amigo 27, svårsåld?
amigo 27, svårsåld?
Funderar och ventilerar och rådar och rönar. Vi vet snart inte vilken båt vi ska välja , för allt har ratats av ett eller annat skäl.
Istället för Maxi är vi nu inne på Amigo 27 och ska titta på en imorgon.
Man vill ju helst få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning och undrar om någon vet hur svårsålt det är med en Amigo 27.
Behöver snabba svar eftersom vi som sagt ska iväg imorgon och det var rätt brådis att bestämma sig om man ville ha den.
Istället för Maxi är vi nu inne på Amigo 27 och ska titta på en imorgon.
Man vill ju helst få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning och undrar om någon vet hur svårsålt det är med en Amigo 27.
Behöver snabba svar eftersom vi som sagt ska iväg imorgon och det var rätt brådis att bestämma sig om man ville ha den.
Jag tycker att Amigoserien är något av höjdpunkten på Carl Anderssons produktion (båtar utgående fr. hans penna). Tillverkade i tillräckligt många exemplar för att vara välkända och respekterade, tillräckligt få för att inte nedlusa marknaden.
Så länge det finns folk som vill ha vackra, traditionellt långkölade båtar så kommer de gå att sälja.
Du talte tidigare om Maxi 68:an; Amigo 23 är jämnstor med denna och proportionerligt sett en snabbare seglare än 27:an, om än 27: an är snabbare i "absoluta tal" (se lys).
Vill du ha en båt som är jämnstor med M 68, bättre disponerad och bättre snickrad: köp A 23. Vill du ha en större båt, kanske inte fullt lika vacker men dock fett snygg: köp en 27:a.
Tag och köp! Det är min enkla rekommendation. Förutsatt att priset är rätt.
Rudi
Så länge det finns folk som vill ha vackra, traditionellt långkölade båtar så kommer de gå att sälja.
Du talte tidigare om Maxi 68:an; Amigo 23 är jämnstor med denna och proportionerligt sett en snabbare seglare än 27:an, om än 27: an är snabbare i "absoluta tal" (se lys).
Vill du ha en båt som är jämnstor med M 68, bättre disponerad och bättre snickrad: köp A 23. Vill du ha en större båt, kanske inte fullt lika vacker men dock fett snygg: köp en 27:a.
Tag och köp! Det är min enkla rekommendation. Förutsatt att priset är rätt.
Rudi
Jo, vi var inne på 68:an men kom också fram till att det kanske kan bli lite jobbigt eftersom jag har en sambo som är 1,90 lång. Därföt valde vi att titta på en lite större båt.Rudi skrev:Jag tycker att Amigoserien är något av höjdpunkten på Carl Anderssons produktion (båtar utgående fr. hans penna). Tillverkade i tillräckligt många exemplar för att vara välkända och respekterade, tillräckligt få för att inte nedlusa marknaden.
Så länge det finns folk som vill ha vackra, traditionellt långkölade båtar så kommer de gå att sälja.
Du talte tidigare om Maxi 68:an; Amigo 23 är jämnstor med denna och proportionerligt sett en snabbare seglare än 27:an, om än 27: an är snabbare i "absoluta tal" (se lys).
Vill du ha en båt som är jämnstor med M 68, bättre disponerad och bättre snickrad: köp A 23. Vill du ha en större båt, kanske inte fullt lika vacker men dock fett snygg: köp en 27:a.
Tag och köp! Det är min enkla rekommendation. Förutsatt att priset är rätt.
Rudi
Tack för ditt råd. Ska bli spännande att se hur det går ikväll.
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57
Hej!
Jag har haft en Amigo 23 som jag tyckte var riktigt trevlig. Ett kvalitetsbygge jämfört med den massproducerade IF jag senare köpte (även om också den har sina poänger). Gedigen och trygg, men något långsam. Något som brykar bli ett bekymmer först när man jämför sig med andra. Känslan av fart infinner sig ändå eftersom man sitter nära vattnet i en liten båt.
