Mast i aktern
Mast i aktern
Jag har byggt en båt med masten i aktern. Den är 5x2 m. Jag har en mast och en genua från en IF. Det är en katamaran i aktern och enskrov från midskepp och föröver efter en båt jag ritade till försvaret 1970. Det fungerar bra, men den är svår att kryssa med. Jag funderar på att sätta dit sidokölar. Det fungerar ju som ett latinsegel. Hur kryssar t.ex. en feluck. Det finns en fransman som också har masten i aktern. Finns det någon som vet hans namn och e-adress. 
Fjord MS33 har masten i sittbrunn och seglar bra med den konstruktionen.
Den borde till och med kunna göras självslående.
Din skrovkonstruktion, som väl kan kallas bakvänd trepunktare,har jag
oxo prövat på motorbåt,men resultatet blev inget vidare.Skrovet var lättdrivet och gav höga farter i förhållande till motoreffekten,men gick illa i sjö,så det projektet lades ner.
I Ditt fall kan det nog funka med sidokölar eller centerbord/sidosvärd för att minska avdriften,men placeringen i långskeppsled är ju kritisk om man skall få bra balans i båten och slippa hårt rodertryck,så det går nog åt en del provande för att hitta rätt konfiguration.
Perra
Den borde till och med kunna göras självslående.
Din skrovkonstruktion, som väl kan kallas bakvänd trepunktare,har jag
oxo prövat på motorbåt,men resultatet blev inget vidare.Skrovet var lättdrivet och gav höga farter i förhållande till motoreffekten,men gick illa i sjö,så det projektet lades ner.
I Ditt fall kan det nog funka med sidokölar eller centerbord/sidosvärd för att minska avdriften,men placeringen i långskeppsled är ju kritisk om man skall få bra balans i båten och slippa hårt rodertryck,så det går nog åt en del provande för att hitta rätt konfiguration.
Perra
Segla vackert.
Svar till bakåtsträvaren med bobcaten
Enligt din bedömning skall det inte gå att segla med latinsegel som funnits i flera tusen år långt före dom ostadiga riggar som finns idag. Man kan t.ex bygga masten som ett fackverk och slipper se dessa mastbrott som är helt onödiga. Man har dessutom hela båten fri från bommar och stag.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Är det så att min herre driver lite med oss?
Jag kan bekänna att även jag gjort det nån enstaka gång på ett "annat plank" inte här. Jag kunde liksom inte låta bli. Nu är det flera år sen, men kul var det.
Jag kan bekänna att även jag gjort det nån enstaka gång på ett "annat plank" inte här. Jag kunde liksom inte låta bli. Nu är det flera år sen, men kul var det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Det finnns ju något som kallas "bipodmast" är det sån du menar? http://axelnelson.com/skepp/egypt.htm
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Mast i aktern
Posta gärna bilderbohj skrev:Jag har byggt en båt med masten i aktern.
Mast i aktern
Båten är byggd med enskrov i fören för att slippa nedskärning av en ponton vilket ju är vanligt för katamaraner. Katamaranskrov i aktern gör den mycket stabil. Jag ritade en bogserbåtbåt till ingenjörstrupperna med samma konstruktion 1970. den var 10 x 4 m och försedd med schottelaggregat och en luftkyld deutzdiesel för att kunna gå i floder för brobyggen och stridsvagnsfärjor. Den byggdes i 200 ex. och var mycket stabil. Något att tänka på när man bygger rorofartyg som välter stup i kvarten. Jag tänkte först bygga Ljungsrömsrigg men ville ha en stabil mast. Jag har ett stativ i aktern som masten står mot och ett förstag och 2 sidostag. Jag tänker sättta dit en rullgenua med dubbla segel typ ljungströmmare. Jag kan ju ha mycket segelyta tack vare att både masten och båten är stabil och får då mer fart än söndagsseglarna.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Mast i aktern
Vilken mast är vacker? Genom att luta masten akterut med akterspegelns lutning kan man få större segelyta och genom att ha flera förstag kan man ha flera segel. Man kan skala upp eller ner båten som man vill. T.ex 10 x4 m och bygga en fackverksmast på ca 15 m. Man bygger den i tre sektioner ( förskrov och två pontoner som man bultar ihop ) med ca 100 kvm segelyta. Naturligtvis har jag dubbla roder i aktern precis som en katamaran. Jag har en Chrysler sailor 10 hk som hjälpmotor.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Svar till bakåtsträvaren med bobcaten
Nå, stag lär väl behövas, om inte annat för att ha seglen på, och utan bommar lär undanvindsegenskaperna bli litet "irriterande" om inte annat.bohj skrev:Enligt din bedömning skall det inte gå att segla med latinsegel som funnits i flera tusen år långt före dom ostadiga riggar som finns idag. Man kan t.ex bygga masten som ett fackverk och slipper se dessa mastbrott som är helt onödiga. Man har dessutom hela båten fri från bommar och stag.
En sak att tänka på i de här sammanhangen är att små och mellanstora båtar utvecklats under tusentals år, och segel har varit det givna drivmedlet under större delen av den här tiden. Det är genomgående så att varje utveckling från de rätt självklara bi- och tripodlösningarna (flottar, fenicierna, Röda havet) har gått i riktning mot stagade master och segelpå bom (som kan vara formade som ett latinsegel - rån är en bom, fast i den "sämsta änden" stabilitetsmässigt sett. Latinsegel är annars en underskattad och rätt okänd riggtyp, precis som djonkriggen (Marchaj, engelsk professor i skeppsbyggnad, har skrivit en del om olika riggttypers effektivitet, sök gärna efter "Marchaj + crab claw").
En hållbar och stabil stagad bipod torde också medföra att alla stabiltetsberäkningar blir ställda helt på huvudet, i synnerhet på en halv katamaran. En sådan båt kan nog fungera i svenska sommarfarvatten, om man håller uppsikt på vädret. I sjögång med våghöjd => båtbredden är den inte lämplig - det framgår med all önskvärd tydlig om du tittar på GZ-kurvan. Man bör inte förväxla initialstyvhet med sjöduglighet.
Jag kan inte heller se hur en enkelponton i fören skall förebygga att läskrovet inte trycks ner i vattnet - bärigheten minskar ju radikalt i skrovet, just där den behövs som bäst?
Anders S
Mast i aktern
Jag har lagt in båten till salu på marinan.com som Prototyp med bild eftersom det bara får rum 6kb på denna sida. Idag har jag haft en underbar seglats med båten. Min kompis Martin Ekbo seglade över atlanten med två försegel utan stor med vindrodret låst.Det gick bra i passaden eftersom storen vrider båten lät han den ligga i säcken. Förseglen drar båten framåt. Jämför med en framhjulsdriven bil.