Varvräknare MD5

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Varvräknare MD5

Inlägg av Lasse M » tis 26 jun 2007, 21:16

Hejsan!

Har en Sunwind 26 med en MD5B motor som jag hade tänkt att uppgradera med varvräknare. Generatorn verkar vara original och saknar W-uttag. Finns det någon finurlig koppling eller måste man byta generator? Enklast, och billigast, är naturligtvis Biltemas cykeldator, men jag vill helst ha ett analogt instrument.

Lasse

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Inlägg av SteX » ons 27 jun 2007, 08:07

tt bygga om genratorn kostar en slant, vill minnas att jag sett en uppgift på något forum, att det går på drygt 1000 kr så det är nog lika bra att skaffa en helt ny generator. Du får då mer laddning och framförallt så får du W anslutningen.

Jag bytte generator sommaren 2004 på min MD5A till en som ger 70 A, dvs dubbelt så mycket som den gamla Marchal på 35A. Använder en 200 kr dieselvarvräknare från Biltema och den har fungerat sedan dess. En VDO kostade då kring 1000 kr.
Stefan

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » ons 27 jun 2007, 16:39

Tack för svar!

En ombyggnad av en gammal generator är inget som lockar. Däremot en ny med dubbla laddningen! Det får bli ett projekt i vinter tillsammans med ombyggnad av hela motorpanelen. Att endast hålla koll på motorn med summer och några lampor gillar jag inte!

Lasse

cub
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 22:00
Ort: Sthlm

Tiny Tach

Inlägg av cub » tor 28 jun 2007, 16:19

Titta på denna hemsida, kan vara ett alternativ http://www.tinytach.com/tinytach/index.php

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » tor 28 jun 2007, 20:29

Tackar!

Har kollat länken och det är ju en sådan jag behöver! Inte för att jag förstår hur den fungerar, men funktion och pris är mycket tilltalande. Tydligen fanns det en agent i England som tar hand om oss i Europa.


Lasse

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Inlägg av SteX » tor 28 jun 2007, 21:49

har inte detaljstuderat Tiny-Tach, men det verkar som om den räknar "pulserna" när högtruckspumpen via tryckröret sprutar in bränslet. Det krävs en "rak" bit av tryckröret att sätta den på. På en MD5 finns det bara en liten del av tryckröret som är rakt, och det är ovanför luftrenaren strax "framför" avgaskröken under kylvattenröret. På min båt är det nästan omöjligt att komma åt.

Om Du (Lasse M) skaffar en sådan och monterar den på din MD5B vill jag gärna veta hur den fungerar.
Stefan

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » tor 28 jun 2007, 22:09

Hejsan!

Jag har skickat en förfrågan till leverantören. Återkommer när jag vet mera.

Lasse

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » mån 02 jul 2007, 22:04

Då så!

Har fått ett snabbt svar från den Europesika leverantören, http://www.tinytachuk.com/. Richard, som är konatktperson, meddelar att man levererat ett flertal TinyTachs till just MD5:or. Givaren är tillräckligt liten för passa och monteringen skall tydligen vara busenkel. Priset är, inlklusive frakt och samtliga avgifter, 60£ och betalas i efterskott. Jag har beställt ett ex och om intresse finns så kan jag återkomma med resultat.

Lasse

cub
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 22:00
Ort: Sthlm

Hur gick det?

Inlägg av cub » sön 05 aug 2007, 16:19

hej undrar hur det gick blev det bra och var det värt att sattsa på// Cub

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » sön 05 aug 2007, 17:25

Borde det inte gå att montera en cykeldator på svänghjulet på MD5:an?
Den består av en liten magnet man sätter på svänghjulet och en mottagare med sladd som monteras fast (De flesta vet säkert hur det ser ut). Det finns modeller med inbyggd varvräknare, och de kostar bara ett par hundralappar.

Någon som har provat detta?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » sön 05 aug 2007, 21:42

Hejsan!

Har nu installerat och kört någon vecka med TinyTachen. Allt fungerar ok och jag har nu koll på hur mycket motorn varvar samtidigt som all gångtid automatiskt registeras. Installationen var enkel och monteringen gick snabbt. Jag har kopplat den så att när huvudströmmen slås på så går TinyTachen igång och visar total gångtid för motorn. När så motorn startas slår den automatiskt över och visar aktuellt varvtal. Sedan finns det lite olika finneser som att ställa in servicelarm efter olika gångtider etc. Detta har jag dock lämnat orört, men är en bonus som naturligtvis borde utnyttjas. Priset 60£ inklusive allt kunde gärna ha varit lägre, men som båtägare har man sett värre prislappar.

Lasse

RBS
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 19:25

Varvräknare-Cykeldator

Inlägg av RBS » mån 06 aug 2007, 20:38

Hej
Har installerat en cykeldator som har varvräknarfunktion i min båt som har en MD5 motor.
Glappar lite ibland men fungerar OK, varvtalet pendlar lite ibland +- 50 rpm men det kan man stå ut.
RBS

Skriv svar