Jag seglade kors och tvärs mellan Stockholms skärgård och Höga kusten med min Stormfågel och tycker den är trevlig på öppet hav. Har aldrig känt mig otrygg i Amigon. Jag kan varmt rekommendera 23.an, men 27:an är säkert fin den också.
mvh
Nils Nobbing
Jag har haft en Amigo 23 som jag tyckte var riktigt trevlig. Ett kvalitetsbygge jämfört med den massproducerade IF jag senare köpte (även om också den har sina poänger). Gedigen och trygg, men något långsam. Något som brykar bli ett bekymmer först när man jämför sig med andra. Känslan av fart infinner sig ändå eftersom man sitter nära vattnet i en liten båt.
Jag seglade kors och tvärs mellan Stockholms skärgård och Höga kusten med min Stormfågel och tycker den är trevlig på öppet hav. Har aldrig känt mig otrygg i Amigon. Jag kan varmt rekommendera 23.an, men 27:an är säkert fin den också.
mvh
Nils Nobbing
Frågan om Amigons säljbarhet visar sig när/om ni går in i en prisdiskussion med säljaren. Visar sig säljaren ha stor förståelse för era prutningsförslag då är det ett tecken osv.
Kan man säga att ett sådant resonemang är värdelöst i det enskilda fallet, kan så vara, men ni är inte bundna till att köpa just detta ex. Era överläggningar, och alla tillropen, har övertgande visat att det finns en uppsjö med båtar.
Är man priskänslig tittar man på ovanliga båtar.De är billigare än de vanligare båtarna. När man bjuder tar man med det i beräkningen.
En IF tex är nästan alltid lättsåld. Och har ett stabilt prisläge. Relativt dyr (relativt sin storlek, utrymmen, fart osv). Medan motsvarande franska eller engelska båtar ofta är relativt billiga. Avsikten är inte att skapa en sidodebatt om IF kvaliteter, utan att peka på att lättsåldhet är en fråga med flera parametrar.
Visst kan man hoppas på att få igen sina pengar när man säljer sin båt igen, men seglarens ekonomiska lagar ser annorlunda ut: utgifter, utgifter och utgifter. Sällan får man igen alla sina kostnader när man säljer sin båt - men det är heller inte meningen, inte sant?
Lycka till med ert båtköp!
/J
Kan man säga att ett sådant resonemang är värdelöst i det enskilda fallet, kan så vara, men ni är inte bundna till att köpa just detta ex. Era överläggningar, och alla tillropen, har övertgande visat att det finns en uppsjö med båtar.
Är man priskänslig tittar man på ovanliga båtar.De är billigare än de vanligare båtarna. När man bjuder tar man med det i beräkningen.
En IF tex är nästan alltid lättsåld. Och har ett stabilt prisläge. Relativt dyr (relativt sin storlek, utrymmen, fart osv). Medan motsvarande franska eller engelska båtar ofta är relativt billiga. Avsikten är inte att skapa en sidodebatt om IF kvaliteter, utan att peka på att lättsåldhet är en fråga med flera parametrar.
Visst kan man hoppas på att få igen sina pengar när man säljer sin båt igen, men seglarens ekonomiska lagar ser annorlunda ut: utgifter, utgifter och utgifter. Sällan får man igen alla sina kostnader när man säljer sin båt - men det är heller inte meningen, inte sant?
Lycka till med ert båtköp!
/J
Jag råder att ha is i magen. Känner precis igen känslan när man söker båt, man tror att varje fint exemplar man hittar är det sista som kommer att dyka upp någonsin. Så är det inte.
Veckorna efter att ni slagit till så kommer att finnas aldrig så mycket att välja på Blocket, tro mig
Kom ihåg att det är säljaren ska skratta sig lycklig att han får möjlighet att sälja sin båt, dvs ni ska pruta!
Veckorna efter att ni slagit till så kommer att finnas aldrig så mycket att välja på Blocket, tro mig
Kom ihåg att det är säljaren ska skratta sig lycklig att han får möjlighet att sälja sin båt, dvs ni ska pruta!
