Maxi 108 någon som har erfarenhet ?
Maxi 108 någon som har erfarenhet ?
Hej ! Jag funderar på att byta upp mig till antingen maxi 108 eller Omega 36. Omega 36 vet jag en hel del om då jag idag har en Omega 34. Däremot vet jag inget om Maxi 108, svaga punkter osv. Tacksam för tips och råd.
mvh
Mikael
mvh
Mikael
Omega 34 SWE 184
Erfarenhet Maxi 108
Jag seglar Maxi 108 tredje sommaren nu. Har ingen erfarenhet från Omega 36, men har tigare seglat Wasa 360. Maxin är en otroligt fin, rymlig och bekväm bobåt och har nog inga direkta svagheter i konstruktionen. Sidorutorna kan vara lite knepiga att få täta om monteringen inte görs korrekt. Seglingsmässigt är den naturligtvis inte så vass och välbalanserad som Wasan, men om man inte har för bråttom är den OK. Hu kommer det sig att du väljer mellan så olika båtar ?
Erik P
Erik P
Erfarenhet Maxi 108
Jag seglar Maxi 108 tredje sommaren nu. Har ingen erfarenhet från Omega 36, men har tidigare seglat Wasa 360. Maxin är en otroligt fin, rymlig och bekväm bobåt och har nog inga direkta svagheter i konstruktionen. Sidorutorna kan vara lite knepiga att få täta om monteringen inte görs korrekt. Seglingsmässigt är den naturligtvis inte så vass och välbalanserad som Wasan, men om man inte har för bråttom är den OK. Hur kommer det sig att du väljer mellan så olika båtar ?
Erik P
Erik P
Själv tycker jag att 34:an och 36:an seglar ganska olika, och också är väldigt olika i bekvämlighet. Tveklöst är 36:an ett stort lyft i boendekomfort - det borde vara enkelt att demonstrera. OBS att det finns några olika inredningsalternativ.
M108 är trots allt äldre i design, en fråga att tänka på är hur respektive båt står sig om några år.
Byggkvalitet är svårt att sia om, ingendera är någon direkt höjdare.
/J
PS: slightly off topic
M108 är trots allt äldre i design, en fråga att tänka på är hur respektive båt står sig om några år.
Byggkvalitet är svårt att sia om, ingendera är någon direkt höjdare.
/J
PS: slightly off topic