Man blir glad av så många hjälpsamma mäniskor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
speed295
Platinamedlem

Man blir glad av så många hjälpsamma mäniskor

Inlägg av speed295 » sön 22 jul 2007, 10:27

Vilka bra sidor det finns här för blåbär som mig :lol:
finns det möjligen någon kompetent seglare som vill göra en tur med en hydra i västerås........ så man får lite kött på benen....

svarne
Trogen medlem

Inlägg av svarne » sön 22 jul 2007, 10:42

Hej!
Jag är lite intresserad, bor i Strängnäs och brukar ta ett par turer till Västerås med min Maxi 68 när det är med vind :D . Är själv en nybörjare men kan segla någorlunda bra, ensamseglar för det mesta.

// Andreas

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 23 jul 2007, 09:57

Det går kanske att ordna men det finns en del kappseglare i Västerås som är ständigt i behov av gastar.

Jag tycker att kappsegling är ett bra sätt att lära sig segling. Under en kappsegling försätter sig besättningarna oftare i något mer knepiga situationer under mer kontrollerade former som man i vanligt segling knappt utsätts för. Åt andra sidan lär man sig på så sätt också att hantera situationerna. Mycket är en träningssak och då gäller att ge sig ut och prova mycket och ofta.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

speed295
Platinamedlem

hur kommer man i kontakt med kappseglare i Västerås

Inlägg av speed295 » mån 23 jul 2007, 16:02

fast om jag seglade kappsegling så skulle jag inte vilja ha blåbär med :o

vilka segel sällskap finns i Västerås

behöver också skaffa en försäkring till båten (hydra) som inte har så höga avskrivningar.... på rigg osv.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 23 jul 2007, 17:20

Är du med i en båtklubb kanske du kan försäkra i Svenska Sjö. Billigt o ra tycker jag och många med mig. Det blir inte många kronor per år.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: hur kommer man i kontakt med kappseglare i Västerås

Inlägg av MiniMe » mån 23 jul 2007, 22:28

speed295 skrev:fast om jag seglade kappsegling så skulle jag inte vilja ha blåbär med :o

vilka segel sällskap finns i Västerås

behöver också skaffa en försäkring till båten (hydra) som inte har så höga avskrivningar.... på rigg osv.
rena segelbåtsklubbar är SS Aros med klubbön Rågsäcken (utanför Björnön) och WSS med klubbholme på Kedjeön. Sen finns det BSL som är en blandförening med klubbholme på Ridön.
Även Sextanten, WMBK, Wega mm. har seglare bland medlemar men är i stort motorbåtsklubbar. Jag själv är medlem i SSA (ha varit medlem och styrelsemedlem i WSS under slutet 90-talet men då fanns det vissa saker jag inte tyckte om. WSS har dock genomgått en stor förvandling).

Jag tycker ibland kan det vara fördel att ha blåbär med i en besättning så länge man bygger upp något och åt andra sidan kan det vara bättre att ha en hand till än ingen alls. Min erfarenhet är att med rätt inställning och en viss förmåga så kan det går utmärkt och ibland även bättre än en "van" seglare (det finns många som tror...).

Jag hoppas att blir klar med "Minime" innan augusti (spackla upp kölen, epoxibehandling, profilera och reparera roderblad, nya genuaskotskenor, back- och akterstag i Dyneema samt ändrad dragning av backstagen - gasterna ska ta hand om det också :lol: - och lite småfix står på listan. Mer än halva säsongen är dock kvar och fortfarande chance att vinna Mälarcupen igen... :wink:

Jag kommer vara i behov av gastar fast jag hoppas naturligtvis att jag få med en och annan som jag seglade ifjol med. För nästa år blir planerna något större. Förhoppningsvis hinner vi då med Tjörn runt... (båten följer med på trailer). Speed 295, om du är intresserad så kan jag återkomma när det blir aktuellt. Med lite träning så kommer det går jätte bra ska du se och du skulle kunna lära dig en massa. Och roligt är det också. Särskillt i lätta vindar där vi kan segla ifrån betydligt större båtar. "MiniMe" är endast 20 foot! men vi har lyckats att lämna bl.a. Expresser och Safirer bakom oss. LYS på 1,08 är dock en utmaning att segla upp till i medel- och hårdvind men då plana båten så att man få andra upplevelse... :lol:
Peter

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tis 24 jul 2007, 08:19

Man ska också komma ihåg att många kappseglande båtar behöver flyttbar barlast, dvs. det enda man måste göra är att kunna flytta sig från ena kanten till den andra och se tävlingsinriktad ut . :D

Medans man sitter obekvämt där på railen snappar man nog upp ett och annat och frågor dyker säkert upp. Är det inte läge att fråga dem mitt under brinnande tävling kan man alltid ställa dem efteråt
~~~~~_/)~~~

speed295
Platinamedlem

MinniMe

Inlägg av speed295 » ons 25 jul 2007, 19:56

hittade SS Aros hemsida, men hittade ingen information om vad ett medlemskap kostar och hur man gåt till väga
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: MinniMe

Inlägg av MiniMe » ons 25 jul 2007, 22:26

speed295 skrev:hittade SS Aros hemsida, men hittade ingen information om vad ett medlemskap kostar och hur man gåt till väga
SSA har en årsmedlemsavgift på 500:- och då gäller det familjen (Jag tror det åtmintstone men det gäller åtminstone Medlemspar). En båtavgift eller dylikt finns inte. Sedan finns det medlemsrabatt för juniorer och yngre seniorer (jag vill minnas att det gäller tom 21 år). om du vill blir medlem så kontakta gärna Jan Eklund (ordförande) eller Michael Zeeck (kassör). Mailadresser (klicka på deras namn under "styrelse") och Jannes telefonnummer hittar du på www.ssaros.nu. Michaels telefonnummer är 021-332366 (finns i telefonkatalog). Hjärtligt välkommen!

WSS har årsavgift för medlem/medlemspar på 300:- men sedan kommer det till 200:- för båtavgift.

BSL tror jag ligger också där omkring. Förut hade de truckar och då var det fördel med upptagning och sjösättning men nu har de såld truckarna...
Peter

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tor 26 jul 2007, 04:31

Kan väl tillägga för den ekonomiske att jag tror första året är gratis om man blir SS-Arosmedlem och att klubbarna förutom WSS och SSA har antingen rekommendationskrav eller insats vilket gjorde dessa ointressanta för mig. Jag valde det som verkade billigast vilket då råkade bli WSS. Är man inte intresserad av att ligga ute på klubbholmen så är det till stor del tycke och smak som får avgöra.
//Daniel

Skriv svar