Ladda mobilen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
CSA
Guldmedlem

Ladda mobilen

Inlägg av CSA » tor 28 jun 2007, 10:52

Vilka förutsättningar har jag att ladda min mobiltelefon via cigguttaget ? Den enda strömkällan jag har är en solcell på 15 W. Om jag inte har någon sol och mobilen är urladdad..kan jag använda båtbatteriet ?

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tor 28 jun 2007, 11:56

Jag vet inte om jag förstod frågan. Har du en sådan där liten solcell med ciguttag som inte är kopplad till batteriet ?

I så fall tycker jag inte att du skall blanda in den. Använd den för att ladda mobilen när solen skiner.

Köp sedan ett nytt löst cigguttag (nästan gratis på biltema eller Clas O) som du kopplar till batteriet i båten.
/ Jojje

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 28 jun 2007, 14:41

Köp en ladd-sladd för laddning t ex i bilen (12 V) via gigg-uttaget. Det fungerar utmärkt från vilket 12 V batter som helst. Kolla bara polariteten!!!!! innan du kopplar in. + på mittstiftet och - på hylsan.

Att använda solcellen utan att den är belastad av ett batteri kan vara riskabelt eftersom de flesta solceller har en tomgångsspänning på ca 19 V vilket kan vara mer än vad ladd-sladden klarar av. Om solcellen är kopplad direkt till batteriet är det inga problem att ladda från batteriet.

CSA
Guldmedlem

Inlägg av CSA » tor 28 jun 2007, 21:38

Jag var nog lite otydlig när jag ställde frågan. Gör ett nytt försök.....kan jag ladda mobilen full med hjälp av båtbatteriet (som inte laddas). Hur mkt kräm tar det från batteriet och lång tid kan det ta ? Problemet är att jag har begränsade möjligheter att ladda båtbatteriet eftersom solcellen är min enda källa...Hoppas det där blev begripligt....Kan polariteten på en cigkabel variera ?????

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tor 28 jun 2007, 21:50

Skulle tippa att du kan ladda telefonen många timmar från ett bilbatteri, även ett knackigt sådant. Laddarna förbrukar inte mer än ett par watt, flera gånger minder än en vanlig glödlampa.

Polariteten ska alltid vara samma med (tror jag) + i mitten.
//Daniel

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 28 jun 2007, 22:05

Ja det är inga problem.
Det kan ju ta någon timme beroende på laddare och batteri i telefonen (kapacitet), det beror alltås inte på båtbatteriet.
Om ditt mobil batteri har en kapacitet på 1000 mAh ( ganska högt ) och jobbar på runt 3,5 V så skulle det motsvara att man drar ur 250-300 mAh ur båtbatteriet grovt uppskattat.
Det blir nog inte ens så mycket för man tömmer ju inte helt och kan kanske heller inte ladda knôk fullt.
I alla fall drar det inte särkilt mycket på ditt båtbatteri.

Polaritet på en ciggkabel är alltid positiv i centrum och negativ mot chassit.

CSA
Guldmedlem

Inlägg av CSA » tor 28 jun 2007, 22:21

Ett stort tack :D

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 29 jun 2007, 11:35

Mja, riktigt så enkelt är det inte. Visst talar effektbudgeten till cigg-laddningens favör, men hur är det med spänningen? Många av telefonladdarna ger dålig verkan då spänningen sjunker - de är egentligen avsedda för användning i bilar med den ganska höga spänning som finns där, då generatorn ser till att batteriet så fort som möjligt är fullladdat (~ 13.5 V)
På en segelbåt kan batterispänningen sjunka en bit under detta.

Mina egna erfarenheter av just detta är blandade: på en tidigare båt utan generator, men med några blyakkor så var det svårt att verkligen ladda upp telefonen, trorts att alla lampor lyste och glimmade.
Numera, med båt försedd med motor och generator är batteribanken ofta på topp, och det är inga problem.

