amigo 27, svårsåld?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LindaJoh
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 11:33
Ort: Uddevalla
Kontakt:

amigo 27, svårsåld?

Inlägg av LindaJoh » tis 19 jun 2007, 23:21

Funderar och ventilerar och rådar och rönar. Vi vet snart inte vilken båt vi ska välja , för allt har ratats av ett eller annat skäl.
Istället för Maxi är vi nu inne på Amigo 27 och ska titta på en imorgon.
Man vill ju helst få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning och undrar om någon vet hur svårsålt det är med en Amigo 27.
Behöver snabba svar eftersom vi som sagt ska iväg imorgon och det var rätt brådis att bestämma sig om man ville ha den.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » ons 20 jun 2007, 00:36

Jag tycker att Amigoserien är något av höjdpunkten på Carl Anderssons produktion (båtar utgående fr. hans penna). Tillverkade i tillräckligt många exemplar för att vara välkända och respekterade, tillräckligt få för att inte nedlusa marknaden.

Så länge det finns folk som vill ha vackra, traditionellt långkölade båtar så kommer de gå att sälja.

Du talte tidigare om Maxi 68:an; Amigo 23 är jämnstor med denna och proportionerligt sett en snabbare seglare än 27:an, om än 27: an är snabbare i "absoluta tal" (se lys).

Vill du ha en båt som är jämnstor med M 68, bättre disponerad och bättre snickrad: köp A 23. Vill du ha en större båt, kanske inte fullt lika vacker men dock fett snygg: köp en 27:a.

Tag och köp! Det är min enkla rekommendation. Förutsatt att priset är rätt.

Rudi

LindaJoh
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 11:33
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » ons 20 jun 2007, 07:48

Rudi skrev:Jag tycker att Amigoserien är något av höjdpunkten på Carl Anderssons produktion (båtar utgående fr. hans penna). Tillverkade i tillräckligt många exemplar för att vara välkända och respekterade, tillräckligt få för att inte nedlusa marknaden.

Så länge det finns folk som vill ha vackra, traditionellt långkölade båtar så kommer de gå att sälja.

Du talte tidigare om Maxi 68:an; Amigo 23 är jämnstor med denna och proportionerligt sett en snabbare seglare än 27:an, om än 27: an är snabbare i "absoluta tal" (se lys).

Vill du ha en båt som är jämnstor med M 68, bättre disponerad och bättre snickrad: köp A 23. Vill du ha en större båt, kanske inte fullt lika vacker men dock fett snygg: köp en 27:a.

Tag och köp! Det är min enkla rekommendation. Förutsatt att priset är rätt.

Rudi
Jo, vi var inne på 68:an men kom också fram till att det kanske kan bli lite jobbigt eftersom jag har en sambo som är 1,90 lång. Därföt valde vi att titta på en lite större båt.

Tack för ditt råd. Ska bli spännande att se hur det går ikväll.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Inlägg av nilsnobbing » ons 20 jun 2007, 14:32

Hej!

Jag har haft en Amigo 23 som jag tyckte var riktigt trevlig. Ett kvalitetsbygge jämfört med den massproducerade IF jag senare köpte (även om också den har sina poänger). Gedigen och trygg, men något långsam. Något som brykar bli ett bekymmer först när man jämför sig med andra. Känslan av fart infinner sig ändå eftersom man sitter nära vattnet i en liten båt.

Jag seglade kors och tvärs mellan Stockholms skärgård och Höga kusten med min Stormfågel och tycker den är trevlig på öppet hav. Har aldrig känt mig otrygg i Amigon. Jag kan varmt rekommendera 23.an, men 27:an är säkert fin den också.

mvh

Nils Nobbing

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » ons 20 jun 2007, 17:13

Frågan om Amigons säljbarhet visar sig när/om ni går in i en prisdiskussion med säljaren. Visar sig säljaren ha stor förståelse för era prutningsförslag då är det ett tecken osv.

Kan man säga att ett sådant resonemang är värdelöst i det enskilda fallet, kan så vara, men ni är inte bundna till att köpa just detta ex. Era överläggningar, och alla tillropen, har övertgande visat att det finns en uppsjö med båtar.

Är man priskänslig tittar man på ovanliga båtar.De är billigare än de vanligare båtarna. När man bjuder tar man med det i beräkningen.

En IF tex är nästan alltid lättsåld. Och har ett stabilt prisläge. Relativt dyr (relativt sin storlek, utrymmen, fart osv). Medan motsvarande franska eller engelska båtar ofta är relativt billiga. Avsikten är inte att skapa en sidodebatt om IF kvaliteter, utan att peka på att lättsåldhet är en fråga med flera parametrar.

Visst kan man hoppas på att få igen sina pengar när man säljer sin båt igen, men seglarens ekonomiska lagar ser annorlunda ut: utgifter, utgifter och utgifter. Sällan får man igen alla sina kostnader när man säljer sin båt - men det är heller inte meningen, inte sant?

Lycka till med ert båtköp!

/J

LindaJoh
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 11:33
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » ons 20 jun 2007, 18:18

det blev ingen resa till Göteborg idag :( dels för att det var krångel med den andra båten som säljaren skulle köpa istället och dels så hade det varit en annan där igår och tittat som ville ha den.

