sprickor vid köl på hydra - oroa sig?
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19
sprickor vid köl på hydra - oroa sig?
Jag funderar på att köpa en hydra. En sak som bekymrar mig. Mellan köl och bottenbalken (heter det så, eller är det bara ett skott?) finns en spricka. Alltså mitt på kölen. Inga sprickor framför, bakom eller vid bultarna. Vad kan detta betyda och bör jag vara orolig?
Tacksam om någon kan ge råd eller hänvisa vidare. Det är en billig båt och jag har inte råd med besiktningsman.
Jag har bilder.. ny på forumet, kan jag infoga dem utan att de ligger ute på nätet?
Tacksam om någon kan ge råd eller hänvisa vidare. Det är en billig båt och jag har inte råd med besiktningsman.
Jag har bilder.. ny på forumet, kan jag infoga dem utan att de ligger ute på nätet?
Hydran (Heinz-Jürgen Sass, bor i Vaxholm) är en mycket underskattad båt och den är minst lika bra som Magnifik Midget (som också är bra). Den borde kunna vara ett bra alternativ, bara "kölsprickan" är hanterbar.
Det är svårt att veta om sprickan du sett är en spricka i topcoaten eller något allvarligt, och kan du inte få någon erfaren att titta på den, så skulle jag avstå. Annars finns det i många klubbar en sk "säkerhetsbesiktare". Det här är ofta en säker gammal farbror som "vet allt", har fått en kurs i säkerhetsbesiktning och som besiktar till mycket facila pengar (hundralappar). En sådan besiktning kan nog avgöra om sprickan är något att bry sig om, samtidigt som den påtalar vad som kan vara bra att ha koll på eller sådant som är direkt farligt. "Dumt, fel eller fattas" behöver inte betyda "dyrt", ju.
När man köper billiga segelbåtar brukar jag tycka att båten med bäst/bra segel är den man skall prioritera (segel är skitdyrt), och sedan går man efter vilken båt som är mest komplett när det gäller utrustning man behöver. I din prisklass (storleksklass) skall man t ex inte underskatta värdet av ankare, sittbrunnstält, pålitlig motor och annat som kostar litet om det ingår, men multum om det köps löst.
Lycka till, och tänk på att efter midsommar är det köparens marknad
Det är svårt att veta om sprickan du sett är en spricka i topcoaten eller något allvarligt, och kan du inte få någon erfaren att titta på den, så skulle jag avstå. Annars finns det i många klubbar en sk "säkerhetsbesiktare". Det här är ofta en säker gammal farbror som "vet allt", har fått en kurs i säkerhetsbesiktning och som besiktar till mycket facila pengar (hundralappar). En sådan besiktning kan nog avgöra om sprickan är något att bry sig om, samtidigt som den påtalar vad som kan vara bra att ha koll på eller sådant som är direkt farligt. "Dumt, fel eller fattas" behöver inte betyda "dyrt", ju.
När man köper billiga segelbåtar brukar jag tycka att båten med bäst/bra segel är den man skall prioritera (segel är skitdyrt), och sedan går man efter vilken båt som är mest komplett när det gäller utrustning man behöver. I din prisklass (storleksklass) skall man t ex inte underskatta värdet av ankare, sittbrunnstält, pålitlig motor och annat som kostar litet om det ingår, men multum om det köps löst.
Lycka till, och tänk på att efter midsommar är det köparens marknad
Anders S
helt rätt!
prioritera BRA segel och även i övrigt bra snören och block å sånt. det är billigare att sy nya dynor.
även en liten "skitbåt" på 6 meter kostar att få tiptop. så köp inte båten bara för att den är billig. inköpet av båten är den lilla kostnaden. ska du köpa segel och byta allt annat hamnar man ofta på 50-60 tusen innan det är klart (jag vet av egen erfarenhet) då får man behålla båten länge sen, för det är svårt att få igen pengarna man lagt ut. folk vill ju inte betala ett skit för en beg liten båt/m
prioritera BRA segel och även i övrigt bra snören och block å sånt. det är billigare att sy nya dynor.