Amigon är en riktigt fin båt med gott om plats, om än lite sävlig. Å andra sidan bjuder den inte på några obehagliga överraskningar. Risken är att ni blir helt sålda på det fina utförandet bl.a. på träarbetena när ni kommer in i en. Det är som tidigare påpekats viktigt att vara objektiva när ni kollar.
En svag(?) punkt är röstjärnsinfästningarna, som jag har för mig sitter med brickor i däcket. Förvisso är det rejält tjockt, liksom skrovet, har jag hört, men en extra koll där kan vara bra. Räkna också med ett delaminerat roder (sprickor mellan halvorna), liksom på många andra båtar. Detta är dock enkelt att fixa över vintern med en schysst slip, glasfiberväv och epoxy (eller polyester om man nu föredrar det).
En svag(?) punkt är röstjärnsinfästningarna, som jag har för mig sitter med brickor i däcket. Förvisso är det rejält tjockt, liksom skrovet, har jag hört, men en extra koll där kan vara bra. Räkna också med ett delaminerat roder (sprickor mellan halvorna), liksom på många andra båtar. Detta är dock enkelt att fixa över vintern med en schysst slip, glasfiberväv och epoxy (eller polyester om man nu föredrar det).
OT /onKuling skrev: ...delaminerat roder (sprickor mellan halvorna), liksom på många andra båtar. Detta är dock enkelt att fixa över vintern med en schysst slip, glasfiberväv och epoxy (eller polyester om man nu föredrar det).
Läge för epoxy! Här limmar man två "gamla" roderhalvor mot varann och "klistereffekten" är ytterst värdefull. Det är när man bygger upp nytt som det kan vara lämpligare att använda grundmaterialet.
OT /off
Jag röstar också på den präktiga Amigon. Men is i magen-rådet är bra. Säljare säger naturligtvis "det är en som vill ha den" - det behövs bara att någon ringt.
Anders S
Är i princip uppväxt i en Vindö så risken finns ju att jag bara älskar den här båten. Håll tummarna nu att inte nästa är såld.Kuling skrev:Amigon är en riktigt fin båt med gott om plats, om än lite sävlig. Å andra sidan bjuder den inte på några obehagliga överraskningar. Risken är att ni blir helt sålda på det fina utförandet bl.a. på träarbetena när ni kommer in i en. Det är som tidigare påpekats viktigt att vara objektiva när ni kollar.
En svag(?) punkt är röstjärnsinfästningarna, som jag har för mig sitter med brickor i däcket. Förvisso är det rejält tjockt, liksom skrovet, har jag hört, men en extra koll där kan vara bra. Räkna också med ett delaminerat roder (sprickor mellan halvorna), liksom på många andra båtar. Detta är dock enkelt att fixa över vintern med en schysst slip, glasfiberväv och epoxy (eller polyester om man nu föredrar det).
Väldigt snällt att du frågar. Har dock inte tid i helgen men tack för erbjudandet!Roger skrev:Har du aldrig varit i en så kvarstår erbjudandet om att få se en. Vet att han skall till den i helgen och greja. Kanske inte alls passar eller så känns det rätt. Att man sen alltid lär sig något på varje båt man ser på får väl anses vara en bonus
Ligger din kompis båt i Göteborg?
Vad tycker du om Amigo?
Tackar för tips! Ska kolla detta.Kuling skrev:Amigon är en riktigt fin båt med gott om plats, om än lite sävlig. Å andra sidan bjuder den inte på några obehagliga överraskningar. Risken är att ni blir helt sålda på det fina utförandet bl.a. på träarbetena när ni kommer in i en. Det är som tidigare påpekats viktigt att vara objektiva när ni kollar.
En svag(?) punkt är röstjärnsinfästningarna, som jag har för mig sitter med brickor i däcket. Förvisso är det rejält tjockt, liksom skrovet, har jag hört, men en extra koll där kan vara bra. Räkna också med ett delaminerat roder (sprickor mellan halvorna), liksom på många andra båtar. Detta är dock enkelt att fixa över vintern med en schysst slip, glasfiberväv och epoxy (eller polyester om man nu föredrar det).