Prova dig fram, men förlita dig inte på att det verkligen kommer att funka, det kan få tråkiga följder. Ett reservbatteri till telefonen är bra, dock kanske dyrt.

/J

CSA
Guldmedlem

Inlägg av CSA » fre 29 jun 2007, 13:42

Hmmm...det var ungefär det jag misstänkte....... :(

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 29 jun 2007, 15:29

Jaramaz skrev:Mja, riktigt så enkelt är det inte. Visst talar effektbudgeten till cigg-laddningens favör, men hur är det med spänningen? Många av telefonladdarna ger dålig verkan då spänningen sjunker - de är egentligen avsedda för användning i bilar med den ganska höga spänning som finns där, då generatorn ser till att batteriet så fort som möjligt är fullladdat (~ 13.5 V)
På en segelbåt kan batterispänningen sjunka en bit under detta.

Mina egna erfarenheter av just detta är blandade: på en tidigare båt utan generator, men med några blyakkor så var det svårt att verkligen ladda upp telefonen, trorts att alla lampor lyste och glimmade.
Numera, med båt försedd med motor och generator är batteribanken ofta på topp, och det är inga problem.

Prova dig fram, men förlita dig inte på att det verkligen kommer att funka, det kan få tråkiga följder. Ett reservbatteri till telefonen är bra, dock kanske dyrt.

/J
Märkligt...
Alla mina ciggkablar, mobil, TV, laptop, arbetar från 11 VDC till 14-15 VDC.
Har heller inte ännu märkt några som helst problem med varken laddningar eller driftstörningar...

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » fre 29 jun 2007, 17:17

Jag har inte heller haft några problem. Batterieliminatorn till laptopen har strejkat en gång men då låg jag på Ca 11-11.5V. Så det tyckte jag inte var så märkligt.
/ Jojje

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 29 jun 2007, 17:25

Inte konstigt alls, det finns några olika varianter hur "billaddarna" funkar. Det gäller att prova ordentligt, och verkligen kolla att telefonen blir laddad från en halvladdad bly-akka. Funkar det är allting bra!

Följderna av att inte ha en fungerande telefon när man själv och anhöriga tror sig ha det kan vara vådliga. Fins det någon anledning att inte försäkra sig om funktionen?

/J

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » fre 29 jun 2007, 19:04

Jag har laddat mobilen från cigarett-uttaget under semestrarna på både min gammla båt (med usel laddning från generatorn) samt på Wasan. Som mest har vi väl legat ca en veckautan att ladda via motor eller via landström och då har vi haft kylskåp och sänglampor igång förj ämnan. På båda båtarna har vi haft bara ett förbrukningsbatteri men har trots det alldrig fått problem med telefonen. Laddningen av förbrukningsbatteriet har ibland varit riktigt dålig och då var det även gannla batterier så nog orkar blu-acken ladda mobilen. Det tar en stund ibland men har man bråttom på sjön???
Mikael Westerberg
Wasa 55

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » fre 29 jun 2007, 19:05

Jag har laddat mobilen från cigarett-uttaget under semestrarna på både min gammla båt (med usel laddning från generatorn) samt på Wasan. Som mest har vi väl legat ca en veckautan att ladda via motor eller via landström och då har vi haft kylskåp och sänglampor igång förj ämnan. På båda båtarna har vi haft bara ett förbrukningsbatteri men har trots det alldrig fått problem med telefonen. Laddningen av förbrukningsbatteriet har ibland varit riktigt dålig och då var det även gannla batterier så nog orkar blu-acken ladda mobilen. Det tar en stund ibland men har man bråttom på sjön???
Mikael Westerberg
Wasa 55

e94flu
Erfaren medlem

Inlägg av e94flu » fre 13 jul 2007, 10:13

Kom bara ihåg att ta ut laddaren ur uttaget när du är färdig, för den kommer att fortsätta att äta batteri även om telefonen är full.

MVH

Fredrik

Skriv svar