Backa med segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
CSA
Guldmedlem

Backa med segelbåt

Inlägg av CSA » mån 23 jul 2007, 14:50

Jag har en "nygammal" misil II med en utombordare på 8 hk. Har nu varit ute ett antal gånger och har problem med att backa ut ur trånga passager. Det faktum att det tar ett tag att få en stilla stående misil att börja röra sig bakåt kanske jag får leva med men det blir lite vankligt när den "planslöst" driver åt ett håll. jag antar att det är vinden som kommer in från stäven som gör att den vrider sig ????.....Motorns placering gör att jag inte kan styra motorn (sitter fast i sitt läge) så jag är hänvisad till rodret. Tycker dock inte att det riktigt hjälper. Om jag har någorlunda utrymme så kan jag ju ta tampen från ankare/boj och föra den till stäven för att på så sätt få båten i rätt riktning men det är ju inte alltid möjligt..... några tips innan jag ska ut och träna igen :?

Ollesjohan
Trogen medlem

Inlägg av Ollesjohan » mån 23 jul 2007, 15:33

Prova att dra på ordentligt med motorn så du får en knuff bakåt, sedan dra av gasen helt och styr medans du glider bakåt!

Johan

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 23 jul 2007, 16:53

:lol: En kompis till mej hissade focken på backstaget och seglade baklänges ut ur en smal vik.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 23 jul 2007, 17:14

Öva som 17 och ha koll på windexen. Efter ett tag ser du nog ett mönster hur båten uppför sig i olika vind. Vi som har långkölade båtar har nog alla tyckt att de är svåra att hantera i trånga hamnar, men efter ett par somrar så går det bra. Om man i förväg vet ungefär hur båten kommer att reagera med vinden in från babord blir man inte lika panikslagen.
Är det helt omöjligt att kunna komma åt att vrida motorn i hamn? Kanske det går att bygga nån sorts förläng styrpinne? Då kan du nog svänga hur som helst trots att motorn är liten.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 24 jul 2007, 16:10

Om motorn inte sitter i centrerat i aktern kan man få en vridande effekt typ Vega. Ju mer man gasar desto mer kan båten vilja vrida sig.
Så om motorn sitter utanför långskeppslinjen måste man vara försiktig med gaspådraget vid back. Man kan kompensera genom att vrida motorn något.
Man ska även tänka på att båten behöver gå ca en båtlängd innan rodret ger effekt. Det är även lätt att man ger för stora roderutslag.
Kan variera en del beroende på båt typ, roder storlekar, bottentyper mm.

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » tor 26 jul 2007, 20:56

Min erfarenhet av långkölade båtar är att det inte går att styra alls när man backar såvida det inte är helt vindstilla.
Så fort det blåser lägger vrider sig båten så att fören kommer i lä.
Innan man lärde sig hur man skulle göra kunde man bli "fast" mellan bryggor med kort avstånd utan att kunna svänga runt.
Men som Guitar Nilsson skriver så lär man sig hur båten reagerar och då minskar problemen.

Skriv svar