Ohlson 22 eller ...?
Ohlson 22 eller ...?
Hej
För snart två år sedan sålde jag min Maxi 77:a. Det var med sorg i hjärtat, men jag hade till slut insett att det inte gick att ha både båt och sommarhus. Men nu känner jag att det borde gå att åtminstone ha en lite mindre båt. I stället för en som kostar 60 000 som man får vara lite rädd om kanske jag kan ha en som kostar kring 20 000, och som jag inte behöver lägga ner lika mycket omsorg på. För nu har suget efter segling blivit så stort att det måste bli båt igen, senast kommande sommar. Den båt jag främst sneglar på är en Ohlson 22. Jag vill främst ha en båt för segling, men även en som fru och två barn till nöds får plats att övernatta i under några dagar. Finns det andra alternativ i prisklassen, är sålunda min fråga. Jag är 192 lång, så jag vill gärna ha lite utrymme, vilket kan bli svårt inser jag.
Tacksam för tips, således.
För snart två år sedan sålde jag min Maxi 77:a. Det var med sorg i hjärtat, men jag hade till slut insett att det inte gick att ha både båt och sommarhus. Men nu känner jag att det borde gå att åtminstone ha en lite mindre båt. I stället för en som kostar 60 000 som man får vara lite rädd om kanske jag kan ha en som kostar kring 20 000, och som jag inte behöver lägga ner lika mycket omsorg på. För nu har suget efter segling blivit så stort att det måste bli båt igen, senast kommande sommar. Den båt jag främst sneglar på är en Ohlson 22. Jag vill främst ha en båt för segling, men även en som fru och två barn till nöds får plats att övernatta i under några dagar. Finns det andra alternativ i prisklassen, är sålunda min fråga. Jag är 192 lång, så jag vill gärna ha lite utrymme, vilket kan bli svårt inser jag.
Tacksam för tips, således.
Men inte skiljer väl sig en Ohlsson 22 så mycket från en Maxi 77? Du ska fortsättningsvis ha hamnplats, vinterförvaring, lyft, material osv. och det är väl det som kostar? Jag har alltid ansett att allt under 50-60000 kr prismässigt kan dras över samma kam, dvs. de är otroligt billiga.
Skulle jag leta efter en liten båt i dagsläget bara för seglingens skull så skulle jag definitivt leta efter något som man kan dra efter bilen, torrsätta och sjösätta själv, har man dessutom egen tomt kan vinterförvaringen enkelt ske där.
Skulle jag leta efter en liten båt i dagsläget bara för seglingens skull så skulle jag definitivt leta efter något som man kan dra efter bilen, torrsätta och sjösätta själv, har man dessutom egen tomt kan vinterförvaringen enkelt ske där.
~~~~~_/)~~~
Tyvärr tror jag att det blir dyrare än så eftersom segel, segelkapell och dynor måste bytas ut om man köper en stortriss. De brukar i stort sett alltid se totalt utslitna ut på de stortrissar jag sett.Tomas G skrev:En Stortriss kanske? Spartanskt värre men billigt och enkelt. 10-15 000 kr får du en sådan för.
En snabb trål på blocket visade just minst 4 Albin 57, en Campus 500 (snäppet över prisgränsen, men inte mycket).barba skrev:
Dessutom lite annat udda i 6-7-metersklassen, t o m en tysk båt där man kan lyfta upp rufftaket som på en gamla campingbuss (eftersom ursprungspostaren sa sig vara lång).
köp en ohlson 22:a!
letar du lite hittar du säkert en till bra pris med skapliga segel.
den är både rymlig lätthanterlig och lagom snabb. jag tycker att du är inne på helt rätt spår. vill du kappsegla har du ett vettigt lystal på båten åxå. den seglar tillräckligt bra för att man ska segla om många större båtar och det är ju jättetrevligt. /m
letar du lite hittar du säkert en till bra pris med skapliga segel.
den är både rymlig lätthanterlig och lagom snabb. jag tycker att du är inne på helt rätt spår. vill du kappsegla har du ett vettigt lystal på båten åxå. den seglar tillräckligt bra för att man ska segla om många större båtar och det är ju jättetrevligt. /m
Re: IW 23
De brukar vara dyrare än så vad jag sett. Ett tips är dock att inte bestämma sig vilken båttyp man vill ha direkt utan vara öppen för olika alternativ och köpa den båt som är i bäst skick och har mest utrustning, speciellt när det gäller båtar i den här storleken då all utrustning blir väldigt dyr i förhållande till värdet på båten.Steffo skrev:Hur står sig en IW 23 i konkurrensen? Har sett några till salu för drygt 20 papp. En av dem med rullfock.
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
Kunde inte låta bli att göra en snabb sökning på Blocket jag också, jag har alltid haft en wurm för dessa små smidiga båtar. Nästan sjukt prisvärda men ändå med kapacitet att korsa hav.
Detr verkar finnas en del Hurley till salu, kanske kan vara något? Jag tror stenhårt på brittiska båtar om man ska köpa billigt. Annars brukar magnifik Midget vara billiga och fina. Annars fanns det också en Amigo 23 till salu för 15 papp, men den lär väl vara ordentligt sliten.
Små båtar, små kostnader, små bekymmer.
//Nils Nobbing
Detr verkar finnas en del Hurley till salu, kanske kan vara något? Jag tror stenhårt på brittiska båtar om man ska köpa billigt. Annars brukar magnifik Midget vara billiga och fina. Annars fanns det också en Amigo 23 till salu för 15 papp, men den lär väl vara ordentligt sliten.
Små båtar, små kostnader, små bekymmer.
//Nils Nobbing
Känns som det ligger nånting i detta... på vilket sätt är 60 000 kronor båt dyrare att underhålla än en för 20 000?barba skrev:Men inte skiljer väl sig en Ohlsson 22 så mycket från en Maxi 77? Du ska fortsättningsvis ha hamnplats, vinterförvaring, lyft, material osv. och det är väl det som kostar? Jag har alltid ansett att allt under 50-60000 kr prismässigt kan dras över samma kam, dvs. de är otroligt billiga.
Förra sommaren hade jag en liten opålitlig wildcard som jag köpte för 10 000, till denna sommaren har jag lyckats byta upp mig till en Vega och kostnaderna för platser tenderar att bli densamma, både hemma och i alla andra hamnar jag besökt. Vad gäller underhållet är väl skillnaden marginell? Lite mer bottenfärg typ?
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
Inte för att kostnaderna ökar så mycket med storleken, men lite i alla fall. Allt ska dimensioneras kraftigare, tampar, ankare, vantskruvar osv. Segel blir dyrare att köpa nya. Bryggplatsen brukar kosta mer om man antar att bredden ökar med den större båten. Försäkringen blir snäppet dyrare. Kanske inga större summor men allt är en avvägning.
Små båtar kan också.
mvh
Nils Nobbing - som snart byter upp sig till en större
Små båtar kan också.
mvh
Nils Nobbing - som snart byter upp sig till en större
Liten båt för den som är lite längre...
http://web.comhem.se/~u95215478/IMGP0343.JPG
Har inte en aning om vad det är för en båt, bara något jag såg när jag var ute förra helgen.
http://web.comhem.se/~u95215478/IMGP0343.JPG
Har inte en aning om vad det är för en båt, bara något jag såg när jag var ute förra helgen.