklass är inte särskilt dyra i veckohyra.
Anders S.
-
Votiv
Anders, tack för dina synpunkter. Min kompis har en Shipman 28. Det är vad jag tycker en \"ok seglare\". Jag har seglat deras båt både som nöjessegling och även på klubbtävlingar. Jag gillar Shipman 28. En båt med fina linjer och helt ok sittbrunn. Men kojerna är på lite för små! Ok, dinetten går att bädda till en tvåmeters och stickkojen är lång (men inte så rolig att ligga i). Förpiken är 170/180 och det är för kort.
Vad gäller förpiken så är det platsen där jag vill kunna sova om vi är ute och seglar. Salongen för mig är en plats där man äter, spelar kort eller dricker god whisky.
Sen det här med \"god seglare\". J80 är en dagsturs eller weekendbåt (om man vill använda den för cruising) och det funkar den utmärk till så länge vädret är bra. En regning helg är INTE kul (ok, inte så kul i vilken båt man än är i). Att ge sig ut två veckor med en J80 är inte kul.
Att byta ner sig från en J80 till en Johnson 26 är inget problem eftersom det är två olika båtar, men helt olika förutsättningar.
Att veckohyra är en bra idé. Däremot ÄR det så att min J80 ska säljas. Endast en extremt stor lottovisnt kan få mig att behålla henna. Även om det ÄR en underbar båt att SEGLA.
Det jag vill ha tips ÄR båtar som hyggligt uppfyller kraven ovan. Gärna från ägare av såna båtar.
Vad gäller förpiken så är det platsen där jag vill kunna sova om vi är ute och seglar. Salongen för mig är en plats där man äter, spelar kort eller dricker god whisky.
Sen det här med \"god seglare\". J80 är en dagsturs eller weekendbåt (om man vill använda den för cruising) och det funkar den utmärk till så länge vädret är bra. En regning helg är INTE kul (ok, inte så kul i vilken båt man än är i). Att ge sig ut två veckor med en J80 är inte kul.
Att byta ner sig från en J80 till en Johnson 26 är inget problem eftersom det är två olika båtar, men helt olika förutsättningar.
Att veckohyra är en bra idé. Däremot ÄR det så att min J80 ska säljas. Endast en extremt stor lottovisnt kan få mig att behålla henna. Även om det ÄR en underbar båt att SEGLA.
Det jag vill ha tips ÄR båtar som hyggligt uppfyller kraven ovan. Gärna från ägare av såna båtar.
-
Anders S
-
bryggarn
Dessa tre är båtar jag själv hade synat närmare om det varit dags, själv behåller jag min halvtonnare minst en sommar till.
Får du tag på en Compis28 i hyggligt skick för 125000 så gör du nog ett kap. Compisen verkar vara en bra båt i allmänhet, men själv har jag lite svårt för den rent estetiskt, förmodligen har det att göra med hur överbyggnad och fönster är utformade.
Accent har jag hyrt och seglat en vecka. Väldigt trevlig båt. Vi var fyra vuxna grabbar, och de som låg i förpiken var mellan 180-185 cm och de klagade inte. Separat toa finns. Båten seglar bra, är snygg, kort sagt så är Accent en toppenbåt. När vi dessutom fick kopplat termoelementet till kylboxen rätt (kyla maten istället för att värma den) så var boendet riktigt behagligt även när vädret blev dåligt. Långpentry kan man tycka vad man vill om.
Albin 79 verkar trevlig, men jag har aldrig seglat den. Modern planlösning men båten är väl nästan för liten för det.
Men titta också på Aphrodite 25 och Express.
Får du tag på en Compis28 i hyggligt skick för 125000 så gör du nog ett kap. Compisen verkar vara en bra båt i allmänhet, men själv har jag lite svårt för den rent estetiskt, förmodligen har det att göra med hur överbyggnad och fönster är utformade.
