Hamnbok för Åland

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » ons 04 jul 2007, 09:35

Hej

Jag har varit i bägge hamnarna, o de har båda sina för- och nackdelar.

Österhamn:
Läget till centrum bra, dvs om man skall shoppa mat och dylikt, och vill gå lite i butiker och sådant. Dåliga är väl att det är lite stökigt, och kan vara kanske för party-party om man är där med barnen. Tjänsterna är bra, helt ok dusch/bastu/tvätt möjligheter.

Västerhamn:
Förnyade servicehuset i början av 90 talet - väldigt fräscht. Restaurangen på ÅSS är fin, och min far brukar med längtan i blick titta tillbaka på seligssmörgåsen med pepparrot... Närmare färjorna och Pommern. Inget svallproblem. Hamnen är mindre än Österhamn, men dock mindre besökt. Helt klart längre väg till centrum och butikerna.

Så - det beror väl på a)varifrån du kommer, b)vart du skall åka, c)behöver du proviantera och d)hurdant sällskap du vill ha :)

h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 jul 2007, 09:35

Jag har varit i Mariehamn och låg då på västsidan. Eftersom det var en synnerligen stilla sommarkväll (det minns jag bra) var det inget svall alls. Å andra sidan blåste det bra då vi kom in, och det kändes inte som besvärande vågbildning, då heller (men det minns jag inte lika bra...)
Anders S

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » ons 04 jul 2007, 09:57

Aha. Det låter som västerhamn känns det som. Man lär ju vara tvungen att proviantera, om inte annat på Alko, men det får väl gå ändå....

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 04 jul 2007, 11:50

Väst eller öst?

Kommer man från Svenska sidan så är det en omväg ner om ... ungefär Rödhamn. Ofta anlöper man lite sent på dagen, då är det skönt att ta Västa hamnen, och komma till kaj i tid.

Svallet är väl inte så farligt i Västa hamnen men det kan vara bra att tänka på:
Det står alltid lite sjö i Västa hamnen, det är ju öppet söderut. Förhärskande vindar är sydliga.
Det blir trångt mot kvällskvisten till, så det är bra att komma i tid, speciellt med en bred båt (> 3m). Bryggreglementet är lite småtufft, det är en stor hamn som drar till sig en hel del besökare.

Sedan kan det vara en fin segling att segla runt till östhamnen. Från den kan man gå vidare upp - men se upp, Lumparn är förrädisk.
Också Östa hamnen är ganska öppen, och också där gäller det att komma i tid.

Själv föredrar jag nog Västra Hamnen, av lite olika skäl. Tdigare hade Västa dåligt rykte, berodde mest på att det var väldigt dåliga anläggningar på 80-talet.

/J

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » ons 04 jul 2007, 12:21

Jag ska bara påpeka att Åland har annan allemansrätt än Finland och Sverige:

http://www.visitaland.com/se/detail.con?iPage=64

Sånt kan de bestämma själva, autonoma som de är.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » ons 04 jul 2007, 12:57

Sedan kan det vara en fin segling att segla runt till östhamnen. Från den kan man gå vidare upp - men se upp, Lumparn är förrädisk.
Hurpåsätt är Lumparn förrädisk? Har seglat den kors o tvärs gaaanska så många gånger, utan problem.

Kom dock ihåg att svängbron vid Lumparns mynning är öppen 1 gång i timmen, vid heltimme. Den hålls uppe 10 min eller längre om det finns fler båtar.

Bomarsunds ruiner norr om Lumparn är häftiga att besöka. När man står uppe i ruinerna kan man för sitt inre öga se de brittiska fartygen komma bakom öarna och bombardera sönder de svenska (jo, det var svenska på den tiden) befästningarna. Bomarsund har en liten gästbrygga.

/Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » ons 04 jul 2007, 14:13

OCH KOLLA ÅT VILKET HÅLL BRON ÖPPNAR SIG! Ifjol trodde jag att det var en lyftbro och parkerade alldeles intill. Döm om min förvåning då den började svänga! Jag funderade en del på SOS, master och tågbroar då vi satt där. Nu kanske det finns varningar på andra sidan, vi kom från Lumparn -hållet.
~~~~~_/)~~~

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 04 jul 2007, 19:22

Alla vet att Lumparn är det värsta havet av dem alla.

Det är lätt att tro att det är skyddat vatten, bara en liten sjö .... men, i hårt väder är det ren och oförfalskad skräck: krabbare sjö finns inte. (Öresund är som en ren smekning i jämförelse, och då kan man påminna sig av K A Coles sa om om Sundet!).

/J

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 04 jul 2007, 19:23

Alla vet att Lumparn är det värsta havet av dem alla.

Det är lätt att tro att det är skyddat vatten, bara en liten sjö .... men, i hårt väder är det ren och oförfalskad skräck: krabbare sjö finns inte. (Öresund är som en ren smekning i jämförelse, och då kan man påminna sig av K A Coles sa om om Sundet!).

/J

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 04 jul 2007, 21:18

Det var 1854, under krimkriget, som britter och fransmän förstörde den RYSKA fästningen Bomarsund.

Rudi

Skriv svar