Rullgenua och självslående fock

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 27 jun 2007, 08:49

eriksbo1 skrev: Nu är det så att jag redan skaffat hela köret av segel, stor, 140 % rullgenua och gennaker, så hela problematiken måste anstå till senare. Då jag såg formatet på den nya genuan, fick jag dock en allmän känsla av att jag kommer att sakna den behändiga st-focken mycket.
Jag förstår inte :?: :?: :?:
Är frågan om du kommer sakna din självslående fock så är svaret: JA :!:
Är frågan vad du skall köpa för segel så blir det svårare.
Jag tror på 110% fock på rulle i ditt fall. Men då vill det ju till att ni orkar slå med den inomskärs... Om inte skaffa självslående på rulle.

Blev du klokare? Tror inte det :wink:

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

SWE54
Diamantmedlem

Re: Rullgenua och självslående fock

Inlägg av SWE54 » tor 28 jun 2007, 19:24

eriksbo1 skrev: ...
Är det mödan (och pengarna!) värt att efterinstallera en skotskena för självslående fock och vid behov använda rullgenuan på den eller förenar man seglingsmässigt bara det sämsta av två världar på det sättet? Vad anser forumet?
Så du menar att du ska köra genuan bara något utrullad på en skena..?

Tror inte det blir så bra är jag rädd, buken på genuan lär nog vara långt inrullad och du får nog svårt att får till en bra form.

Skena och ny fock så blir det kanon..:)
Är båten relativt lättdriven så är det inte så stor skillnad mot genuan..

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 29 jun 2007, 08:17

Observant SWE54, jag missade det :oops:

Att skaffa skena utan ny fock känns som en dålig idé, jag utgick ifrån att du skulle köpa en ny fock också och då funkar det bra.

För att förtydliga så byter vi försegel mellan fock och genua när vi kappseglar, vi rullar mao aldrig in genuan halvvägs...

Mvh / Håkan
Håkan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 30 jun 2007, 21:18

Du har inte möjlighet till dubbla förstag? Jag är helnöjd med min selftackerskena och fock som jag monterade i våras. Jag kör focken med pistolhakar på ett inre löstagbart kutterstag, framför har jag genuan på rulle, man kan segla med bägge seglen i vissa vindar.
Vitsen med rulle kan man ifrågasätta. På min Vagabond ska man börja revningen med storseglet för att få balans. Så det kanske vore vettigare att lägga pengarna en singelrevbom än på en rullanordning, i alla fall på partialriggade båtar som inte har så skrymmande försegel. Min 40 kvadratsgenua skulle jag inte orka hantera utan rullen, focken på ca 20 går bra.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mats Brage
Diamantmedlem

Kommentar från en segelmakare till tråden /citerad

Inlägg av Mats Brage » ons 04 jul 2007, 23:01

Hej,

Som en kommentar så kan jag berätta att jag frågade en segelmakare (Boding) om det gick att sy upp ett segel som passade både som självslående fock och rulle. Deras kommentar var att antingen eller, för det fanns inget bra sätt att få riktig buk på genuan, samt att focken inte skulle få den form man ville ha (jämfört med en 110-fock) som självslående.

Jag är för dålig på aerodynamik, men lät mig nöjas med detta, och kommer att segla med självslående och strunta i rulle.

Hälsninngar
Scanner 391 nr 142

Quintus
Rookie

Re: Kommentar från en segelmakare till tråden /citerad

Inlägg av Quintus » tor 05 jul 2007, 11:40

Mats Brage skrev:Hej,

Som en kommentar så kan jag berätta att jag frågade en segelmakare (Boding) om det gick att sy upp ett segel som passade både som självslående fock och rulle. Deras kommentar var att antingen eller, för det fanns inget bra sätt att få riktig buk på genuan, samt att focken inte skulle få den form man ville ha (jämfört med en 110-fock) som självslående.

Jag är för dålig på aerodynamik, men lät mig nöjas med detta, och kommer att segla med självslående och strunta i rulle.