Accent har jag hyrt och seglat en vecka. Väldigt trevlig båt. Vi var fyra vuxna grabbar, och de som låg i förpiken var mellan 180-185 cm och de klagade inte. Separat toa finns. Båten seglar bra, är snygg, kort sagt så är Accent en toppenbåt. När vi dessutom fick kopplat termoelementet till kylboxen rätt (kyla maten istället för att värma den) så var boendet riktigt behagligt även när vädret blev dåligt. Långpentry kan man tycka vad man vill om.
Albin 79 verkar trevlig, men jag har aldrig seglat den. Modern planlösning men båten är väl nästan för liten för det.
Men titta också på Aphrodite 25 och Express.
-
Calle C
Hej Snyft
Innan du säljer din båt, gör då klart vad din flickvän vill.
Vill hon enbart ut på sjön för att du vill?
Tycker hon om segelbåtar överhuvudtaget?
Kanske tycker hon bättre om motorbåtar?
Sjölivet kanske är för spartanskt?
Kan hon segla?
Vill hon lära sig?
Är hon en tävlingsmänniska?
Vill hon ha det bekvämt?
etc. etc.
När ni har gått igenom ovan frågeställningar kanske du byter båt
och då vet ni ännu bättre vad ni vill ha.
Din flickvän måste också \"kunna tänka sig något\", för det är trots
allt hon som har lagt ribban.
Måhända byter ni båt till en 1/2 tonnare och går upp lite i pris,
det är ändock en investering som du kan få tillbaka med ränta.
J80 står väl rätt högt i pris?
Innan du säljer din båt, gör då klart vad din flickvän vill.
Vill hon enbart ut på sjön för att du vill?
Tycker hon om segelbåtar överhuvudtaget?
Kanske tycker hon bättre om motorbåtar?
Sjölivet kanske är för spartanskt?
Kan hon segla?
Vill hon lära sig?
Är hon en tävlingsmänniska?
Vill hon ha det bekvämt?
etc. etc.
När ni har gått igenom ovan frågeställningar kanske du byter båt
och då vet ni ännu bättre vad ni vill ha.
Din flickvän måste också \"kunna tänka sig något\", för det är trots
allt hon som har lagt ribban.
Måhända byter ni båt till en 1/2 tonnare och går upp lite i pris,
det är ändock en investering som du kan få tillbaka med ränta.
J80 står väl rätt högt i pris?
-
Votiv
Tack för dina synpunkter Calle!
Jo, min tjej både kan och gillar att segla. Hon har själv ägt en Accent och trivdes bra med den båten. Så det är inga problem där. Saken är den att hon alltså vill ha en båt som är mer lämplig för cruising och som man kan vara ute i ett par veckor med.
prisspannet på 75'-125' är ungefärligt, men vi kommer i nuläget inte kliva upp ett steg till 200' klassen.
Bryggarn, håller med dig om att C25 inte ser ut som en båt ska göra enligt mig, men den har en hel del andra förlåtande drag tycker jag!
Uffe
Jo, min tjej både kan och gillar att segla. Hon har själv ägt en Accent och trivdes bra med den båten. Så det är inga problem där. Saken är den att hon alltså vill ha en båt som är mer lämplig för cruising och som man kan vara ute i ett par veckor med.
prisspannet på 75'-125' är ungefärligt, men vi kommer i nuläget inte kliva upp ett steg till 200' klassen.
Bryggarn, håller med dig om att C25 inte ser ut som en båt ska göra enligt mig, men den har en hel del andra förlåtande drag tycker jag!
Uffe
-
Calle C
-
Andy
-
Andy
tips om en bra båt för 75.000
Kolla in Båtbörsen på nätet. Där finns en lillscampi (IW 26) med partial rigg och 1,04 i lys . detta verkar i mina ögen vara en bra båt till er. Har nu ingen aning om skicket men den verkar vara imycket fint skick. I normala fall har denna båten MH-rigg och 1.00 i lys./ Andy