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Inlägg av ole » ons 20 jun 2007, 19:36

Det var synd, men det finns en 7 - 8 Amigo 27 till salu på Blocket just nu..... lycka till.
ole

LindaJoh
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 11:33
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » ons 20 jun 2007, 19:57

ole skrev:Det var synd, men det finns en 7 - 8 Amigo 27 till salu på Blocket just nu..... lycka till.
Jo, har mailat en annan som verkade vara lite bättre utrustad. hoppas den inte är såld :|

Roger
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 04 apr 2007, 07:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Roger » ons 20 jun 2007, 20:18

Har du aldrig varit i en så kvarstår erbjudandet om att få se en. Vet att han skall till den i helgen och greja. Kanske inte alls passar eller så känns det rätt. Att man sen alltid lär sig något på varje båt man ser på får väl anses vara en bonus :wink:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » ons 20 jun 2007, 20:19

Jag råder att ha is i magen. Känner precis igen känslan när man söker båt, man tror att varje fint exemplar man hittar är det sista som kommer att dyka upp någonsin. Så är det inte.
Veckorna efter att ni slagit till så kommer att finnas aldrig så mycket att välja på Blocket, tro mig :)

Kom ihåg att det är säljaren ska skratta sig lycklig att han får möjlighet att sälja sin båt, dvs ni ska pruta! :wink:

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Inlägg av Kuling » ons 20 jun 2007, 20:26

Amigon är en riktigt fin båt med gott om plats, om än lite sävlig. Å andra sidan bjuder den inte på några obehagliga överraskningar. Risken är att ni blir helt sålda på det fina utförandet bl.a. på träarbetena när ni kommer in i en. Det är som tidigare påpekats viktigt att vara objektiva när ni kollar.

En svag(?) punkt är röstjärnsinfästningarna, som jag har för mig sitter med brickor i däcket. Förvisso är det rejält tjockt, liksom skrovet, har jag hört, men en extra koll där kan vara bra. Räkna också med ett delaminerat roder (sprickor mellan halvorna), liksom på många andra båtar. Detta är dock enkelt att fixa över vintern med en schysst slip, glasfiberväv och epoxy (eller polyester om man nu föredrar det).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 20 jun 2007, 21:11

Kuling skrev: ...delaminerat roder (sprickor mellan halvorna), liksom på många andra båtar. Detta är dock enkelt att fixa över vintern med en schysst slip, glasfiberväv och epoxy (eller polyester om man nu föredrar det).
OT /on
Läge för epoxy! Här limmar man två "gamla" roderhalvor mot varann och "klistereffekten" är ytterst värdefull. Det är när man bygger upp nytt som det kan vara lämpligare att använda grundmaterialet.
OT /off

Jag röstar också på den präktiga Amigon. Men is i magen-rådet är bra. Säljare säger naturligtvis "det är en som vill ha den" - det behövs bara att någon ringt.
Anders S

LindaJoh
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 11:33
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tor 21 jun 2007, 07:36

Kuling skrev:Amigon är en riktigt fin båt med gott om plats, om än lite sävlig. Å andra sidan bjuder den inte på några obehagliga överraskningar. Risken är att ni blir helt sålda på det fina utförandet bl.a. på träarbetena när ni kommer in i en. Det är som tidigare påpekats viktigt att vara objektiva när ni kollar.

En svag(?) punkt är röstjärnsinfästningarna, som jag har för mig sitter med brickor i däcket. Förvisso är det rejält tjockt, liksom skrovet, har jag hört, men en extra koll där kan vara bra. Räkna också med ett delaminerat roder (sprickor mellan halvorna), liksom på många andra båtar. Detta är dock enkelt att fixa över vintern med en schysst slip, glasfiberväv och epoxy (eller polyester om man nu föredrar det).
Är i princip uppväxt i en Vindö så risken finns ju att jag bara älskar den här båten. Håll tummarna nu att inte nästa är såld. :P

LindaJoh
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 11:33
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tor 21 jun 2007, 07:40

Roger skrev:Har du aldrig varit i en så kvarstår erbjudandet om att få se en. Vet att han skall till den i helgen och greja. Kanske inte alls passar eller så känns det rätt. Att man sen alltid lär sig något på varje båt man ser på får väl anses vara en bonus :wink:
Väldigt snällt att du frågar. Har dock inte tid i helgen men tack för erbjudandet!
Ligger din kompis båt i Göteborg?
Vad tycker du om Amigo?

LindaJoh
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 11:33
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tor 21 jun 2007, 07:42

Kuling skrev:Amigon är en riktigt fin båt med gott om plats, om än lite sävlig. Å andra sidan bjuder den inte på några obehagliga överraskningar. Risken är att ni blir helt sålda på det fina utförandet bl.a. på träarbetena när ni kommer in i en. Det är som tidigare påpekats viktigt att vara objektiva när ni kollar.

En svag(?) punkt är röstjärnsinfästningarna, som jag har för mig sitter med brickor i däcket. Förvisso är det rejält tjockt, liksom skrovet, har jag hört, men en extra koll där kan vara bra. Räkna också med ett delaminerat roder (sprickor mellan halvorna), liksom på många andra båtar. Detta är dock enkelt att fixa över vintern med en schysst slip, glasfiberväv och epoxy (eller polyester om man nu föredrar det).
Tackar för tips! Ska kolla detta.

Skriv svar