Magnifik Midget vs Hydra

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Anna-Karin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19

Magnifik Midget vs Hydra

Inlägg av Anna-Karin » ons 04 jul 2007, 09:45

Kanske blir det en av dessa som blir min första egna båt. Jag har läst på men nu vill jag höra erfarenheter. Vilken seglar bäst?

dennis
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 16:38

Inlägg av dennis » ons 04 jul 2007, 16:34

Jag skulle rekommendera dig att köpa en hydra.
De är lite kortare än en magnifik midget, men ändå tycker jag att de är rymligare inuti.
Går dessutom bättre i sjön.
Större sittbrunn.
Hydran är extremt lättseglad, iofs så är magnifik det oxå.
Har själv haft hydra och jag ångrar lite att jag sålde den till förmån för en större.
Något du skall tänka på om du väljer en hydra är att kolla hur gelcoaten på friborden är. Den brukar vara äldigt sliten på de exemplar jag sett i alla fall.
Oxå ganska viktigt med hyfsade segel. Jag hade från början ordentilgt urblåsta segel vilket gjorde att den krängde väldigt mycket. Försvinner dock med nya segel.

Lycka till med valet.

dennis
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 16:38

Inlägg av dennis » ons 04 jul 2007, 16:35

Jag skulle rekommendera dig att köpa en hydra.
De är lite kortare än en magnifik midget, men ändå tycker jag att de är rymligare inuti.
Går dessutom bättre i sjön.
Större sittbrunn.
Hydran är extremt lättseglad, iofs så är magnifik det oxå.
Har själv haft hydra och jag ångrar lite att jag sålde den till förmån för en större.
Något du skall tänka på om du väljer en hydra är att kolla hur gelcoaten på friborden är. Den brukar vara äldigt sliten på de exemplar jag sett i alla fall.
Oxå ganska viktigt med hyfsade segel. Jag hade från början ordentilgt urblåsta segel vilket gjorde att den krängde väldigt mycket. Försvinner dock med nya segel.

Lycka till med valet.

dnis
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 apr 2007, 13:00
Ort: Varberg

Inlägg av dnis » ons 25 jul 2007, 19:25

Jag har en magnifik midget och måste säga att det är en rolig och bra seglare för att vara så liten... men jag skulle gärna byta den mot en större sittbrunn, ruff och osv.. själv valde jag Magnifiken för den är billig och passar mig som student med CSN som inkomst. Men visst har du tjock plånbok så köp en dyrare, men då kan du lika bra köpa en maxi 68!

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » tor 26 jul 2007, 08:56

dnis skrev:Jag har en magnifik midget och måste säga att det är en rolig och bra seglare för att vara så liten... men jag skulle gärna byta den mot en större sittbrunn, ruff och osv.. själv valde jag Magnifiken för den är billig och passar mig som student med CSN som inkomst. Men visst har du tjock plånbok så köp en dyrare, men då kan du lika bra köpa en maxi 68!
Hydra måste väl ändå vara billigare än en Magnifik Midget?

dnis
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 apr 2007, 13:00
Ort: Varberg

Inlägg av dnis » tor 26 jul 2007, 09:09

Haha, ja klart hydran är billigare! förlåt jag tänkte på en annan båt. Då kan jag samtidigt passa på att säga att jag nästan är säker på att Magnifiken seglar bättre än Hydran med.

Vill du veta med om Magnifik Midget eller prata med andra Magnifik ägare så kan du besöka vårt forum på msn, där finns också länkar till några av ägarnas hemsidor och en massa foton:

http://groups.msn.com/MMSeglare

Skriv svar