Måste motorn vara varm?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fenixen
Silvermedlem

Måste motorn vara varm?

Inlägg av Fenixen » tis 19 jun 2007, 13:29

Hej,

För varje dag som går känner jag mer irritation på alla som startar motorn en halvtimme innan dom ska kasta loss. Den puttrar på för att folk fått för sig att motorn måste vara ordentligt varm innan dom kan kasta loss. Själv får jag ont i huvudet av att andas in avgaserna, inte minst är jag rädd om ungarna som tvingas andas in röken!

Man är ju ute i skärgården för att fylla lungorna med frisk luft, inte dieselavgaser!

Nu till frågan, måste motorn vara varm innan man kastar loss?

Vad jag vet så står ingen med sin bil, varken Diesel eller bensin på tomgång på parkeringsplatserna och väntar på att motorn ska bli varm innan dom kör iväg. Så varför gör det naturälskande båtfolket det?

PS, har dessutom en granne med nyinköp MC. Han brukar låta den stå på tomgång en kvart innan han kör iväg...

Ligger det något i detta, ska man varmköra motorn först eller är det bara en gammal kvarleva från tändkulemotorns tider?

/Host, host...

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 19 jun 2007, 13:34

Lite varm är ju bra.

Min gamla tvåtaktare behövde 1 minut på tomgång annars dog den vid gaspådrag, så då är det befogat.

Sedan brukar jag starta dieseln ca 1 minut innan jag lägger i växel för att vara säker på att den inte dör. Och det är ju bra om oljan hinner runt lite innan man gasar, men mer än en minut verkar overkill!

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tis 19 jun 2007, 13:35

Motorn skall i allmänhet vara varm(75-85C) före man belastar den ordentligt. Däremot blir inte dieselmotorer så varma av att stå vid bryggan på tomgång då de inte belastas alls. Den blir däremot snabbt varm då man kör ut på låga varv och tar inte skada av den lilla belastningen som då uppstår.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 19 jun 2007, 13:41

Visst är det irriterande, be dem stänga av eller kasta loss...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Fenixen
Silvermedlem

samma här..

Inlägg av Fenixen » tis 19 jun 2007, 13:43

Glömde lägga till hur jag brukar göra (Om det nu är perfekt låter jag vara osagt)...

Brukar starta motorn då det är dags att kasta loss. Ungefär en minut innan. After att ha kastat loss, avvaktar jag med gaspådrag tills motorn blivit varm.

Brukar naturligtvis inte ha något val, det är trångt i hamnen, ankaret ska upp, förtöjningslinor och fendrar ska stuvas, dessutom kör man ju sakta och försiktigt i en hamn. När allt detta är klart så är men ute ur hamnen och det kanske har gått 10-15 minuter, då drar man på lite. Brukar aldrig ha problem med att motorn stannar.

Men finns det någon teknisk förklaring till varför folk gör så med båtar och inte sina bilar?

Host, host, host

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 19 jun 2007, 13:53

Utan att veta antar jag att många gör så av två orsaker, dels ladda batterier och dels ska motorn vara igång o varm när de vill sticka iväg, för då ska det alltid gå fort......

Själv startar jag motorn 2-3 minuter innan avgång, det är ungefär den tid det tar att lägga loss och göra iordning allt.

Allt utöver den tiden är rent okynne.
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 19 jun 2007, 13:56

Även jag gör så att jag startar motorn när jag börjar kasta loss, tar några minuter innan ankaret är uppe. Något längre puttrande är inte trevligt för kringliggande eller bra för miljön. Längre tomgångsskörning sliter på motorn då smörjningen brukar vara dålig då.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 19 jun 2007, 15:05

Om en båt står och puttrar med motorn igång vid bryggan för länge, brukar jag gå ut på bryggan och ljudligt tala om att "nu har han haft sin motor igång ganska länge, han behöver nog hjälp att kasta loss. Jag lossar tampen här, så knuffar vi ut honom!"

Vid det här laget brukar motorn antingen stanna, eller så kastar de loss... :evil:
X-342 SWE 18 "Kexet"

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 19 jun 2007, 20:30

Att gå på tomgång är inget effektivt sätt att värma upp en motor. Om den blir varm snabbt så är det bara för att oljepumpen inte verkar effektivt vid det varvtalet - ohälsosamt ur motorns synvinkel.

Bättre att snabbt gå upp på mellanvarv, åtm. eft. ngn minut. Mer behövs ju inte heller för att sticka ut. I de flesta lägen.

Rudi

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 19 jun 2007, 22:09

Alla motorer bör varmköras innan man belastar dem, skillnaden på en bil motor är väl att belastningen kan vara låg medans en marin diesel genast utsätts för hög belastning. Men som flera skriver så är tomgången inget bra sätt att varmköra en motor. Det beror ju också på hur länge motorn stått stilla. Tål man inte lite dieseldunk från en tyst marinmotor så kankse man inte ska ligga vid andra båtar. Barnen mår knappast illa ute i skärgården skiten får de i sig i stan.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » ons 20 jun 2007, 10:45

Rent tekniskt ska man inte låta en utombordare gå en längre tid på tomgång. Det står också i instruktionsböckerna från motorfabrikanterna. Detsamma gäller faktiskt en bensinbil (dock är det lite annorlunda med dieselmotorer som "tål" att gå på tomgång).

Visserligen ska man heller inte belasta och blåvarva en motor innan den är varm men så länge man inte belastar den med fullt gaspådrag är det inga problem.

Skriv svar