Trevligt möte i Öresund

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Trevligt möte i Öresund

Inlägg av Anders S » sön 29 jul 2007, 22:15

Häromdagen var vi på väg hem från Århus, och strax norr om Helsingör fick vi sällskap i tio minuter av en tumlare. Det var en rätt så stor krabat, välväxt, runt dryga metern. Han (tror jag) cirkulerade runt båten i höger och vänstervarv och när han (hon?) andades såg man den där serietidningsmässiga ångplymen helt kort. Till slut var väl båten inte intressant längre, eller så "hörde" han väl att det var mat i rörelse på annat håll.

Det är lätt att förstå hur de här djuren väckte (och väcker) sympati och glädje hos alla på sjön. Det känns bra att de finns kvar, och kanske, kanske kan det bero på att vattnet trots alla misärbeskrivningar inte är alldeles så förstört som några vill göra gällande.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 30 jul 2007, 12:27

Glädjande att höra!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » mån 30 jul 2007, 13:17

Själv har jag flera gånger sett tumlare i Smålandsfarvattnet och SW Östersjön, men aldrig i Kattegatt / Öresund (där jag seglat mycket). Har trott att tumlarna trivs bättre där det inte är så mycket trafik, men vad vet jag om tumlares intressen?

Nu tror inte jag att det är så mycket frågan om vattnets renhet - med undantag för områden kring Landskorna och Köpenhamn så är Öresunds vatten rent, pga av den stora omsättningen av vatten (det är mycket strömt, också en god bit ner i vattnet). Snarare är det frågan om att mycket vatten, och med den fisk som finns där, trycks in eller ut genom Öresund. Tex, mycket förenklat, kan det vara så att de många och långa lågtrycken över Östersjön i sommar har medfört högt vattenstånd. När lågtrycken fylls ut trycks mycket av det höga vattenståndet ut genom Sundet och Belten, och där kan då tumlarna ha följt med.

På 50/60-talen fanns det tonfisk i djuphålorna utanför Ven, under några få år idkades storsjöfiske i Hemingways anda där. Och inte var vattnet renare då - jag minns fortfarande de stora avloppsutsläppen kring Köpenhamn: orenat, rakt ut. Brrr.

/J

PS: utan att på något sätt ha för avsikt att förringa AndersS upplevelse. Det är fantastiskt när man möter tumlare!

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Inlägg av PC » mån 30 jul 2007, 17:18

Här är vad som dök upp i mina hemmavatten i dag:

http://www.fvn.no/bilder/bildeserier/article499272.ece

Tyvärr satt jag med mina nyfixade seglarskor på kontoret...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 30 jul 2007, 17:24

Jaramaz skrev:Själv har jag flera gånger sett tumlare i Smålandsfarvattnet och SW Östersjön, men aldrig i Kattegatt / Öresund (där jag seglat mycket). Har trott att tumlarna trivs bättre där det inte är så mycket trafik, men vad vet jag om tumlares intressen?
Nu seglar jag sällan söder om Danmarksbron, men de gånger jag sett tumlare har det varit i Kattegatt. Speciellt minns jag tre stycken som hängde med en timme eller så, mycket leksna, halvvägs mellan Torekov och Grötvik. Jag har dock aldrig hört talas om att motorbåtsägare berättar om dem - kanske gillar de segelbåtar särskilt? Det gör dem i så fall ännu trevligare...

Träffar man på tumlare sitter i alla fall glädjen i flera veckor :-)
Anders S

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » mån 30 jul 2007, 18:40

Kul!

Har själv inte haft förmånen att se dessa djur i vilt tillstånd.
Rapportera gärna dina observationer till SNF på http://www.snf.se/verksamhet/kust-hav/t ... ortera.htm så får även forskarna användning av dina observationer.

Lasse

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 31 jul 2007, 11:23

PC skrev:Här är vad som dök upp i mina hemmavatten i dag:

http://www.fvn.no/bilder/bildeserier/article499272.ece

Tyvärr satt jag med mina nyfixade seglarskor på kontoret...
Jaha, och en armada av små motorbåtar som stressar djuren, Fy fan....
Calle

Se gla ut

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 01 aug 2007, 13:32

Käre alla.

Just hemkommet efter 4 veckor til sjös, kan jag berätte att tumlare är ganske vanligt i danska farvattnet. Man mener att der finns mere enn 100.000 styck i Danmark if. Syddansk Universitet .
På vore semestertur möte vi tumlare i Grönsund, Smålandfarvattnet, Storebelt, Kerteminde Bugt, Ved Samsö och i lördags, på väg hem från Rörvig, så vi dom ochså norr om Helsingör (kanske dom samme som Anders S :P )

Om ni kommer til Kerteminde, då skulle ni besöke "Fjort og Bælt" centeret var dom har tumlare och kan berätte ganske mycket om deres liv.
Steen
Danmark

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » tor 02 aug 2007, 21:08

seglade mellan Vinga och läsö i slutet av juli , då följdes vi av tumlare en stor del av tiden ca 10 st, en var och nosade alldeles bakom badbryggan ,väl vid vesterö hamn gick vi och badade även däe lekte några tumlare ca 100 meter längre ut en fin upplevelse
//Johan

Användarvisningsbild
arnold_s
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 21:30
Ort: Kullabygden, Skåne

Inlägg av arnold_s » sön 05 aug 2007, 00:01

Bor i Kullabygden och har sett mycket tumlare i vattnen runt Kullaberg de senaste 3 åren. Förra sommaren fick vi, då vi var ute och fiskade i Skälderviken, se tre tumlare som drev ihop ett stim makrill och tvingade den upp till ytan för att sedan dyka ned och försöka attackera stimmet.

På seglarskolan i Arild förra året skrämde ett par tumlare livet ur barnen som trodde att det var haj. Vi hade problem att motivera en stackars kille som vägrade gå ut i optimisten igen efter den upplevelsen...

I fredags på väg hem från Anholt hade vi sällskap av en tumlare som visade magen för oss och jag håller med Anders, man blir glad av att se dem leka i vattnet runt båten!
Arnold S

Skriv svar