Hälsninngar
Du bör väl kunna ha en självslående fock som förvaras på rulle!
En båt som ligger vid samma brygga som vår båt kör med en Genua 2 som han har dubbla skot till. Ett skot går till självslående skenan och det andra paret går till genua skenorna. Han hävdar att det här fungerar bra så att då han kryssar rullar han in Genuan några varv och använder den som självslående fock med "genua skoten" lösa. på öppna vindar rullar han ut hela seglet och låter "fockskotet" hänga löst. Han verkar nöjd med denna lösning för familjesegling

Quintus
Rookie

Re: Kommentar från en segelmakare till tråden /citerad

Inlägg av Quintus » tor 05 jul 2007, 11:41

Mats Brage skrev:Hej,

Hälsninngar
Du bör väl kunna ha en självslående fock som förvaras på rulle!
En båt som ligger vid samma brygga som vår båt kör med en Genua 2 som han har dubbla skot till. Ett skot går till självslående skenan och det andra paret går till genua skenorna. Han hävdar att det här fungerar bra så att då han kryssar rullar han in Genuan några varv och använder den som självslående fock med "genua skoten" lösa. på öppna vindar rullar han ut hela seglet och låter "fockskotet" hänga löst. Han verkar nöjd med denna lösning för familjesegling

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 05 jul 2007, 12:32

Allt handlar väl om vad man har för krav?
Visst går det men hur bra blir det på krys i +10m/s???
För min del är det otänkbart men som sagt allt funkar...

Mvh / Håkan
Håkan

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 05 jul 2007, 17:34

att blanda 2 eller fler olika kompromisser blir inte bra.

Försegel på rulle är bekvämt.
Revning i form av att ta in några varv på förseglet funkar, men det är en nödlösning. Sliter också på seglet, sägs det.
Nackdelen med rulle är att det är så förbenat jobbigt att byta försegel. Så det som sitter får fortsätta vara på, sas. Och då kan man väl ta slitaget, och allt vad det nu är, om det brallar i och man vill minska segelytan.

Självslående fock är också bekvämt, men oundgänligen blir focken mindre.
Självslåendet ställer lite krav på skena och försegel, annars blir det bara dåligt. Focken skall glida över lätt när man slår, den lilla yta som finns där skall stå bra osv.

Det skall mycket till för att en genua på rulle skall fungera ens hjälpligt som självslående fock. Visst, det har säkert hänt någon som haft tur med genuans skärning och så.

och hade det varit på annat sätt så hade väl nästan alla för länge sedan haft en sådan allt-i-ett lösning?

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 jul 2007, 18:27

På en äldre båt hade jag en självslående fock på rulle. Nu var lösningen där en sk Peterbom, och den är snällare än en böjd skotskena när det gäller skotläget (och sämre när det gäller att hålla ordning på seglet). Det fungerade rätt bra, men poängen där var att det fanns ytterligare ett segel på peke, utanför. Då revade man inte (det här var inrullare med wirefall i lekaren, inte profiler med roterande löpare) utan man tog in det ena seglet beroende på bog. Vid revisionen några år senare blev det Furlex och ny genua och det inre förstaget togs in. Vi prövade att köra inrullat med Peterbommen, men det blev aldrig riktigt bra.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » fre 20 jul 2007, 08:23

Ett senkommet tack för alla goda råd! Min konklusion av diskussionen är, för eget vidkommande, att då jag nu redan skaffat mig ny 140 procentig genua till rullen, så är det ingen idé längre att tänka på att installera en skena för självslående försegel. (Rutgerson torde förresten iofs ha mitt format). Jag har ingen egentlig erfarenhet av rullförsegel och hade liksom lite föreställt mig att man kunde möjligen vid behov "omvandla" rullgenuan till st-fock genom att rulla in den och skota den på st-skenan. På detta sätt kunde man ha det bästa av två världar. Men det verkar ju inte vara att rekommendera. Och att skaffa en ny rullfock och st-skena och därigenom i praktiken "kassera" den nyinhandlade rullgenuan är ju inte att tänka på, åtminstone inte de närmaste tiderna! Någon måtta får det vara!

Skriv svar