även en liten "skitbåt" på 6 meter kostar att få tiptop. så köp inte båten bara för att den är billig. inköpet av båten är den lilla kostnaden. ska du köpa segel och byta allt annat hamnar man ofta på 50-60 tusen innan det är klart (jag vet av egen erfarenhet) då får man behålla båten länge sen, för det är svårt att få igen pengarna man lagt ut. folk vill ju inte betala ett skit för en beg liten båt/m
Re: sprickor vid köl på hydra - oroa sig?
Ladda upp dem HÄR, sedan skriver du bara länken till bilden här i forumet.Anna-Karin skrev: Jag har bilder.. ny på forumet, kan jag infoga dem utan att de ligger ute på nätet?
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19
Det behöver nog inte vara så illa.
Frågan är i första läget: Är det skruvarna man ser som håller skottet (spantet) eller sitter det något i skruvarna som antas hållas av skottet?
Frågan i andra läget är ifall detta är en bärande del, eller om det bara är en avgränsare i kölrummet? Det framgår inte av bilden. Det finns heller inget våghål (dräneringsöppning längst ner i hörnorna) i skottet, något som borde funnits om det laminerats in på varvet.
Det ser faktiskt inte ut som skottet varit fastplastat över huvud taget i den vinkel bilden är tagen. Däremot kan det vara frågan om att man målat över ett ditskruvat skott med topcoat . det spricker garanterat, och ett lager topcoat eller två har naturligtvis ingen hållfasthet.
Om man tänker sig att du lossar muttrarna, kan man vänta sig att du får skottet i handen i så fall ? Eller sitter det fast ordentligt högre upp?
Frågan är i första läget: Är det skruvarna man ser som håller skottet (spantet) eller sitter det något i skruvarna som antas hållas av skottet?
Frågan i andra läget är ifall detta är en bärande del, eller om det bara är en avgränsare i kölrummet? Det framgår inte av bilden. Det finns heller inget våghål (dräneringsöppning längst ner i hörnorna) i skottet, något som borde funnits om det laminerats in på varvet.
Det ser faktiskt inte ut som skottet varit fastplastat över huvud taget i den vinkel bilden är tagen. Däremot kan det vara frågan om att man målat över ett ditskruvat skott med topcoat . det spricker garanterat, och ett lager topcoat eller två har naturligtvis ingen hållfasthet.
Om man tänker sig att du lossar muttrarna, kan man vänta sig att du får skottet i handen i så fall ? Eller sitter det fast ordentligt högre upp?
Anders S
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19
Jaha, du skickade os en felvänd bild. Då gäller inget som sagts innan
Jag roade mig att vända på bilden i fotoshop. Då blir det tydligt vd som är botten och vad som är ett skott, och även om jag kanske inte tror att det är så farligt, så skall du se upp med sprickorna i balkarna som går på var sin sida av kölbultarna. Tittar man på bilden ser man att det ser ut som början till en sprickbildning från skottet och akteröver. Hur ser det ut på andra sidan detta skott, kan man undra? Att kölbultarna är så obefläckade är märkligt, om det inte gjorts någont ingrepp. Men det är motiverat att bry sig om varför. Fråga ordentligt:
- Känner du till om det varit problem med kölinfästningen?
- Vet du om man behövt göra något med kölen och varför ser kölbultarna nya ut?"
- Vet du om botten eller kölen reparerats?
Se till att säljaren svarar på de här frågorna, och försök få någon ytterligare båtkunnig att titta på detta.
Jag roade mig att vända på bilden i fotoshop. Då blir det tydligt vd som är botten och vad som är ett skott, och även om jag kanske inte tror att det är så farligt, så skall du se upp med sprickorna i balkarna som går på var sin sida av kölbultarna. Tittar man på bilden ser man att det ser ut som början till en sprickbildning från skottet och akteröver. Hur ser det ut på andra sidan detta skott, kan man undra? Att kölbultarna är så obefläckade är märkligt, om det inte gjorts någont ingrepp. Men det är motiverat att bry sig om varför. Fråga ordentligt:
- Känner du till om det varit problem med kölinfästningen?
- Vet du om man behövt göra något med kölen och varför ser kölbultarna nya ut?"
- Vet du om botten eller kölen reparerats?
Se till att säljaren svarar på de här frågorna, och försök få någon ytterligare båtkunnig att titta på detta.
Anders S
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19